Mercure Amsterdam Centre Canal District verduurzaamt in stapjes

Mercure Hotel Amsterdam Centre Canal District wil zo groen mogelijk zijn. General manager Francis Windt is voor het hotel steeds op zoek naar creatieve, duurzame oplossingen of leuke producten waar een mooi maatschappelijk verhaal achter zit. ‘Van het toiletpapier tot aan de zeepverpakkingen.’
Francis Windt: ‘Ik heb er flink wat huiswerk aan gehad om dit pand duurzaam te maken.’ Foto: Dijkstra.

[edit] Tussen het moment van drukken en het moment van verschijnen werd bij de redactie pas bekend dat Francis Windt inmiddels Mercure Amsterdam Centre Canal District heeft verruild voor Mercure Amsterdam City.

Met 93 kamers in een monumentaal pand, was het voor Francis Windt wel een uitdaging om voor het gouden Green Key-certificaat te gaan, het hoogste niveau van het internationale duurzaamheidskeurmerk. AccorHotels, waaronder Mercure Hotel Amsterdam Centre Canal District valt, is tevens aangesloten bij Planet 21. Met dit programma heeft de hotelketen ambitieuze doelstellingen tot 2020, waarbij de nadruk ligt op een aantal strategische punten: medewerkers bewust maken, de gasten erbij betrekken, samen met partners innoveren, samenwerken met lokale overheden én twee belangrijke uitdagingen, te weten voeding en de gebouwen.

Windt met een glimlach: ‘Ik heb er flink wat huiswerk aan gehad om ons pand duurzaam te maken, omdat het een monument betreft.’ Zo wordt het volgende project om overal dubbelglas te plaatsen, zogenoemd monumentenglas. ‘Want de unieke kleine ruitjes hier mogen niet verloren gaan.’ Hoe het groene beleid wordt uitgedragen naar de gasten? ‘Dat doen we met kleine speldenprikjes. Verder doen we het gewoon, omdat we vinden dat het moet.’

Amsterdam Centre Canal District
Het interieur is circulair bij Mercure Hotel Amsterdam Centre Canal District. Foto: Fotobureau Dijkstra

Amsterdam Canal Canal District heeft ledverlichting, een circulair interieur, apparatuur dat zo energiezuinig mogelijk is, waterbespaarders, en werkt met duurzame schoonmaak- en wasmiddelen.’ Verder worden (plastic) verpakkingen zoveel mogelijk geweerd, wordt het printen van papier tot een minimum beperkt en wordt de frisdrank geschonken in rebottled glazen, gemaakt van de onderkant van een wijnfles. Het linnen voor de hotelkamers wordt door de wasserij geleverd zonder dat plastic wordt gespannen rondom de karren. ‘Hiervoor hebben we speciale hoezen van stof laten maken. Deze hoes gaat over de karren. Is veel duurzamer dan al dat plastic.’ Maar het hotel doet nog meer dan dat…

Amsterdam Centre Canal District
Bij Soop, worden van organische reststromen zoals koffiedik en sinaasappelschillen, hygieneproducten gemaakt. Foto: Fotobureau Dijkstra.

Too Good to Go

We nemen voor het interview plaats in de ontbijtruimte waar een jongeman rondloopt met een kartonnen bakje dat hij vult met lekkernijen van het ontbijt. Het blijkt geen hotelgast, maar iemand uit de buurt die via de Too Good to Go-app nog een ontbijtje scoort dat anders in de prullenbak belandt. ‘We waren één van de eerste die is aangesloten bij dit initiatief om voedselverspilling tegen te gaan’, vertelt Windt. ‘Het ontbijt wordt rond 10.00 uur opgeruimd en alles wat niet verpakt is, werd voorheen weggegooid. Zonde natuurlijk. Nu kan tot een half uur na sluiting van het ontbijt, nog allemaal lekkers worden opgehaald via Too Good To Go.
Om waste tegen te gaan, koos het hotel er recent ook voor om zelf het brood af te bakken, in plaats van het dagelijks vers te laten leveren. ‘Het scheelt vervoer en we hebben minder waste. We kopen het halffabricaat en bakken dit zelf af. De medewerkers kunnen heel goed inschatten hoeveel ze ongeveer moeten afbakken en de gasten zijn blij met een lekkere warme croissant en vers afgebakken stokbrood.’

Bijen op het dak

Ze wijst naar een tablet in de ontbijtzaal. ‘Daarop kunnen gasten live meekijken bij onze bijenkasten hier op het dak. Deze eigen honing serveren we weer bij het ontbijt.’ Daarnaast wordt van de honing van dezelfde imker honingbier gebrouwen door brouwerij Jopen, genaamd Honeybee-r. ‘Dat schenken we hier ook. ‘ Net als het bier van de Amsterdamse brouwerij De Prael. ‘Daar zit ook een mooi maatschappelijk verhaal achter.’ Koffiedik wordt bij het hotel ingezameld en gaat terug naar de leverancier. Die kweekt er oesterzwammen op. ‘De Gro oesterzwam bitterbal hebben we hier weer op de kaart staan voor bij de borrel. Hoe leuk is dat?’ Windt hoopt in de toekomst nog haar sinaasappelschillen van de citruspers een tweede leven te kunnen geven. ‘Er bestaat een bedrijf, genaamd Soop, dat van organische reststromen zoals koffiedik en sinaasappelschillen, zeepjes maakt. De keten is nu nog niet rond, omdat Soop de schillen hier nog niet kan ophalen. Maar zodra dit distributieprobleem is opgelost, wil ik zeker met deze partij in zee.’

