Misset Horeca
Misset Horeca
Checklist horecapersoneel: alles wat moet je weten over werven, binden, contracten en cao

Checklist horecapersoneel: alles wat moet je weten over werven, binden, contracten en cao

Geen onderwerp dat meer besproken wordt in de horeca dan het personeel. Aannemen van horecapersoneel, behouden, en belonen. In dit artikel bundelt Misset Horeca tips, adviezen, wetgeving en het cao nieuws. En natuurlijk de praktijkverhalen van collega’s.

Checklist horecapersoneel: alles wat moet je weten over werven, binden, contracten en cao

Deze checklist horecapersoneel is opgedeeld in 4 onderdelen: werven, aannemen, binden en ontslaan.

Horecapersoneel werven

De eerste stap in de checklist horecapersoneel is het vinden van medewerkers. Dat dat een uitdaging is is een understatement.

Maar door de werving goed aan te pakken, voorkom je dat je als horecaondernemer meer tijd en geld kwijt bent dan nodig is.

Als eerste stap (en ook de makkelijkste) de open sollicitaties. Misschien heb je wel open sollicitaties ontvangen de afgelopen periode. Zit hier een geschikte kandidaat tussen? Het scheelt je een hoop tijd en geld om deze kandidaat eerst uit te nodigen alvorens je een heel wervingstraject start.

Stappenplan werven horecapersoneel

  1. Zelf doen of uitbesteden?

    Je kunt het werving & selectieproces uitbesteden. Grote bedrijven en ketens hebben natuurlijk eigen recruiters in dienst, maar bij veel zaken komt de werving ook op het bordje van de ondernemer.

  2. Stel een functieprofiel op

    Schrijf op wat de functie inhoudt en welke eisen en verwachtingen je van de kandidaat hebt. Dat is ook handig omdat in de horeca de referentiefuncties staan voor een bepaalde salarisschaal binnen het loongebouw van de horeca-cao.

  3. Maak een plan van aanpak

    Personeel werven kan op veel verschillende manieren: met briefjes op de deur, een flyer op tafel, een poster op het toilet of een werken-bij website. Social media worden ook veelvuldig ingezet. Werven via het bestaande team kan ook. Informeer in ieder geval je eigen netwerk dat je een nieuwe werknemer zoekt. Vaak kent iemand wel iemand die ergens weg moet of op zoek is naar iets anders. Als je een personeelsadvertentie plaatst moet je veel keuzes maken. Waar, hoe vaak enmet welke tekst.

  4. Kies een aanspreekpunt

    Voor zowel de mensen die binnen het bedrijf werkzaam zijn als voor de sollicitanten is het fijn om te weten bij wie ze terecht kunnen voor meer informatie en vragen. Doe dit zelf of vraag een leidinggevende dit te doen. Belangstellingen kunnen hier terecht voor hun vragen.

  5. Documenteer het wervingsproces

    Zorg dat je alle informatie over de functie in één dossier hebt. Stop ook alle sollicitatiebrieven, cv’s en andere relevante ontvangen stukken in één map. Voorkom dat gegevens gaan ‘zwerven’ en je straks met onvolledige en incomplete informatie zit.

  6. Neem de tijd voor vragen

    Niet iedere sollicitant stuurt direct een cv met motivatie op. Sommige kandidaten willen eerst meer weten over de functie, het bedrijf of de sollicitatieprocedure.
    Het aanspreekpunt binnen het bedrijf moet wel de tijd hebben en nemen om deze mensen netjes te woord te staan.

Horecapersoneel aannemen

Na een zoektocht heb je de juist persoon gevonden voor de vacature binnen jouw horecabedrijf, kom je bij stap 2 van de checklist horecapersoneel. Het liefst laat je die persoon direct beginnen. Dat kan echter niet zonder de nodige administratie af te wikkelen. Wat is nodigvoordat je horecapersoneel daadwerkelijk aan het werk kunt zetten? Gaat het om je eerste personeelslid dat je aanneemt? Dan moet je je eerst als werkgever registeren bij de Belastingdienst en bij de KVK.

Horecapersoneel binden

De derde stap in de checklist horecapersoneel is medewerkers aan je binden. Misset Horeca vroeg in de zomer van 2019 aan ondernemers wat ze doen om personeel te behouden. Hoewel het merendeel boven cao betaalt, is volgens de werkgevers een goede sfeer op de werkvloer het allerbelangrijkste. Lees hier het gehele onderzoek ‘Sfeer wint van Geldbij behouden personeel’.

Er zijn talloze voorbeelden originele ideeën van horecaondernemers die succesvol bleken te zijn bij het binden en behouden van horecamedewerkers.

