Misset Horeca
Misset Horeca
Sligro wil weer groeien met Plaza en Big Snack

Sligro wil weer groeien met Plaza en Big Snack

Jackie ten Westenend van Sligro staat voor flinke uitdagingen. Zo moet zij de dalende trend van het aantal aangesloten ondernemers bij Plaza en Big Snack zien om te buigen. Hoe? ‘Door de bestaande kracht van de formules verder uit te bouwen en nieuwe initiatieven te ontplooien, want dat is nodig. Dat vinden wij en dat vinden de ondernemers.’

Sligro wil weer groeien met Plaza en Big Snack

Bij Sligro is Jackie ten Westenend (35) sinds september 2020 de nieuwe formulemanager Plaza en Big Snack. Momenteel vervult zij nog een dubbele rol als categorie manager Petrol bij Sligro Food Group (juni – heden). Jackie werkt samen met Chantal van der Wiel op de formules, na het vertrek van Bart Krause begint 2020.

Nieuwe bestelschermen

We spreken Ten Westenend eind november bij Plaza Gennep. In aanloop naar het interview leidt ondernemer Henri Geurts ons rond door zijn zaak. ‘Kijk hier, nieuwe bestelschermen’, zegt de ondernemer trots. ‘Een eigen initiatief. We kunnen klanten sneller helpen, de schermen creëren rust én er is sprake van een omzetboost.’ Geurts is enthousiast. ‘Het zou ook echt iets zijn voor alle andere Plaza-ondernemers.’ Ten Westenend luistert aandachtig. ‘Onze ondernemers zijn zelf vrij in het aanschaffen van hun kassasystemen, daarom krijgt dit op dit moment geen landelijke uitrol.’

Meerwaarde formules

Ten Westenend legt uit wat in haar ogen nog meer van meerwaarde is voor Plaza- en Big Snack-vestigingen. ‘Er is veel te doen en er liggen kansen. Een van de belangrijke zaken is het vergroten van onze online zichtbaarheid via digital marketing. De resultaten op de plekken waar we hiermee testen, zijn verbluffend goed. Via Facebook en Instagram richten we ons met advertenties op de doelgroep rondom een vestiging. Het zorgt voor naamsbekendheid en meer traffic in die vestigingen. Hoe we dat meten? We weten de doorclickrate en we monitoren wat er gebeurt in de vestigingen. Die bevindingen hebben ons bevestigd in de gedachte dat we dit in 2021 frequenter in gaan zetten bij de Plaza-vestigingen.’

Online toolbox

‘Via de online toolbox kunnen franchisenemers zelf aan de slag met lokale marketing, zowel offline als online, zegt Ten Westenend. ‘Daarnaast is er onder andere een beeldbank, een webshop en er zijn templates voor social media beschikbaar die ondernemers kunnen inzetten tijdens bijzondere momenten als Halloween. De ondernemers kunnen hiermee dus zelf aan de slag, de online campagnes worden ontwikkeld door ons reclamebureau .it in Amsterdam, de inrichting online gebeurt in samenwerking met Pauwr.’

Nieuwe huisstijl

‘Volgend jaar wordt de huisstijl van Plaza verfrist. Geen grote veranderingen, we hebben respect voor de huidige huisstijl maar zullen wel met een verfrissend en eigentijds voorstel komen. En bij Big Snack gaan we in de communicatie werken met krijtborden. Maar ook hier blijven de kleuren onveranderd, het rode blok in het logo bijvoorbeeld blijft bestaan.’ Deze nieuwe huisstijl is niet verplicht. ‘Wij verplichten onze ondernemers niets. Maar we bieden het concept met de nieuwe huisstijl wel standaard aan bij nieuwe ondernemers die zich bij ons willen aansluiten. En bestaande ondernemers die mee willen in de nieuwe look en feel, die ondersteunen we natuurlijk. Maar de investering is voor de ondernemers.’

