Horecastoel van nu straalt luxe uit

Stoelen in de horeca zijn belangrijk. Maar wat is een goede stoel en welke trends zijn er? Leveranciers van horecameubilair zien een toenemende vraag naar luxe stoelen. Misschien was er tijdens deze lockdown eindelijk tijd om na te denken over stoelen.
Delen:

Wie op zoek is naar dé hotelstoel, komt bedrogen uit. Die bestaat niet, zeggen vertegenwoordigers van vier grote horecameubelleveranciers. De perfecte stoel is namelijk per zaak verschillend. Wat in een bepaald restaurant heel goed past, werkt niet bij een collega en andersom.

Personaliseren

Gomo Lu Metal Cap (Homint)

Een goede stoel vinden, is daarom maatwerk. Voor elk budget zijn er allerlei mogelijkheden. Om zich te onderscheiden, kiezen ondernemers vaak niet de kant-en-klare stoelen die op voorraad staan, maar stoelen die uniek zijn en op maat gemaakt worden.

Personaliseren is het toverwoord. ‘Bijna elke stoel uit ons assortiment is aan te passen, zowel in kleur als materiaal’, zegt Nienke Idzerda van Homint Projectinrichting & Horeca Meubilair.

‘Er zijn eindeloos veel mogelijkheden’, bevestigt Fons Ris van Okido Horeca Meubilair.

Stoel moet luxe uitstralen

Gelato AC (Satelliet)

‘Alles kan’, zegt Roy Keultjes van Satelliet Meubelen op de vraag wat nu in de mode is. ‘Een mix van vintage en nieuw, rechte en ronde vormen, een mix van materialen, van kleuren: je kunt het zo gek niet bedenken.’ Wat design betreft leven we in een open tijd, al zijn er wel algemene trends waarneembaar. De horecastoel moet luxe uitstralen. De huidige gast verwacht veel van de horeca en wil dit terugzien in het meubilair.

‘Het hotellobbygevoel in een restaurant’, omschrijft Keultjes. ‘Mensen willen lekker comfortabel zitten.’ ‘Als je vroeger in een restaurant een goede biefstuk kreeg, was dat goed genoeg’, zegt Ris. ‘Dat is niet meer zo. Niet alleen het eten moet lekker zijn, maar het hele plaatje moet kloppen.’ Stoelen moeten comfortabel zijn, een mooi uiterlijk hebben en helemaal in de lijn zijn met de rest van het bedrijf. ‘Een hip design met warme kleuren, maar dan zonder designprijskaartje’, stelt Selina Schreurs van Kaja.

Velvet scoort

Horecastoelen van nu zijn heuse troontjes, bekleed met vriendelijke stoffen. Vooral velvet scoort goed, zien de experts. ‘Niet voor niets hebben wij onze collectie iets uitgebreid met stoelen met een velvet look’, zegt Schreurs. ‘Populair op dit moment is een mix van stoere natuurlijke materialen met luxe velvet of leder afgewerkt. Zo vind je bij ons een velvet stoel met siernagels.’

Bij Okido is het meest verkochte model ook een stoel met velvet stoffering, de Richmond. Wat kleuren betreft kan heel veel, ziet Keultjes. ‘Vooral kleuren die positiviteit uitstralen zoals azuurblauw, groene, roze en paarse tinten. Die zijn erg in trek.’ Ook een panterprint, marmerlook en terratinten zie je terug. Met de stoffering kan echt worden uitgepakt. In kleurgebruik, maar ook met een print. Vaak wordt gekozen voor een eigen print, ziet Idzerda. ‘Bijvoorbeeld prints waarin de naam of het logo van het restaurant terugkomt. Daarmee kun je je stoelen echt personaliseren.’

Ronde, gracieuze vormen

Lexi Velvet Look (Kaja)

Strakke, rechthoekige stoelen lijken hun langste tijd wel gehad te hebben. Vooral ronde, gracieuze vormen zijn in. Stoelen die net iets meer comfort bieden. Wat materiaalkeuze betreft kan veel gecombineerd worden. ‘Wij hebben bijvoorbeeld een stoel waarin we rotan, staal en leer combineren’, zegt Schreurs over het assortiment van Kaja.

De populariteit van zowel messing als rotan zet de komende tijd nog wel even door. Met rotan kun je met allerlei type meubelstukken een sfeer creëren die ondernemers en gasten aanspreekt. Messing komt vooral in de kleinere details terug, zegt Idzerda. ‘Je hebt wel stoelen met een heel frame van messing, maar je ziet voornamelijk dat het gaat om een pootje of een messing sokje bij houten poten. Het voordeel van messing is dat het een chique uitstraling geeft, terwijl het met vrijwel iedere materiaalsoort gecombineerd kan worden.’

Heel trendgevoelig is de horecastoel niet, vindt Keultjes. ‘Echte nieuwe trends komen niet van de een op de andere dag. Vaak is het een doorvertaling van een al bestaande trend.’

