Van Geloven: 'We zijn positief over de toekomst van fastservice'

Van Geloven: 'We zijn positief over de toekomst van fastservice'
Jan Aaltzen Linde, directeur van snackfabrikant Van Geloven.

Als de horeca klappen krijgt, moeten ook producenten verliezen incasseren. Dat geldt ook voor snackfabrikant Van Geloven. Wat is de prognose van het bedrijf voor de toekomst van de branche en wat zijn de ontwikkelingen op snackgebied? We vragen het aan directeur Jan Aaltzen Linde. 'Ik ben blij dat we veel doen in fastservice.'

Wanneer Jan Aaltzen Linde op 2 januari 2020 aan zijn eerste dag begint als directeur van de grootste snackfabrikant van de Benelux, weet hij precies wat hem te doen staat. Hij loopt immers al 8 jaar rond bij Van Geloven als directeur Verkoop en Logistiek. Bovendien heeft hij zo’n anderhalf jaar eerder al gesproken met moederbedrijf McCain. Het Canadese concern zag in hem de opvolger van Peter Doodeman, die Van Geloven na 11 jaar zou verlaten. Voor Linde stond voor de korte termijn één taak bovenaan het prioriteitenlijstje: de boel op orde brengen bij het Tilburgse bedrijf.

Ratjetoe van productielocaties

Ondanks of misschien wel dankzij de coronacrisis is het ordenen van de productie nog steeds het belangrijkste onderwerp voor de nieuwe directeur van Van Geloven. ‘Ons bedrijf is in de afgelopen tientallen jaren ontstaan door verschillende overnames. Dat heeft een beetje geleid tot een ratjetoe van productielocaties. Toen ik startte in januari zaten we al in het proces van het logisch ordenen van de productie. Daar gaan we mee door, dat is ook het belangrijkste voor dit jaar. Want we waren absoluut niet tevreden over onze eigen lever performance.'

'Het gebeurde te vaak dat klanten misgrijpen bij ons. Daar heeft corona trouwens niet bij geholpen. In april stond ineens alles stil. Toen de vraag weer kwam, was die ook in één keer enorm. Dan kun je het qua voorraad niet meer bijhouden. We hebben in die periode, met name in Helmond, ook nog te maken gehad met extreem ziekteverzuim. Mensen met lichte klachten moesten thuisblijven, ook al wilden ze komen werken.’

Vertraging van de verbouwing

'We liepen vertraging op met onze verbouwing. Met name in Helmond, waar we twee nieuwe lijnen hebben neergezet. Die kregen we moeilijk op de juiste manier aan de praat, er zaten meer kinderziektes in dan normaal. Gecombineerd met ziekteverzuim onder de monteurs kreeg je een domino-effect. Ik wil me nergens achter verschuilen, want uiteindelijk zijn we zelf verantwoordelijk. Maar daar moesten en moeten we wel doorheen. Nu moeten we zorgen dat we weer de betrouwbare partner worden die we altijd zijn geweest. Daarna kunnen we met nieuwe producten komen.’

Corona heeft ook invloed op het werken in de fabriek. Linde: 'Als je aan je mensen vraagt om te komen werken, in hartje coronagebied, dan heb je een grote verantwoordelijkheid en moet je de veiligheid goed op orde hebben. We zijn heel snel begonnen met strikte maatregelen. We gingen daar verder in dan het gemiddelde bedrijf in Nederland, omdat McCain de lessen uit China met ons kon delen. Naast hygiëne waren we een van de eersten die de temperatuur opnam, zowel van onze mensen als van bezoekers. Dat heeft goed gewerkt. Verder hebben we natuurlijk plexiglas, signing op de grond en mondkapjes waar 1,5 meter afstand niet lukt.’

Omzetontwikkeling

Corona had ook invloed om de omzet van het bedrijf. 'Na de lockdown is onze out-of-home omzet met een enorme klap teruggezakt naar een index van 30 procent. Terwijl fastservice, wat voor ons met name de cafetaria is, grotendeels door kon gaan. Toch bleven mensen uit een soort schrikreactie thuis. Dat heeft tot eind april geduurd. Daarna ging het snel weer omhoog, met een index richting 70, 80 procent. In juli, mede doordat miljoenen mensen in eigen land zijn gebleven, ging de fastserviceomzet dik over de 100 procent heen. Dat heeft voor ons de teruggang in catering en sportclubs gecompenseerd.’

‘De steunpakketten houden echter een keer op, maar ik denk dat fastservice het relatief beter zal doen dan de rest van de horeca, omdat het segment prima aansluit op de behoefte van dat moment. Werkeloosheid zal toenemen, de recessie zal meer toeslaan. Mensen willen zichzelf blijven verwennen, maar gaan op de kleintjes letten. Ik voorzie dat fastservice daarvan profiteert.’

Spannende tijd

Ook voor Van Geloven wordt het een spannende tijd. 'Als we voor corona 1 of 2 procent minder draaiden, was er dikke paniek. Terwijl in maart en april het verlies opliep tot in de tientallen procenten. In 2021 zal het hele bedrijf iets tussen de 90 en 100 procent komen, mede door onze omzetpositie in retail. In de fastservice zitten we dit jaar rond september alweer tegen de 100 en in de herfst verwachten we daar te kunnen plussen, zeker tegen het einde van het jaar. Ik ben best positief over fastservice, meer dan over het totale out-of-home segment.'

‘Onze omzet in Nederland en België komt voor de helft uit retail en voor de helft uit out-of-home. In Nederland komt zeker 60 procent van out-of-home uit fastservice, in België is het aandeel nog een stukje groter. Ik ben blij dat we veel doen in fastservice. Dat segment is enorm belangrijk voor ons. We gaan daar ook zorgvuldig mee om en waar mogelijk zullen we dat uitbouwen samen met ondernemers.’