Stand van zaken na eerste half jaar

Ten Westenend werkt nu een half jaar samen met ondernemers en leert veel van de gesprekken. ‘Ik heb ook enkele ondernemers gesproken die onze club hebben verlaten. Waarom hebben ze gekozen voor een andere formule? Het heeft deels te maken gehad met het gebrek aan aandacht en focus binnen de formule. Ik hoop de balans te herstellen. We willen namelijk weer groeien.’
In 2016 waren er nog 83 Plaza-zaken en 102 Big Snack-vestigingen.

‘We hebben nu 42 Plaza-vestigingen en 61 Big Snack-vestigingen. Vooral het aantal Plaza-zaken hopen we te kunnen liften. De cafetaria’s met een eigen label op de gevel kunnen via Plaza hun lokale markt nog beter bedienen, daarvan ben ik overtuigd. Wij zijn een soft-franchiseformule. Ondernemers houden hun vrijheid, maar profiteren wel van ons sterke merk, een goed marketingplan en de doorlopende formuleontwikkeling. Bovendien is de fee de laagste in de markt, de drempel om in te stappen is daarmee erg laag.’

Ondersteuning vanuit hoofdkantoor

‘Ik ben als formulemanager eindverantwoordelijk voor Plaza en Big Snack. Daarnaast hebben we een hele rits aan mensen op de verschillende afdelingen die mij ondersteunen. Legal, marketing, inkoop, de kwaliteitsdienst van Sligro; noem het allemaal maar op. En als er meer ondersteuning nodig is, dan worden er mensen vrijgemaakt. Ook Sligro wil focus en groei. Het is daarom goed te behappen voor mij.’

Contact met ondernemers

Ten Westenend: ‘We hebben een nieuw team van acht regionale accountmanagers geformeerd. Zij bezoeken de ondernemers minimaal twee keer per jaar. Daarnaast zijn we weer gestart met regiomeetings, nu digitaal en als corona dit toelaat weer fysiek. Naast dit alles is er bij Plaza een formuleraad met vijf ondernemers waar we goed contact mee houden. Maar dat contact willen wij intensiveren. Big Snack heeft een folderraad met daarin drie ondernemers. Ook met hen sparren we regelmatig.’ Die gesprekken gaan Over alles wat er speelt, maar ook over de nieuwe initiatieven die we willen starten. Er gaat echt veel gebeuren, we nemen de ondernemers daarin mee.’

Bezorging

Bezorgen staat hoog op de agenda. ‘Van de 42 Plaza-vestigingen bezorgen er 10. Dat is een beperkt aantal. We weten dat ondernemers het een lastig vraagstuk vinden. Daarom kijken we naar oplossingen, onder meer bezorgen via een derde partij heeft onze aandacht. Sligro test met het deliveryplatform Mr. Butler. Mr. Butler maakt bezorgen en afhalen mogelijk tegen de laagste commissie, veel lager dan Thuisbezorgd.nl. Daarbij sparen deelnemende restaurants automatisch voor Sligro-shoptegoed. De eerste testen zijn gericht op de horeca, mogelijk dat we straks ook het platform kunnen inzetten voor Plaza en Big Snack.’

Ruimer assortiment

Ook wat betreft het assortiment worden stappen gezet. ‘Big Snack is een afhaalformule met focus op friet en snacks en dat gaat heel goed. Volgend jaar gaan we echter ook nieuwe concepten introduceren. Bij Plaza kunnen mensen afhalen, maar de maaltijd ook ter plekke eten. En daar is het aanbod wat ruimer. Zo hebben de Plaza’s de burger-, kids-, ijs- en Royals-concepten. Dat is zeer succesvol en dat gaan we dan ook extra promoten en uitbreiden. Met de Royals waren we een voorloper in de cafetariabranche. Dat heeft veel goeds gedaan voor de gemiddelde bestedingen. Ook kijken we naar de markt van vegetarische producten, ook daar liggen voor Plaza nog kansen. Hiervoor, en voor alle andere initiatieven in de doorontwikkeling van het assortiment, staan we in nauw contact met de leveranciers. Ik heb inmiddels een groot aantal leveranciers gesproken en onze marketingplannen met hen gedeeld. Ik ben op zoek naar synergie en probeer de marketingkalenders daarbij naast elkaar te leggen zodat we 360-graden kunnen activeren.’