Snacks in de cafetaria: subtoppers & outsiders

Als het gaat over snacks in de cafetaria, zijn de echte toppers al jaren bekend. Maar wat zit daarachter? Genoeg om de consument mee te verrassen, zeggen de makers, die ook nog met tips komen voor ondernemen in deze tijd.
Delen:

1. Vegetarische Draadjevleesch Kroket

‘We hebben een mooie stap gezet in het vega-assortiment met de vegetarische draadjesvleesch kroket van Mora’, zegt Roland Huijbregts van Van Geloven. ‘Deze wordt boven verwachting goed ontvangen. Van een cafetariahouder hoorden we dat een klant ermee was teruggekomen, omdat hij dacht dat de ondernemer een foutje had gemaakt door een vleeskroket mee te geven in plaats van een vegetarische.’
Van Geloven is een paar jaar bezig geweest met de ontwikkeling van deze kroket, in samenwerking met de Vegetarische Slager. ‘Hij stond al heel lang op ons verlanglijstje. Het duurt wel even voordat je de juiste producten te pakken hebt, waarmee je echt de structuur van vlees kunt nabootsen.’

snacks
Vegetarische draadjesvleeschkroket

Sinds kort maakt Van Geloven bij de inkoop van het vlees gebruik van een eigen label voor dierenwelzijn: Beter Welzijn. Dit garandeert dat het vlees afkomstig is van producenten die bovenwettelijke normen hanteren op het gebied van dierenwelzijn. Ons hele assortiment komt daarmee in aanraking. Onze kipkorn en Crispy Chick’n zijn al door dit proces gegaan.’
Als het over maaltijdbezorging gaat, dat sinds corona helemaal booming is, zijn frituursnacks volgens Huijbregts de ideale producten om de weg mee op te gaan. ‘Friet is de uitdaging met bezorging, snacks niet. Als je een snack binnen 20 minuten bezorgt in de juist verpakking, is er niets aan de hand. Alle producten uit onze top-50 zijn daarop getest. Kroket, gehaktstaaf, loempia; daar gebeurt helemaal niets mee.’

2. Mexicano Burger

Naast hardlopers als de kroket, frikandel en loempia, is de Mexicano ook zeker een succesverhaal van Goodlife Foods. De fabrikant heeft tijdens de Horecava 2020 een variant geïntroduceerd: de Mexicano Burger. ‘Die heeft een goede start gehad in 2020’, zegt Anneloes Dekkers van Goodlife Foods. ‘Dat komt omdat de Mexicano als één van de weinige snacks een echt sterk merk is; het is niet alleen de naam van het product, het is een merk. Samen met de hamburgertrend zorgt dat ervoor dat de Mexicano Burger het goed doet. Bovendien is het een margerijk product.’
De fabrikant geeft ondernemers drie suggesties om te variëren met de Mexicano Burger: Puebla (met guacamole, mais, tomaat, ronde ui, salsa en jalapeño), Oriëntal (met satésaus, gefrituurde uitjes, bosui, chilisaus, gebakken ui, tomaat en augurk) en Classic (cheddar, bacon, gebakken ui, komkommer, tomaat en augurk). ‘Maar je kunt er ook compleet je eigen draai aan geven, bijvoorbeeld een ‘speciaal’-variant zoals we dat ook zien met de frikandel.’

snacks
Mexicano Burger

Goodlife Foods heeft speciale rode Mexicano-hamburgerdoosjes ontwikkeld en heeft sinds begin dit jaar een nieuw spaarsysteem: MyB’eats. ‘Ondernemers kunnen daarmee punten sparen door de QR-codes op de dozen te scannen. Daarmee kun je sparen voor pos-materialen, de rode doosjes, of persoonlijke cadeau’s waaronder cadeaubonnen. In België is dit spaarsysteem al groter, in Nederland zoeken we nog partners.’
Als de gehele horeca weer van start gaat, is Goodlife Foods van plan een zomercampagne te lanceren die is gekoppeld aan de Mexicano Burger. ‘Mensen die deelnemen, krijgen vouchers die ze aan de consument kunnen geven bij aankoop van een Mexicano. Daarmee kunnen ze tot 70 procent korting krijgen op uitjes zoals pretparken, dierentuinen, bioscopen of wellness centers.’

