Misset Horeca
Misset Horeca
Siroop is ideale smaakmaker

Siroop is ideale smaakmaker

Britvic verovert de Nederlandse horecamarkt met de siropen van het Franse merk Mathieu Tesseire. Koffie, wijn of cocktails, Teisseire-siropen maken favoriete drankjes nog specialer. ‘Met een geschiedenis van meer dan 300 jaar, de authentieke smaken en de kwaliteit sluit het merk perfect aan bij de huidige consumententrends,’ aldus Martijn Rikken, senior Benelux manager van Britvic.

Siroop is ideale smaakmaker
Richard Zijlstra bereidt cocktails en longdrinks met de siropen van Mathieu Teisseire.

De British Vitamin Product Company, ofwel Britvic, is met haar merken in Engeland en Frankrijk al heel lang actief op de retail- en horecamarkt en sinds 2005 ook in Nederland. In 2018 heeft Britvic de horecamarkt ook betreden met de merken The London Essence Company en Mathieu Teisseire.

The London Essence Company omvat een range van elegante en uitgebalanceerde mixers. Elke mixer bevat een aantal natuurlijke distillaten, die de unieke en aromatische smaak leveren. Daarnaast zijn ze caloriearm en hebben een natuurlijke zoetheid. Bij de introductie van het merk in Nederland is samenwerking gezocht met Nederlandse bedrijven, ondernemers en een Nederlandse brand ambassador uit de horecamarkt. Zo introduceerde het bekende koffiemerk Buscaglione The London Essence Company in Nederland en werd bartender Richard Zijlstra gevraagd als brand ambassador. Omdat de lancering van het merk en de samenwerking succesvol waren, werd dezelfde aanpak gehanteerd voor de introductie van Mathieu Teisseire. Rikken: ‘Britvic gelooft heel erg in deze lokale marktbenadering. Ieder land heeft zijn eigen gewoonten en trends en door samen te werken met lokale partners kun je veel sneller opschalen. We maken gebruik van de marketing van een multinational, maar opereren als een start-up.’

Mathieu Teisseire

De siropen zijn verkrijgbaar in 25 smaken.

Mathieu Teisseire is een premium siroop die kan worden gebruikt in koude én warme dranken. Doordat de siroop alcoholvrij is, past het uitstekend bij de trend dat consumenten minder alcohol drinken. Niet alleen uit gezondheidsoverwegingen, maar ook omdat jongeren onder ‘iets drinken’ steeds vaker een bijzondere ervaring verstaan. Dat hoeft niet per se samen te gaan met alcohol.

‘De tweede ontwikkeling die we zien, is dat consumenten meer op zoek zijn naar premium experiences. Dat wil zeggen minder, maar een kwalitatief betere alcoholconsumptie. Als ze dan drinken, willen ze iets bijzonders en zijn ze ook bereid om hiervoor te betalen. Hiermee willen ze dan ook een statement maken en ermee gezien worden’, aldus Rikken.

‘Dezetrend van premiumization gaat gepaard met beleving. Je maakt van een drankje een beleving door gebruik te maken van kwaliteitsproducten, een bijzondere garnering en een mooi glas. Voeg daar een uitstekende service bij en je hebt de perfect serve. Voor ogenschijnlijk hetzelfde product is de gast bereid meer te betalen’, aldus Richard Zijlstra. ‘Voor ondernemers is het aantrekkelijk, want de marges zijn leuk en je kunt je onderscheiden met je producten en service. Ook voor de gast is het positief, want die krijgt een mooiere beleving en een betere kwaliteit.’

Authentieke smaken

Gasten van nu zijn op zoek naar authentieke smaken, de echte smaken. ‘De siropen van Mathieu Teisseire passen daar perfect bij. En met siropen kun je dranken op maat maken, ook een van de wensen van de moderne consument’, aldus Zijlstra.
Zijlstra is sinds vorig jaar brand ambassador van het merk Mathieu Teisseire. ‘Ik ben fan van pure kwaliteitsproducten. Ondernemers kunnen de kwaliteit blind proeven en herkennen.’ Dat is onder meer te danken aan het gebruik van twee soorten natuurlijke suiker in het productieproces. Dat zorgt voor een langere nasmaak. ‘Deze siropen zijn niet gemaakt om een product zoeter te maken, maar smaakvoller met een langere intensiteit, geen korte piek.’

Trainingen

Mathieu TeisseireZijlstra: ‘Wij doen veel meer dan zeggen dat we het mooiste merk van de wereld zijn. Wij verwennen ondernemers zoals zij hun gasten willen verwennen. Met workshops en menusuggesties, simpele creaties met meer marge. Ik zeg altijd: ‘Gebruik die fles veel breder en ga ook kijken naar andere creaties voor alle momenten van de dag: ontbijt, lunch, tussendoortje, een borrel of dessert.’ Siropen zijn gemaakt voor elke drankcategorie: koffie, latte, ice tea, ice coffee, thee, milkshake, limonade, bier, wijn, cocktails en mocktails.’

Britvic

Britvic is een frisdrankbedrijf met vestigingen in Groot-Brittannië, Ierland, Frankrijk en Brazilië. De rest van de wereld wordt bediend vanuit de vestiging van Britvic International in Amsterdam. Het bedrijf heeft een portfolio van eigen merken ontwikkeld. Bovendien produceert en verkoopt het bedrijf in Groot-Brittannië en Ierland een aantal bekende frisdrankenmerken van PepsiCo, waaronder Pepsi, 7UP, SoBe en Mountain Dew, onder exclusieve overeenkomsten met PepsiCo. Door franchising, export en licenties heeft Britvic zijn bereik ook uitgebreid naar andere gebieden, met name de Verenigde Staten.

Een belangrijk onderdeel van de groeistrategie van het bedrijf bestaat uit een lokale marktbenadering. Door middel van samenwerking met lokale partners en brand ambassadors kan snel worden geschakeld. Het bedrijf maakt gebruik van de marketing van een multinational, maar opereert als een start-up.

Teisseire werd opgericht in 1720 en heeft een eeuwenlange expertise in het ontwikkelen van fruit- en plantensiropen. De productie en marketing van siroop onder de naam Teisseire begon in 1927 en is in 1959 Europa’s marktleider in fruitsiropen geworden. Het bedrijf werd in 2010 overgenomen door Britvic.