7 omzettips voor cateraars

Natuurlijk zijn ook cateraars voortdurend op zoek naar meer omzet. Hieronder 7 tips om meer omzet te behalen.
Delen:

Tip 1: Wees online vindbaar

Hoe vinden nieuwe opdrachtgevers tegenwoordig hun cateraar? Online. Natuurlijk, een website is van belang. Echter 70% van de bezoekers van een website vindt deze via andere online kanalen, zoals zoekmachines of platformen. Daarom is het essentieel om daar aanwezig en vindbaar te zijn.

Tip 2: Maak (gratis) profielen aan

Er zijn verschillende sites waar je als cateraar een gratis bedrijfsprofiel kan aanmaken. Dat is goed voor je vindbaarheid op die websites, maar ook voor de vindbaarheid van je eigen website in Google. Het eerste profiel, eentje die je sowieso moet hebben, is Google Mijn Bedrijf. De informatie daarop komt direct naar voren als iemand jouw bedrijf zoekt, aan de rechterkant van de resultaten in Google. Daarnaast zijn die gegevens ook de basis van wat zoekers zien in Google Maps. Iedere cateraar kan eenvoudig en gratis zijn bedrijfsprofiel in Google claimen, slechts door een aantal gegevens in te vullen.

Naast Google zijn er ook specialistische zoekmachines, zoals Trustoo. Dit is een nieuw platform waar consumenten een cateringbedrijf zoeken voor events zoals een feest, een bruiloft of bedrijfsuitje. Ook hier kan je een gratis profiel aanmaken.

Tip 3: Start accounts op social media

Maak accounts aan op de diverse social mediakanalen, zeker op Facebook en Instagram. Neem Facebook Places. Facebook Places is de locatiegebaseerde dienst van Facebook. Facebook-gebruikers kunnen met Facebook Places via hun mobiele telefoon ‘inchecken’ op een locatie en zo laten weten aan hun Facebook-vrienden waar zij zijn.

Instagram is inmiddels ook niet meer weg te denken als social medium platform. Ben jezelf niet heel handig met social media? Je hebt vast wel een betrouwbare medewerker die dat wel is en misschien wat extra verantwoordelijkheid best ziet zitten.

Tip 4: Bouw een goede online reputatie met reviews

Mond-tot-mond was vroeger het belangrijkste kanaal voor veel bedrijven. In deze tijd nemen online reviews deze plek steeds meer in. Meer dan 80% van de mensen laat zich leiden door reviews. Als je niets actiefs doet met reviews, dan heb je er meestal niet veel. Slechts enkele reviews van de echte fans. En als je pech hebt komen klachten (al dan niet terecht) terug als slechte review.

Het verzamelen van meer goede reviews is eenvoudig. Je hebt reviewplatformen, zoals klantenvertellen.nl, waarmee je reviews kunt verzamelen. Maar ook met het bedrijfsprofiel op Google of Trustoo kan je als cateraar heel gemakkelijk reviews verzamelen. Die platformen genereren automatisch de mails en plaatsen de review voor je. Maar kondig in dat geval de komst van de mail met de uitnodiging voor een review aan bij de opdrachtgever, dit verhoogt de kans aanzienlijk dat zij de review ook echt schrijven.

En nee, je hoeft echt geen tien nieuwe reviews per maand te verzamelen, één of twee reviews is voldoende.

Tip 5: Zorg voor professionele fotografie

Zorg dat je een paar echt goede foto’s hebt, van jezelf en het team in actie

Op basis waarvan kiest een tegenwoordige opdrachtgever? Op basis van reviews. Én op basis van foto’s. Zorg daarom dat je een paar echt goede foto’s hebt. Van jezelf en het team in actie. Van mooie partijen die je hebt gedaan. En zeker ook van gerechten.

Het aantrekkelijk fotograferen van eten is een vak, het verdient dan ook de aanbeveling om te investeren in een shoot van een professionele fotograaf. En als je de mooie plaatjes hebt, plaats ze dan niet alleen op je website, maar vooral ook op je bedrijfsprofielen, Instagram en Facebook.

Tip 6: Volg aanvragen direct op

Een aanvraag ontvangen? Volg deze goed en snel op. Gasten verwachten namelijk dezelfde dag nog een reactie. Heb je een telefoonnummer? Bel de potentiële opdrachtgevers dan eerst op om de specifieke wensen te achterhalen. Met deze informatie kan je een persoonlijk aanbod doen. Dit wordt gewaardeerd door de opdrachtgever en hiermee verhoog je aanzienlijk de kans dat de opdracht ook daadwerkelijk aan jou wordt gegund.

En als je de uiteindelijke offerte stuurt, neem hierin dan de leukste reviews en de mooie foto’s op (zie tip 3 en 4).

Tip 7: Blijf vernieuwen

De maatschappij is vluchtig, behoeften veranderen snel. Concepten zijn hierdoor minder lang houdbaar. Vernieuw met regelmaat. Als cateraar moet je namelijk altijd bijzonder blijven.