artikel

Vooruitblik Global Restaurant Investment Forum 2019

Restaurant 455

De wereldwijde restaurantsector maakt zich klaar voor GRIF 2019. Het thema is ‘Evolve, disrupt and invent’ . Voor het eerst vindt het forum plaats in Amsterdam.

Vooruitblik Global Restaurant Investment Forum 2019

Marco Pierre White en Raymond Blanc, twee topchefs en -restaurateurs, hebben hun naam verbonden aan de zesde editie van het Global Restaurant Investment Forum (GRIF) dat voor het eerst plaatsvindt in Europa. Internationale restaurantinvesteerders komen volgende maand in Amsterdam samen voor een evenement dat zich richt op de thema’s ‘evolve, distrupt en invent’. Het forum wordt door NH Hotel Group in het NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky in Amsterdam gehost. Van 25-27 februari brengt GRIF meer dan 350 investeerders, eigenaren, franchisers en kopstukken uit de hospitalitywereld samen.

Een onderdeel van het programma vormt een culinaire tour door Amsterdam waar een bezoek gebracht wordt aan Amsterdamse hotspots Circl, The Avocado Show, Pesca en The Vegan Junk Food Bar.

Nieuwe inzichten

GRIF 2019

Jennifer Pettinger- Haines

Jennifer Pettinger- Haines, mede-oprichter GRIF en Managing Director Midden Oosten voor Bench Events: ‘Wanneer de grondbeginselen van de industrie zo fundamenteel veranderen, groei- en investeermodellen onbetrouwbaar zijn en de voorspelbaarheid van de klantvraag in toenemende mate afneemt, is het tijd om samen te komen om het gesprek aan te gaan hoe we ons kunnen ontwikkelen. GRIF is bedoeld om de aanwezigen kritische inzichten te geven. Inzichten die nodig zijn voor goede bedrijfsvoering, om door te ontwikkelen, te innoveren en huidige businessmodellen te ontregelen’, aldus Pettinger-Haines.

‘Onze sprekers helpen ons bij het verwerven van deze inzichten met relevante, uitdagende sessies waarin zaken die ons nauw aan het hart liggen worden behandeld. Van duurzaamheid tot schaalbaarheid, van eatertainment tot uitbreiding. GRIF behandelt de toekomst van f&b in de detailhandel, analyseert de vooruitgang van hotel dining, bekijkt technologische ontwikkelingen en voorspelt gedrag van toekomstige investeerders.’

Wereldwijde restauranttrends

Stefan Breg, Group Strategy Director Keane, zal een presentatie geven over wereldwijde restauranttrends. ‘We zullen onderzoeken hoe de vraag van jongeren tot millennials, van gen x en y tot babyboomers, zich ontwikkelt in de vier continenten waarin wij werken. We gaan in op de gedachten achter winkelcentra, het gedachtegoed van grote ontwikkelaars en grote restaurant-hotelketens, en hoe zij ‘ wetenschap’ toepassen om hetgeen dat zij doen vorm te geven.’

Partnerships

GRIF 2019

Maarten Markus

Verwacht wordt dat nieuwe modellen voor hotel dining een belangrijk gespreksonderwerp zal worden tijdens GRIF, evenals de kans voor groei en creativiteit in de restaurantbranche door middel van partnerships.
Maarten Markus, Managing Director Northern Europe voor NH Hotel Group: ‘Bij NH Hotel Group zijn wij altijd op zoek naar vruchtbare samenwerkingsmogelijkheden met investeerders, en naar partnerships met topchefs, zodat wij onze gasten de hoogst mogelijke service en kwaliteit kunnen bieden. We hebben partnerships gefaciliteerd die anders lastig waren geweest om op te zetten.’

‘Daarnaast vinden wij het van groot belang dat talent wordt aangemoedigd’, vervolgt Markus. ‘Wij steunen gastronomisch talent door afspraken te maken met horecaopleidingen en scholen.’

‘We zijn in staat om startend internationaal talent te herkennen en ze te laten groeien binnen het bedrijf. Mede door ze te laten werken met NH Hotel Group chef-koks die een Michelin-ster hebben.’

Gemaksrevolutie

GRIF 2019

Raymond Blanc

GRIF snijdt ook de gemaksrevolutie aan: de inzet van f&b-technologie om de omzet te verhogen. Er wordt gekeken de klantervaring van de 21ste eeuw; de balans tussen authenticiteit en schaalbaarheid, en strategieën voor uitbreiding in Europa. Pettinger-Haines: ‘We verwachten dat het debat tijdens GRIF in grote mate wordt ondersteund door het thema duurzaamheid en het belang van ‘profit with purpose’.

Om deze reden hebben wij branche-legende Raymond Blanc, Chef Patron van Belmond Le Manoir aux Quat’Saisons en oprichter van The Raymond Blanc Consultancy gevraagd voor een één op één key note interview, waarin hij ingaat op zijn werk als president van de Sustainable Restaurant Association (SRA).
Blanc: ‘Ik denk dat duurzaamheid een grotere rol dan ooit zal gaan spelen in onze sector. Het zet ons onder druk om onszelf de vragen te stellen: wat is hedendaagse luxe? Wat is modern voedsel? En hoe creëren we een duurzaam bedrijf dat is voorbereid op de toekomst?’

‘Elk onderdeel van een restaurant moet harmonieus kunnen samenwerken om in staat te zijn iets geweldigs neer te zetten, dat tegelijkertijd ook duurzaam is. Van product tot ontwerp, tot het team, de marketing en de training – elk onderdeel speelt een belangrijke rol in het leveren van een duurzame ervaring.’

Sprekers op GRIF

GRIF verwelkomt meer dan 80 sprekers uit de wereldwijde restaurantsector, ieder gekozen voor zijn/haar kennis, ervaring en inzichten, inclusief:

  • Raymond Blanc OBE, Chef Patron, Belmond Le Manoir aux Quat’Saisons; Oprichter, The Raymond Blanc Consultancy; President, The Sustainable Restaurant Association (SRA)
  • Marco Pierre White, bekend als the godfather van de moderne keuken, restaurateur en TV persoonlijkheid. Hij was de jongste chef die ooit drie Michelin-sterren ontving, die hij teruggaf toen hij met pensioen ging.
  • Lesley Bamberger, Managing Director, Kroonenberg Groep
  • Bas Buvelot, Director Asset Development, CBRE Global Investors
  • Terry Erdle, Chief Operating Officer, National restaurant Association (USA)
  • Tony Kitous, Founder & Creative Director, Comptoir Group
  • Kate Nicholls, Chief Executive Officer, UKHospitality

Top 10 sessies:

  • Overzicht van de sector: top trends – het sentiment in de wereldwijde restaurantsector
  • Hotel Dining is terug van weggeweest: nieuwe modellen om gastronomisch talent aan te moedigen
  • De toekomst van f&b in de detailhandel
  • Strategieën voor uitbreiding in Europa
  • Top 10 technologische innovaties die je moet weten
  • Hoe creëer je schaalbaarheid voor een merk in ontwikkelende markten
  • Masterchef: create the next level of Eatertainment
  • De gemaksrevolutie
  • Onderzoeken van alternatieve Low Capex Growth Opertunities voor operators
  • Het huidige klimaat voor private equity investeringen in de f&b-sector

Data en statistieken

GRIF-sponsor Colliers International presenteert essentiële data en statistieken voor restaurantinvesteerders, waaronder inzichten over de Nederlandse F&B-sector – specifiek over de transformerende rol van F&B in het veranderende detailhandellandschap. Volgens Colliers is de Nederlandse F&B sector meer dan 61 miljard euro waard en is het de snelst groeiende sector in de retailbranche, met een uitbreiding van bijna 139.000 vierkante meter in 2018 alleen.

GRIF 2019

Etienne van Unen

Etienne van Unen, Partner en Director Retail, hoofd EMEA Retail van Colliers International: ‘Ik wil bespreken hoe F&B-concepten de detailhandel in rap tempo overnemen. Omdat het concept zich in de winkel manifesteert, halen winkelstraten hier voordeel uit. Het trekt namelijk mensen aan om te komen én vervolgens te blijven hangen in deze zaken. De samenleving heeft behoefte aan een totaalbeleving en mensen willen betrokken zijn en geïntrigeerd worden door hun omgeving. Daarom zouden deze concepten niet moeten worden gezien als een bedreiging, maar als een verrijking van winkelstraten. Ik kijk er naar uit om mijn ervaringen en kennis te delen met invloedrijke mensen uit de F&B-wereld tijdens GRIF. Dit is niet alleen één van de belangrijkste onwikkelingen in onze huidige samenleving. Het is ook één van de grootste mechanismen om onszelf scherp en op de hoogte te houden’.

GRIF in vogelvlucht

Datum: 25-27 februari 2019
Locatie: NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky, Amsterdam
Thema: ‘Evolve + Disrupt + Invent’
Wie? 350+ wereldwijde restaurantinvesteerders, eigenaren, uitvoerders en consultants
Wat? 80+ sprekers delen essentiële inzichten voor bedrijfsvoering gedurende een kennisrijk, inspirerend driedaags programma

Meer informatie en registratie is te vinden op de website.

 

Reageer op dit artikel