Je kunt ook via winstdeling, een bonus of aandelen in het bedrijf personeel aan je binden. Pescain Amsterdam deelt jaarlijks wint met het personeel.

Goede secundaire arbeidsvoorwaarden, een eigen cao of zelfs aandelen in het eigen bedrijf – zo maakte het Deense toprestaurant Noma een vanzijn afwassers aandeelhouder – zijn allemaal maatregelen om horecamedewerkers voor langere tijd aan je bedrijf te binden en ze te motiveren in hun werk. Daarbij hoort natuurlijk ook een goede balans tussen werk en privé.

Kaatje bij de Sluis heeft als sterrestaurant een uniek model opgezet. De chefs in de keuken werken er allemaal 45 uur. Overuren worden er beperkt en als ze al gemaakt worden, genoteerd en gecompenseerd in vrije tijd. In de keuken van de drie zaken van Alex Verburg werken alle chefs vier dagen. Ook bij De Librije zijn ze overgestapt op een vierdaagse werkweek.

Wanneer heb je overuren?

Je hebt overuren indien je in een periode van twaalf maanden meer dan gemiddeld 38 uren per week hebt gewerkt. Overwerk wordt volgens de cao horeca op basis van een periode van 12 maanden berekend. Als je meer werkt dan afgesproken is, zijn er twee mogelijkheden:

  • Je krijgt de uren terug in vrije tijd
  • Je uren worden uitbetaald (in overleg met je werkgever kun je ook afspreken om overuren direct uit te laten betalen)

Flexibele schil van horecapersoneel

In de horeca wordt veel gewerkt met een vast team, aangevuld met een flexibele schil mensen. Met flexwerkers kun je snel inspringen op wisselende omstandigheden, maar een nadeel is dat zij vaak minder betrokken zijn bij je horecazaak.

Flexibele contracten zijn bijvoorbeeld de oproepcontracten (nul uren contracten en min-max contracten), of de contracten voor bepaalde tijd, zes maanden of een jaar bijvoorbeeld. Als je een tijdelijk contract van zes maanden of langer niet verlengt, moet je als werkgever wel rekening houden met de aanzegtermijn.

Dit houdt in dat je een werknemer uiterlijk een maand voor de einddatum van het tijdelijke contract schriftelijk moet informeren of je het contract verlengt of juist niet. Als je voor verlenging kiest, informeer je de werknemer ook direct over de voorwaarden. Voor horecaondernemers vergt dit een goede administratie van de tijdelijke contracten, zodat je werknemers op tijd kunt informeren.

Voorbeelden van modelcontracten voor flexibel horecapersoneel staan in het artikel Personeel Aannemen, wat moet je weten en doen.

Als horecaondernemer sta je daarnaast nog voor de keuze om je medewerkers geheel in eigen dienst te nemen of via een Payroll bedrijf. Door de invoering van de Wet Arbeidsmarkt in Balanszijn de regels rondom payroll veranderd. De wet bestaat uit een pakket maatregelen die de verschillen tussen vast en flexibel werk verkleinen.

Wat betekent deze wet voor payrolling?

  • Payrollmedewerkers hebben dezelfde rechtspositie en arbeidsvoorwaarden als werknemers die in dienst zijn bij het horecabedrijf.
  • De nieuwe regels voor de beloning bij payrolling zijn per 1 januari 2020 meteen van toepassing, dus ook voor werknemers die al werkzaam waren op payroll-basis. Zij krijgen meteen recht op alle bij de opdrachtgever geldende arbeidsvoorwaarden. Het lopende contract van de payrollmedewerker met het payrollbureau (in fase A of B) eindigt echter wel gewoon op de afgesproken einddatum.
  • Voor werkgevers wordt payrolling in bepaalde gevallen duurder en minder flexibel. Daarnaast zal de werkgever bedrijfseigen regelingen die de payrollwerkgever niet kan aanbieden ook open moeten stellen voor payrollmedewerkers.

CAO Horeca

KHN, CNV Vakmensen en FNV Horeca hebben een horeca-cao afgesloten voor 2022 en 2023.

Daarnaast is er nog de cao van het Nederlands Horeca Gilde. Bij het NHG zijn ongeveer zeshonderd bedrijven aangesloten, waaronder restaurantketen Humphreys. De NHG-leden houden hun eigen cao. De cao van het NHG bevat geen loontabellen.

Checklist horecapersoneel: ontslaan

Mocht je iemand willen ontslaan, bijvoorbeeld vanwege diefstal op de werkvloer of ander onrechtmatig gedrag, dan gelden ook regels. Ontslag op staande voet kan alleen als het aan alle eisen voldoet.