Snacktip: Laat zien dat je een winnaar bent

Ook in deze tijd is het belangrijk dat ondernemers actief blijven en dat ook vooral laten zien aan hun gasten, zegt Maurice de Kroon van Vanreusel. ‘Ik denk dat ondernemers ook nu behoefte hebben aan creatieve voorbeelden waarmee ze hun klant kunnen behouden of terughalen. Met welke producten kun je een leuke actie doen, welke snacks kun je promoten?’ De Kroon komt met een idee: ‘Stel dat je telefonische verkoop is toegenomen, dan kun je bijvoorbeeld aan elke 25e beller een Loempidel weggeven. Zo houd je het leuk en zien consumenten dat je bezig blijft met nieuwe dingen, dat je niet bij de pakken neerzit. Maak nog meer gebruik van social media. Hoe moeilijk het ook is op dit moment, laat zien dat je een winnaar bent. Mensen willen bij winnaars horen.’ En betrek je medewerkers erbij, zegt De Kroon: ‘Jonge mensen hebben best vaak goede ideeën en kunnen meer dan je soms denkt. Vraag het maar eens, dat zullen medewerkers waarderen ook.’

3. New York Chicken Strips

Over het algemeen is kip de laatste jaren populairder geworden in Nederland. Kipsnacks hadden zeker al hun plekje verworven in de cafetaria, waarbij de premiumproducten een steeds grotere rol spelen. Daarom zet Interfastfood de New York Chicken Strips op nummer één, als we vragen welke snacks de laatste jaren goed presteren. ‘Die zijn van de haasjes van de kip’, zegt Yourik Neven van Interfastfood. Ook de Chicken Chunks, vorig jaar gelanceerd, is volgens de fabrikant een premiumsnack van 100 procent kipfilet. ‘Een betere variant van de kipnugget. Geen fijngeperste kip, maar kipfilet die mooi glimt als je ’m openmaakt.’

snacks
New York Chicken Strips

Met een dergelijke snack kunnen ondernemers volgens Neven ook inspelen op het veranderende consumentengedrag. ‘Wat opvalt, is dat mensen op meerdere momenten per dag eten en kleinere porties nemen. De chicken strips zijn snacks die je in porties van drie of vijf stuks kunt bestellen, en als je wil delen in porties van negen, twaalf of zelfs twintig in een bucket.’ Daarnaast wijst Neven erop dat deze snacks niet te verkrijgen zijn in de supermarkt, en toepasbaar zijn als vulling van een wrap of toevoeging op een burger. Daarnaast merkt ook Interfastfood da tvegetarisch een trend is. Daar passen de vegetarische kipburger en de Chili Cheese Nuggets volgens Neven goed bij.

4. Jochempie

De producten van Mabos lopen gelukkig nog wel door bij de geopende snackbars, laat Friofood weten. ‘We zien wel dat het Jochempie een geliefde snack is in deze tijd’, zegt Simone Verhoeven. ‘Dit is een lekker rulle gehaktsnack met verse uitjes bereid in een typische vorm, geen bal, geen burger, maar meer een groot ‘ei’. Wellicht dat deze snack goed doorloopt, omdat deze op verschillende wijze bereid kan worden: in de frituur of lekker uit de jus.

snacks
Jochempie

Een leuk weetje over het Jochempie is dat deze jaren geleden bij de introductie eigenlijk Willempies heette. Naar een typetje en lied van André van Duin, maar dat deze naam snel gewijzigd is naar Jochempie vanwege bezwaren die op de naam waren gemaakt.
Naast het Jochempie doet de Lange Lummel, een extra grote frikandel van kippenvlees, van maar liefst 160 gram, het ook erg goed. En de laatste aanwinst, de Ribburger, ook. Deze is ook erg goed op een broodje met bijvoorbeeld satésaus, gefrituurde uitjes, komkommer en bosuiringetjes. Of met bacon, ui en sla.