Amsterdam Centre Canal District
Met de drinkflessen van Join the Pipe steunt het hotel het project voor schoon drinkwater en plastic opruimprojecten in Azië en Afrika. Foto: Fotobureau Dijkstra
Amsterdam Centre Canal District
Het pand heeft unieke kleine ruitjes. ‘Het volgende project om aan te pakken. Ze mogen niet verloren gaan en krijgen monumentenglas.’ Foto: Fotobureau Dijkstra.

Achter het water zit ook een mooi verhaal. ‘In de lobby verkopen we Amsterdam City Water, van Join the Pipe. Deze gerecyclede flesjes zijn gevuld met gezuiverd kraanwater. Met de verkoop van de herbruikbare waterflessen – gemaakt van suikerriet – wordt schoon drinkwater en plastic opruimprojecten gefinancierd in Azië en Afrika. Met het toiletpapier, gemaakt van gerecycled papier, op de hotelkamers helpt het hotel weer een ander goed doel. De helft van de winst van de verkoop van The Good Roll toiletpapier wordt geïnvesteerd in de installatie van veilige toiletten in Oost-Afrika. Daarnaast investeren de initiatiefnemers in het verspreiden van kennis over hygiëne zodat bepaalde ziektes er voorkomen kunnen worden.

Op de hotelkamers nog een soortgelijk project: alle hygiëneproducten zijn er gemaakt van gerecycled plastic. Over de hele wereld vinden elke dag miljoenen hotelzeepjes hun weg naar stortplaatsen of naar de verbranding. ‘Gebruikte zeepjes zamelen wij in en sturen we naar de organisatie Clean the World.’ Bij deze organisatie worden de zeepjes en andere hygiëneproducten ontsmet en gesmolten tot nieuwe zeepjes welke worden verdeeld in ontwikkelingslanden waar basishygiëne geen standaard is. Dat vind ik mooie initiatieven.’

Bespaarde waskosten naar bomenproject

AccorHotels heeft ook een eigen project om de wereld een stukje groener te maken. ‘We verleiden gasten om de handdoek niet na eenmalig gebruik al bij de was te gooien. Van de waskosten die we daarmee besparen, gaat de helft naar een bomenproject van Accor.’ Hoe dit wordt berekend? ‘Wij leveren maandelijks onze gebruikcijfers in en die worden beoordeeld door AccorHotels. Naarmate je dat langer doet kunnen ze alle cijfers vergelijken met daarbij de cijfers uit de geschiedenis. Zij berekenen op basis daarvan wat er is bespaard.’

Leveranciers

Mercure Hotel Amsterdam Centre Canal District doet ook mee met het no plastic pact van de gemeente Amsterdam. ‘We willen daar nog heel erg graag meer stappen in maken, maar zijn voor een groot deel afhankelijk van de leverancier die een distributiecentrum is en een enorme verscheidenheid aan producten verpakt krijgt aangeleverd. ‘Met alle betrokken partijen zijn we hierover nu aan het sparren.’ Hotels die zijn aangesloten bij dit project van de gemeente gaan bijvoorbeeld een top 50-lijst samenstellen met de meest bestelde producten. ‘Daaruit wordt een top 10 samengesteld. Samen met de leveranciers wordt daarna gekeken of ze voor deze producten een duurzaam verpakkingsmateriaal kunnen vinden. We zijn ook begonnen met het duurzamer maken van het vervoer door de leveranciers.’ De groothandel komt nu nog maar twee keer per week langs. ‘Voorheen was dat ruim het dubbele.’ De wasserij levert nu om de dag, in plaats van dagelijks en de bloemist komt nog maar eens per week. ‘Hierdoor moeten we scherper inkopen, maar het is duurzamer en bovendien is het voor de buurt een stuk fijner dat het aantal vrachtwagens wordt beperkt. Zo helpen alle kleine beetjes.’ 

Checklist duurzaamheid

  • Pakt voedselverspilling aan door producten van het ontbijt aan te bieden via Too Good to Go.
  • Het aantal levermomenten van leveranciers is gehalveerd met het oog op duurzaamheid.
  • Het hotel is met leveranciers in gesprek hoe plastic verpakkingsmaterialen geweerd kunnen worden. Zo is het plastic dat wordt gespannen rondom de waskarren al vervangen voor hoezen van stof.
  • Het hotel steunt verschillende projecten. Onder meer met het toiletpapier van The Good Roll en het initiatief Clean the World dat wordt gesteund met de hygiëneproducten op de hotelkamers.
  • Daarnaast heeft AccorHotels haar eigen project: van de waskosten die worden bespaard gaat de helft naar een bomenproject.
  • Het hotel, met Green Key Gold, is duurzaam ingericht met circulair meubilair. Het hotel is voorzien van ledverlichting, waterbespaarders en apparatuur dat zo energiezuinig mogelijk werkt.
  • Er wordt gebruikgemaakt van duurzame was- en schoonmaakmiddelen.