Op maat gemaakt

Wil je als horecaondernemer nieuwe stoelen aanschaffen, dan moet je voor jezelf eerst een paar zaken goed op een rijtje hebben. De belangrijkste vraag luidt: wie wil ik in mijn zaak hebben? Als deze vraag duidelijk te beantwoorden is, wordt het al een stuk eenvoudiger om een goede stoel te kiezen. Het scheelt namelijk nogal of je mikt op een publiek dat zich urenlang wil vermaken met een zevengangenmenu of mensen die zich aan een bord friet met een hamburger zetten en vervolgens weer weggaan.

Is de rotatie hoog, dan mogen de stoelen wat compacter. Blijft de gast de hele avond zitten, dan wil je niet hij na een tijdje begint te wiebelen omdat hij een pijnlijke derrière krijgt, dus moet het comfort hoog zijn: een zachte zitting, fijne rugleuning, armsteunen en ruimte. Voor een zaak met een grote doorloopsnelheid is dat juist weer andersom.

Bishop AC (Satelliet)

‘Denk aan de banken bij de bekende fastfoodformules: het zit best even prettig, maar nodigt niet uit om heel lang te blijven’, zegt Keultjes. ‘De geschikte stoel hangt af van het soort restaurant, van de maatvoering van de tafels, het zitcomfort, de ondervloer, kwaliteit en budget’, zegt Schreurs.

‘Een stoel moet passen in het totaalconcept’, vult Idzerda aan. ‘Daarbij moeten de stoelen praktisch zijn. Wil je ze kunnen stapelen? Mogen ze schuiven of niet? En hoe lang mag de stoel eigenlijk mee? Wil je echt stoelen die 15 of 20 jaar meegaan of is 10 jaar lang genoeg omdat je tegen die tijd toch wel een keer uitgekeken bent op de stoelen?’

Levensduur stoelen

Hoelang stoelen meegaan, verschilt sterk. ‘De stoelen worden vele malen intensiever gebruikt dan de eetkamerstoelen thuis’, zegt Keultjes. ‘Daar vergissen mensen zich nog wel eens in.’ De stoffering moet passen bij het concept, ook wat onderhoud betreft. De stoffering heeft meer te verduren in een spareribszaak dan in een sterrenrestaurant.’

Gomo Maple Mad Metal Cap (Homint)

De meeste stoelen zijn heel makkelijk af te nemen, maar toch gaat er in het onderhoud wel eens wat mis, zegt Idzerda. ‘Kunstleder wordt het meest in de meubilering toegepast. Daarvoor is een blauwe doek met lauwwarm water voldoende en hoef je geen agressieve schoonmaakmiddelen te gebruiken, want dat tast het materiaal aan. Regelmatig zien we dat er Dasty gebruikt wordt, maar dat is veel te agressief voor dit materiaal. Dat haalt de beschermlaag weg. Bij echte vlekken die op het eerste gezicht niet weg te krijgen zijn, kunnen wij een passend advies geven zodat die vlekken toch verdwijnen. Wij geven onderhoudsadvies, zodat de klant er zelf voor kan zorgen dat de stoelen in een goede staat blijven.’

Ondersteuning bij aankoop

De horecameubelspecialisten doen er alles aan om de horecaondernemers te ondersteunen in het maken van een goede keuze. Wil een ondernemer geen stoel uit het vaste assortiment, dan komt een vertegenwoordiger ter plekke om de wensen te inventariseren en te vertalen naar een ontwerp.
Nu de coronacrisis diepe sporen trekt binnen de horeca, is het logisch dat de meubelleveranciers ook de gevolgen merken. Projecten zijn on hold gezet, investeringen worden uitgesteld. Ondernemers die zich nog wel melden, staan voor andere keuzes. Doordat er minder mensen een horecazaak in mogen en er afstand tussen gasten moet zijn, wordt optimaal met de aanwezige ruimte omgesprongen en wordt de buitenruimte beter benut.

‘Gelukkig heeft het terrasseizoen nog wat positiviteit gebracht’, zegt Keultjes. Ondernemers die een winterterras hebben, kunnen daar de komende tijd nog van profiteren. Daarom wordt voor het terras nog wel geïnvesteerd in het bieden van meer comfort. ‘We zien dat ondernemers die investeren in terrasschermen, dit doorvertalen naar het meubilair. Zij willen gestoffeerde terrasstoelen of op zijn minst kussentjes en accessoires toevoegen’, zegt Keultjes.

Onderscheid

Jim Velvet Look (Kaja)

Onderscheiden is belangrijk, ook in deze tijd, zien de meubelexperts. Daarbij is wel de regel dat wat je buiten verkondigt, je binnen ook waarmaakt. Stoelen die zowel voor buiten als binnen geschikt zijn, zijn nu handig. Stoelen die specifiek voor binnen zijn bedoeld op het terras neerzetten, is minder handig. ‘Dat kan alleen in een heel goed verwarmde ruimte of als je de stoelen ’s avonds binnen kunt zetten, anders worden ze te vochtig.’
‘Ondernemers zitten nu op twee sporen’, merkt Ris. ‘Comfort staat voorop, mensen willen lekker zitten. Anderzijds willen ze zoveel mogelijk tafels en stoelen kwijt. Daarom adviseer ik nu om met een kleiner aantal tafels en stoelen te beginnen. Dan kun je dat aantal later uitbreiden.’