Jongeren eten het vaakst in een restaurant

Jongeren eten het vaakst in een restaurant

Jongeren, de zogenoemde Millennials (18-36) eten het vaakst in restaurants. 29 procent van hen eet minstens één keer per week buiten de deur. Maar diezelfde jongeren zoeken wel goedkopere oplossingen. De gemiddelde besteding ligt op 19,42 euro per restaurantbezoek. Dat blijkt uit onderzoek van FoodService Instituut Nederland (FSIN).

De groep met de leeftijd tussen de 37 en 50 geeft gemiddeld 32,99 euro uit aan een restaurantbezoek. De zogenoemde Babyboomers (51-70) betalen 30,66 euro per persoon. De 70-plussers betalen 29,29 euro.

Uit het recent gepubliceerde onderzoek dat onderzoeksbureau Q&A uitvoerde voor het FSIN, blijkt dat jongeren wat betreft hun foodaankopen niet in kanalen denken. ‘Jongeren doen minder weekboodschappen en beslissen pas op het laatste moment wat ze eten, hoe ze willen eten en waar ze dat gaan doen. Zij kopen en eten overal, net zo goed in de supermarkt als in het hippe restaurant of tussenvormen daarvan. Die trend ontstond in de Amerikaanse steden, maar bereikt ook ons land. 'Daarom zal blurring flink groeien’, vertelt FSIN-directeur Jan-Willem Grievink.

Vaker ontbijten buiten de deur

Groei is er ook voor het ontbijtmoment buiten de deur. Veertien procent van de mannen doet dat minimaal een keer per week en van de millennials ontbijt 20 procent zelfs minimaal een keer per week buiten de deur.

Food uit de crisis

Het dineren buiten de deur is terug op niveau van 2006. Toen at 18 procent van de Nederlanders minimaal één keer per week buiten de deur. Dat percentage zakte in de crisis naar 13 procent (in 2009) en is nu terug op 18 procent.

Groeimarkt

Buitenshuis eten en drinken is een groeimarkt: +4,5 procent in 2016. Van de totale omzet van voedings- en genotmiddelen (56,96 miljard euro) werd 36,4 procent buitenshuis genuttigd. In 2013 was dat nog maar 34,4 procent. De totaalmarkt van voedings- en genotmiddelen steeg in 2016 met 2,1 procent.

Beleving wint terrein

‘Gemak’ wint terrein, maar ook ‘beleving’ als het gaat om eten buiten de deur. FSIN voorspelt dat de markt voor ‘gemak’ tot aan 2025 groeit naar 19,9 miljard euro (nu 13,5). De markt voor ‘beleving’ groeit naar 20,4 miljard euro (nu 15,3). Dat ‘gemak’ als koopmotief groeit, is ook te zien aan de forse groei van alles wat met bezorgen te maken heeft. Boodschappen voor thuis is afgelopen jaar met 110 miljoen gegroeid (+18 procent) naar 710 miljoen Euro, zo bleek uit het FSIN rapport over fooddelivery. Daarnaast is de bezorgmarkt vanuit horecaconcepten met 11,2 procent gegroeid naar 990 miljoen euro.