nieuws

Digitale wijnkaart bij Oud Sluis

Restaurant

Toprestaurants moeten blijven vernieuwen. Driesterrenzaken hebben de luxe naast broodnodige vernieuwingen, ook te kunnen investeren in gadgets. Bij Oud Sluis resulteerde dat in een digitale wijnkaart die vorige week in gebruik is genomen: geen lijvig boekwerk waar alle 1100 wijnen in vermeld staan, maar een digitaal touch-screen.

Digitale wijnkaart bij Oud Sluis

Eerst wordt het werelddeel geselecteerd en vervolgens het land. Dan verschijnen alle wijnen uit dat land, gerangschikt per soort (wit, rood, rosé, mousserend, dessertwijn). ‘We zijn erg tevreden over het resultaat’, aldus Michel Herman van Oud Sluis.

‘Er is bijna een jaar aan gewerkt, de software is speciaal voor ons ontwikkeld. Natuurlijk zijn er nog kinderziektes, maar het ziet er gelikt uit.’ Voorlopig blijft het bij één exemplaar. Als die foutloos werkt, komt er wellicht een tweede bij.

‘We kunnen alles heel makkelijk en real-time aanpassen. Mocht er een wijn uitverkocht zijn en we voeren dat in de computer, dan is dat meteen zichtbaar op de kaart. Die staat constant in verbinding met de computer.’

Voor de ontwikkeling werkte Oud Sluis samen met Epesi, het bedrijf dat ook de website van het toprestaurant maakte. ‘We werken al heel lang met ze. Het is goed om korte lijnen te hebben. Als we bellen, komen ze meteen’, zegt Herman. ‘Het is een gezamelijke investering. Voorlopig hebben wij deze software dan ook exclusief.’

De digitale wijnkaart staat ook andere toepassingen toe, zoals filmpjes. Of Oud Sluis daar gebruik van gaat maken, weet Herman nog niet. ‘Eerst moeten we hier maar eens een tijd mee gaan werken.’ De kans dat ook de menukaart gedigitaliseerd wordt, acht hij klein.

Meer berichten over Oud Sluis:

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels