Misset Horeca
Misset Horeca
Jos Muller: Ik kies voor mensen in de horeca

Jos Muller: Ik kies voor mensen in de horeca

Laatst hoorde ik een bericht op de radio over een onderzoek door het World Economic Forum. Het onderzoek ging over de toekomst van banen en de rol die techniek daarin gaat spelen. Volgens het WEF is de verhouding van werk dat door machines wordt uitgevoerd tegenover werk dat door mensen wordt uitgevoerd nu 29 om 71 procent. In 2022 al zal die verhouding 42 om 58 procent zijn. Dus 42 procent van het werk wordt dan uitgevoerd door machines!

Jos Muller: Ik kies voor mensen in de horeca
Foto: Nol Havens

Volgens de hoogleraar die op de radio sprak, zullen vooral mensen in administratieve beroepen en beroepen met eenvoudig en repeterend werk het slachtoffer worden. Ook moeten op langere termijn bijvoorbeeld chauffeurs vrezen voor hun job, als de zelfrijdende auto’s gemeengoed worden.

Robots die friet bakken

Bij ons in de horeca zal er ook wel het een en ander veranderen. Er zijn al robots die friet bakken en er is ook al een robot die een echte chef-kok imiteert. Ook in de verschillende bestelzuilen zit veel techniek, en er zijn al bedrijven waar een chatbot je vragen beantwoordt of je reservering opneemt. In Japan zijn er volledig gerobotiseerde restaurants waar je bestelling via een lopende band bij je aan tafel komt. En als klap op de vuurpijl las ik deze zomer ook al van fastservicebedrijven waar je aan tafel bediend wordt door een robot. Het moet niet gekker worden.

Gastvrijheid is mensenwerk

Het is natuurlijk allemaal niet tegen te houden, het heet vooruitgang, maar ik kijk er toch met enige scepsis tegenaan. Voor mij is gastvrijheid nog altijd mensenwerk. Natuurlijk: saaie, eenvoudige en repeterende handelingen kunnen prima door de techniek worden vervangen, maar het menselijk contact, de vriendelijke glimlach en de stralende ogen zie ik toch liever in het echt en niet geprojecteerd op een robot-face.

Twee opties

Wat moeten we nu met deze wetenschap? Volgens mij heb je twee opties. Je kunt volledig voor de technologie gaan en voorloper worden op het gebied van artificial intelligence en robotica, waarmee je je onderscheidt van de rest. Of je blijft traditioneel en misschien ouderwets en houdt het bij het edele mensenwerk. Als het over gastvrijheid gaat, zal het niet moeilijk zijn om te raden wat mijn voorkeur heeft.

Jos Muller
Trainer/eigenaar van ToTJos! en gespecialiseerd in de foodbranche
jos@totjos.com