nieuws

Restaurant wijzigt naam in Q.t. om van Iens af te komen

Restaurant 3

Uit protest tegen reserveringssite Iens wijzigde Simon de Boer begin dit jaar de naam van zijn restaurant aan de Rombout Hogerbeetsstraat in Amsterdam van Nº 1.916 naar restaurant Q.t. Dit om van Iens af te komen.

Restaurant wijzigt naam in Q.t. om van Iens af te komen

‘Ik zei dit restaurant bestaat niet meer, dus haal maar weg. Toen heb ik snel de naam veranderd in Q.t.’, vertelt Simon de Boer aan Misset Horeca. Het restaurant met twaalf zitplaatsen dat voorheen de naam  Nº 1.916 droeg, stond al jaren in de Amsterdamse top vijf van Iens met een gemiddelde cijfer van een 9,2. De Boer:  ‘Daar was ik natuurlijk heel blij mee. Mijn zaak zat altijd vol. Twee jaar geleden begon Iens accounts te verkopen waarbij je naar je website door kon linken en foto’s bij kon laten plaatsen. Ik heb dat toen gedaan omdat ik goed zichtbaar wilde blijven, maar ik vond het toen al niet eerlijk omdat je mensen toch een beetje dwingt om dit te doen.’

SeatMe

Toen recent reserveringssysteem SeatMe werd geïntegreerd, ging De Boer daar aanvankelijk ook nog in mee. Door de koppeling met SeatMe ontstonden twee verschillende rankings; de eerste van restaurants met een SeatMe-account en een tweede van restaurants zonder een dergelijk account. Simon de Boer: ‘Ik heb meteen bij Iens aangegeven dat dit niet goed voelde. Maar ik wilde toch ook vindbaar blijven. Heb het daarom geprobeerd, maar mijn morele bezwaar bleek leidend.’

Naamswijziging om Iens

Begin dit jaar maakte De Boer de rigoureuze beslissing om de naam  Nº 1.916 van de gevel te halen en zijn restaurant de naam Q.t. te geven. ‘Een naam die duidt op keep it quiet; houd het stil, houd het onder ons.’ De Boer zegt zijn hart te hebben gevolgd. ‘Vond dat Iens te dominant was geworden. Ik heb geen personeel dus heb daar geen verantwoordelijkheid voor. Daarom durfde ik het aan om dit te doen.’

Reserveringen

De restaurateur vertelt dat hij een aantal rustige weken achter de rug heeft. ‘Merkte echt wel verschil. Zo’n 80 procent minder reserveringen.’ Na publicatie over De Boer zijn protestactie op foodiesite Munchies en een opiniestuk in het Parool ziet hij het aantal reserveringen flink toenemen. ‘Veel mensen komen uit een soort steunbetuiging eten. Het raakt kennelijk een gevoelige snaar.’

Iens-account

Iens weet van het bestaan van restaurant Q.t. ‘Heel ironisch. Ik ontving al snel een mail waarin ze me feliciteerde met mijn nieuwe restaurant.’ Of er inmiddels al een Iens-account is aangemaakt voor het nieuwe restaurant, weet De Boer niet. ‘Ik ga er niet naar zoeken, want dat zou me heel boos maken.’

Mond-tot-mondreclame

Voorlopig wil De Boer zijn restaurant nog niet koppelen aan een alternatieve reserveringssite. ‘Eigenlijk hoeft er van mij helemaal niets tussen de gast en het restaurant te zitten. Dus ik ga het proberen op een andere manier voor elkaar te krijgen.’ Hij zet in op mond-tot-mondreclame. ‘Mijn vaste gasten blijven gelukkig komen. Maar ik maak het mezelf ook niet makkelijk: veel restaurants proberen alle markten te bedienen, maar omdat ik zo klein ben moet ik iets anders bieden.’ En dus serveert hij een vast zesgangenmenu zonder dat het restaurant vindbaar is op een restaurant- of reserveringssite. ‘En voorlopig voelt dat goed.’

Klik hier voor het dossier over Iens.

Meer Leestips:

Iens en ‘tafelgenoot’ Seatme

Voorgenomen contractwijziging Iens roept heftige reacties op

KHN reageert op kritiek Iens: ‘feitelijk onjuist’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels