7 tips om verzuim in de horeca te voorkomen

Hoewel het verzuim in de horeca relatief laag is, kan het niet laag genoeg zijn voor een ondernemer. Een ongelukje met de fiets kun je moeilijk voorkomen. Maar veel verzuim heeft een niet medische oorzaak en daar kun je wel iets tegen doen. Zeven tips.

Het verzuim in de horeca is relatief laag ten opzichte van andere sectoren. De branche kent veel zzp’ers, tijdelijke contracten en flexibele contracten. Daarnaast hebben medewerkers in de horeca een lage gemiddelde leeftijd.

Maar als er dan sprake is van verzuim in de horeca, dan is het vaak goed mis. Zo vertelde een specialist verzuimverzekeringen in de horeca. Waarom? Er is vaak een gebrek aan beleid en er wordt te weinig ondernomen om verzuim te voorkomen.

En verzuim kost een ondernemer altijd geld. Ben je verzekert, dan nog moet je opnieuw werven, de nieuwe mensen wegwijs maken en inwerken en meer premie betalen. Als je niet verzekert ben zit je ook nog eens met dubbele loonkosten. En dan komt de rekening voor de arbeidsdeskundige of een casemanager verzuim er nog bij als je deze niet zelf in dienst hebt.

Niet medische oorzaak verzuim horeca

Een heel groot gedeelte van het verzuim in de horeca heeft een niet-medische oorzaak. We weten dat een leidinggevende veel invloed kan hebben op het verzuimpercentage. Bijvoorbeeld omdat een sterk prestatiegerichte leiderschapsstijl samengaat met meer burn-out klachten bij medewerkers. Hoe kun je nu jouw zaak zo inrichten dat je verzuim voorkomt?

Verzuim in de horeca voorkomen

  1. Zorg voor een duidelijk verzuimbeleid

    Dus maak geen dik boekwerk, maar een werkwijze die iedereen begrijpt.

  2. Zorg dat je als ondernemer een-op-een gesprekken voert

    Vraag actief naar hoe medewerkers het vinden gaan en doe iets met de informatie die je krijgt. Kortom: werk aan een band met jouw medewerkers.

  3. Zie of hoor je iets vreemds, wacht dan niet af

    Ga samen op een rustig moment koffie drinken en bied een luisterend oor aan. Sommige medewerkers zijn introverter en komen pas als het te laat is.

  4. Biedt duidelijkheid en biedt vertrouwen in eigen kunnen

    Zorg dat het duidelijk is wat er dagelijks van de medewerker verwacht wordt en zorg dat hij of zij over de juiste kennis beschikt. Dit voorkomt stress.

  5. Leg de nadruk op ontwikkeling in plaats van prestatie

    Hoe heb je het bereikt in plaats van wat heb je bereikt? Dit betekent dus ook een cultuur waarin fouten mogen worden gemaakt, hier kun je immers van leren.

  6. Een rotdag hebben mag

    Wees blij als een medewerker openhartig is over zijn of haar bui. Uiteraard wil je niet dat dit tot slechter werken leidt. Kijk wat je die dag in het werk kunt aanpassen. Bij meerdere rotdagen ga je uitgebreid het gesprek aan.

  7. Heb oog voor de privé-situatie van medewerkers

    Zoek naar mogelijkheden om werk en privé zo optimaal mogelijk te combineren.

Het is goed om na te denken over de rol van de leidinggevende. Want een leidinggevende die meer nadruk legt op ontwikkeling en preventief gesprekken met medewerkers aangaat, heeft coachings- en communicatievaardigheden nodig.

In een wat grotere zaak kun je iemand zetten op het thema ‘inzetbaarheid’. Deze persoon kan iets meer doen dan een goed gesprek voeren, denk eens aan ondersteuning op het gebied van de financiële huishouding van de medewerker.

Tenslotte kun je denken aan aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden die de gezondheid promoten, zoals samen sporten, gezonde voeding en meditatie.

Auteur: Joyce Vastenhouw van Rondje Horecapersoneel