Kennis en inspiratie delen

Van Geloven wil de relatie met ondernemers verder vesterken. ‘Onder meer met kennis van bezorging. Maar ook met recepten. We hebben een paar jaar geleden geïnvesteerd in een culinair adviseur die op een laagdrempelige manier recepten ontwikkelt op basis van onze snacks. Bijvoorbeeld een salade met Crispy Chik’n en frikandellen met verschillende vullingen. Dat is een manier om snacks een nog wat beter imago te geven, te laten zien dat er wat gebeurt in die categorie. En de ondernemer kan er meer omzet uit halen.’

Snack Xstra

Een van de nieuwe dingen die Van Geloven heeft ontwikkeld is Snack Xstra. ‘We zijn bezig om te kijken hoe we nog makkelijker met klanten kunnen communiceren. Via een website waar je op inlogt krijg je, passend bij je locatie, gepersonaliseerde informatie. Denk aan pos-materialen met jouw naam erop, informatie over nieuwe producten en je kunt er ook bestellen. Het doel is meer interactie met de klant. Op het moment dat we de hele bestelhistorie weten, kunnen we daar ook beter op inspelen. Binnen een half jaar kunnen we daarin stappen zetten.’

Snackhelden en vernieuwing

Vaak wordt gezegd dat er bijna geen vernieuwingen zijn in de snackmarkt. Linde: ‘In markten waarin producten op een gegeven moment afvlakken en verdwijnen, heb je vernieuwing nodig. De producten in onze markt blijven consistent op een hoog niveau. Er worden nog steeds 60 miljoen frikandellen verkocht en dat was 10 jaar geleden ook zo.’

‘Nederlanders houden vast aan de snackhelden. Dat is helemaal geen probleem. Integendeel, wij zijn daar blij mee en koesteren dat. Tegelijkertijd komen we met initiatieven, waarbij het ons best tijd kost om die schaal te geven. Vernieuwing is ook het totaalconcept, niet alleen het product. De Bourgondiër hebben we al sinds 2008, maar het hele concept en de pos-materialen kwamen pas in 2013. Sindsdien is het echt gegroeid, jaar op jaar meer dan 10 procent. We willen de initiatieven die er al zijn verder laten groeien. Vorig jaar zijn we met Crispy Chick’n gekomen, en we hebben de vegatrend waar we op inspelen met ons succesvolle assortiment in samenwerking met De Vegetarische Slager. Dat zijn allemaal ontwikkelingen die we door willen zetten.’

Vegetarisch assortiment

In veel cafetaria’s is het aandeel vegetarische snacks nog erg laag. Van Geloven verwacht dat de helft van hun assortiment binnen 5 jaar vegetarisch is. 'Dan hebben we het wel over retail en out-of-home. Over een jaar zie je waarschijnlijk nog geen verschil, maar daarna gaat de ontwikkeling versnellen. In de supermarkt zal het sneller gaan dan in de fastservice, want in de supermarkt hebben mensen een andere mindset en proberen dingen makkelijker uit. In de fastservice grijpen ze vaker terug op routine. Maar ik denk dat er ruimte is om meer te communiceren over die producten in fastservice zodat ook daar de afname groeit.'

'Ik denk namelijk wel degelijk dat er veel vraag is. In een gezin is er altijd wel iemand bij die geen vlees wil. Als ze niet weten dat die alternatieven ook bij de snackbar liggen, dan bestellen ze daar niet. Je moet het meer bekendheid geven en daar ligt ook een rol voor de fabrikant,’ aldus Linde. ‘Ik denk dat over een jaar of zeven een heel groot deel van het assortiment vleesvrij is. Natuurlijk zijn er al loempia’s en bamischijven die vleesvrij zijn. En de kaassnacks, die groeien heel hard.’

Kaassnacks

McCain heeft een nieuw assortiment ontwikkeld: de Cheese Pillow. 'Dat is eigenlijk een mini-minikaassouffle die je kunt vullen met allerlei typen kaas. Ze doen het heel goed in Duitsland, Rusland, Spanje en Portugal. Ook de internationaal bekende Chili Cheese Nugget doet het goed. Daar bouwen we nu een aparte productiehal voor in Maastricht met een state-of-the-artproductielijn. Dat soort snacks zijn echt een trend die op een gegeven moment ook naar Nederland komt. Onze Souflesse doet het ook ontzettend goed, die groeit al jaren met 10 tot 15 procent.’

Nieuwe vega-producten

Van Geloven komt met een aantal nieuwe vegetarische producten. ‘We zitten nu in een fase waarin we broertjes en zusjes maken van bestaande snacks, dus bijvoorbeeld een kopie van een kroket met vegetarische ingrediënten. Dat hebben we ook gedaan met de frikandel, de kipkorn en de bitterbal. We gaan daar nog een aantal producten aan toevoegen. In 2021 verwachten we meer nieuws.’

'Daarnaast zijn er meer snacktrends te onderscheiden. Ten eerste, als mensen snacken willen ze het goed en lekker doen. Kwaliteit wordt steeds belangrijker. De Bourgondiër is daarvan een voorbeeld. We zien echt een beweging van de basiskroket naar de luxe kroket. Daarnaast is het terugdringen van zout en kunstmatige smaakstoffen een actueel onderwerp. Daar zijn we op de achtergrond mee bezig. Een groot deel van onze snacks zijn al door dat proces gegaan. We hangen dat niet aan de grote klok. We willen juist dat het geen bekendheid krijgt. Als je in staat bent om het lagere zoutgehalte te compenseren en de smaak blijft hetzelfde, dan doe je het goed. En als laatste, het samen genieten van snacks als het weer kan, ook op terrassen.’