5. Kipcrush

De fabrikant uit Neede staat vooral bekend om de bami- en nasischijven. Ook de vegetarische varianten (normaal en extra pittig) scoren de laatste jaren erg goed, zegt de fabrikant in Neede. Inmiddels is de categorie minisnacks, waar Elite in 2016 mee startte, een belangrijke productgroep voor de om- en afzet.
De snackmaker lanceerde begin 2019 met de Draadjesvlees Croquet zijn eerste premium kroket. Vanwege het succes kwam daar begin 2020 een spin-off bij: de Goulash Croquet, volgens de fabrikant ‘misschien wel de eerste goulashkroket in het premium segment’. Door de coronacrisis wordt de introductie ervan echter gehinderd.

snacks
Kipcrush

Pleun van Halm van Elite zet naast deze producten de Kipcrush graag in de schijnwerpers. ‘Dat is een leuke outsider, die we een jaar of zes geleden in de markt zetten, omdat we ruimte zagen voor een kwalitatief hoogwaardige kipsnack. Een rechthoekige, platte snack met een grove paneer, met binnenin echte kipfilet en de smaak van kip. Dit was onze poging om ook op het gebied van kipsnacks een rol te spelen. Maar de Kipcrush is lang niet zo succesvol als hij had kunnen zijn. Tenminste, qua omzet en afzet. Een ondernemer kan zich er wel mee onderscheiden, hij voegt iets toe aan het assortiment.’

Snacktip: Wees creatief met namen

Volgens Stephan Cornwall van Oma Bobs kan het voor take- out stimulerend werken als items op de kaart een creatieve naam hebben, of als ondernemers snackboxen samenstellen met thema’s. ‘Als je nog geen bitterballen hebt, kun je overwegen die toe te voegen. Van een portie bitterballen kun je bijvoorbeeld ‘de Vriendenbox’ maken, misschien met een paar drankjes erbij. Als mensen er een associatie bij hebben, zullen ze het makkelijker bestellen. Dat zijn vrij eenvoudige dingen die je kunt doen, als je het maar leuk maakt.’
Verder stimuleert Oma Bobs ondernemers om creatief te zijn met take-away. ‘Daarvoor hebben we onder meer tasjes, vlaggetjes, bakjes en servetjes beschikbaar gesteld. Daar wordt
regelmatig gebruik van gemaakt. We maken op Facebook en Instagram reclame voor onze klanten, daar waar mogelijk. We hebben als Oma Bobs namelijk een eigen fasebase, en daar delen wij nieuwtjes van ondernemers mee.’

6. Mozarella Fries

Salomon Foodworld schuift de Mozzarella Fries naar voren, de nieuwste innovatie, die het bedrijf ïntroduceerde op de Horecava 2020. Romige mozzarella en een extra krokant tempurakorstje. En wat fijn is voor horecaondernemers: ze behalen volgens Salomon een hogere marge bij een lagere kostprijs. Het smaakprofiel is bewust puur gehouden, zodat ze naar believen te kruiden of te dippen zijn. Een tip om het persoonlijk te maken: hussel ze meteen na het frituren even om in een schaal met kruiden en specerijen.

snacks
Mozzarella Fries

Verder zijn de Onion Rings, Mozzarella Sticks en Buffalo Chik’n Wings de frituurtoppers bij Salomon, die naar eigen zeggen de eerste was met deze producten op de Europese foodservicemarkt.
Heeft de fabrikant nog een leuke weetje? Zeker, over de Buffalo Chik’n Wings. Het recept is al meer dan 55 jaar bekend. Buffalo chicken wings vinden hun oorsprong in de Amerikaanse stad Buffalo. In 1964 wil barvrouw Teressa Bellissimo in de Amerikaanse stad Buffalo haar Anchor Bar sluiten, als haar zoon met een paar vrienden binnen komt vallen. Ze hebben honger. Teressa heeft nog wat chicken wings over en warmt deze op in hot sauce. De jongens vinden het heerlijk en de snack wordt een vast onderdeel van de kaart, geserveerd met dressing van blauwe kaas en selderijstengels.
Van het heden naar de toekomst, waarin ook Salomon ziet dat vaste etenstijden verdwijnen. De fabrikant speelt daarop in met het Urban Taste-concept: minisnacks uit keukens van verschillenden landen, die liefhebbers de hele dag door kunnen eten. Het toverwoord is fingerfood.