Bakwand leasen: 6 vragen en antwoorden

Leveranciers zien een toename in het aantal leaseconstructies voor nieuwe apparatuur, zoals een bakwand. Zeker wanneer je niet de middelen hebt om één keer een grote investering te doen, is een bakwand leasen een oplossing. Maar waar moet je op letten?
Delen:
De Snackbar lunch and dinner in Deurne. Foto: Koos Groenewold

Het leasen van horeca-apparatuur is nog niet zo bekend, maar er zijn wel steeds meer horecaondernemers die deze mogelijkheid ontdekken. Een bakwand leasen is een keuze waar je voordeel uit kunt halen, maar waar ook een aantal haken en ogen aan zit. Daarom beantwoorden we zes belangrijke vragen.

1. Een bakwand leasen, hoe gaat dat?

Bij leasen wordt meestal snel gedacht aan auto’s. Leasen kan echter ook met grote machines en apparaten, zoals bakwanden. Leasen is iets anders dan simpelweg geld lenen bij de bank of een andere financiële partij om een aankoop te doen. In het geval van het leasen van een auto betaal je elke maand een vast bedrag aan de leasemaatschappij en in ruil daarvoor mag jij een bepaalde tijd (en aantal kilometers) in de auto rijden.

Dat geldt ook zo voor een bakwand. Een frituurinstallatie aanschaffen, neemt een flinke hap uit de begroting. Hoewel de bakwand het hart van de cafetaria is, blijft het een spannende investering. Hoe lang gaat ‘ie mee? Hoeveel onkosten en onderhoud kun je verwachten en wat is de restwaarde? Om deze onzekerheid weg te nemen, kun je ervoor kiezen om het apparaat te leasen in plaats van zelf te kopen.

2. Welke vormen van lease zijn er?

Leasen kent twee vormen. Bij het leasen van een auto is meestal sprake van operational lease. Dat houdt in dat de leasemaatschappij investeert en je de auto leaset. Gedurende de looptijd betaal je elke maand een vast bedrag voor het gebruik, maar de leasemaatschappij blijft altijd eigenaar van de auto. Aan het einde van de afgesproken periode lever je de auto in. Dit kan ook voor een bakwand.

Er bestaat ook een full operational lease. Dat houdt in dat ook alle kosten van het gebruik worden meegenomen, zoals reparaties, verzekering, (wegen)belasting en bij auto’s in sommige gevallen de brandstof.
Een andere variant is financial lease. Je koopt als klant bijvoorbeeld een bakwand en de leasemaatschappij zorgt (deels) voor de financiering. Tijdens de leaseperiode betaal je de bakwand in termijnen af, dat kan lopen van 24 tot 60 maanden. De leasemaatschappij blijft officieel eigenaar van het apparaat. Pas aan het einde van de looptijd en als alle termijnen zijn voldaan, ben je zelf volledig eigenaar van de bakwand.

Er zijn ook leasemaatschappijen die een maximaal percentage van het orderbedrag willen leasen, bijvoorbeeld vijftig procent. Die andere vijftig procent zal dan uit eigen zak moeten worden betaald. Financial lease kent wel een risico, namelijk de waardevermindering van het product. Als de bakwand minder waard wordt tijdens de leaseperiode, komt dat uiteindelijk voor jouw rekening. Bij operational lease is dat niet zo en komen die kosten bij de leasemaatschappij terecht.

3. Wat zijn de verschillen tussen financial en operational lease?

Behalve de bovengenoemde verschillen tussen financial en operational lease, zijn er ook verschillen die betrekking hebben op jouw onderneming.

Financial lease Operational lease
Ondernemer wordt eigenaar bakwand Leasemaatschappij blijft eigenaar
Leasemaatschappij financiert Leasemaatschappij verhuurt
Volledige en gedeeltelijke financiering mogelijk Restwaarde hoeft niet gefinancierd te worden
Eindoptie: ondernemer is eigenaar Verschillende eindopties: bijv. afkoop, nieuwe lease
De btw betaal je vooraf De btw betaal je maandelijks
Bakwand staat op de balans van de onderneming Bakwand staat niet op de balans van de onderneming
Recht op investeringsaftrek, binnen de voorwaarden van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) Geen recht op investeringsaftrek
Leasetermijnen gesplitst in rente en aflossing Je ontvangt een factuur met leasetermijn en btw
Rente en afschrijving worden als kosten ten laste van de exploitatierekening gebracht De netto leasetermijnen boek je volledig als kosten op de exploitatierekening

4. Wat is het verschil tussen leasen en lenen?

Leasen en lenen zijn beide overzichtelijk qua maandelijkse kosten. Maar, het apparaat is bij leasen niet (volledig) van jou. Je moet het immers aan het einde van de leaseperiode weer inleveren. Leasemaatschappijen bieden meestal wel de keuze om de apparatuur alsnog aan te schaffen of in te leveren en een nieuwe lease af te sluiten. Dankzij de restwaarde van de apparatuur aan het einde van het leasecontract is operational lease in verhouding vaak goedkoper dan een lening voor het hele aanschafbedrag van de bakwand.

Het is niet mogelijk om een tweedehands bakwand te leasen. Het contract tussentijds opzeggen is erg duur. Een lening kan meestal (check de kleine lettertjes!) tussentijds gratis worden afgelost en de bakwand is direct van jou. Bovendien kun je met een lening zelf bepalen welke bakwand je koopt, dat kan ook een tweedehands of een gereviseerde bakwand zijn om de kosten laag te houden.

5. Wat zijn de nadelen van leasen?

Kosten
Het is verstandig om stil te staan bij de extra maandelijkse last die erbij komt op het moment dat je een leasecontract aangaat. Vergelijk het bijvoorbeeld ook met een banklening, maar vergelijk dan ook direct alle bijkomende kosten van zowel een banklening als een leasecontract. Bij de bank kun je te maken krijgen met afsluitprovisie, administratiekosten, rente en aflossing. Sta stil bij het feit dat je simpelweg meer geld kwijt bent voor dezelfde bakwand dan wanneer je hem in één keer zelf betaalt, dit kan oplopen tot 15 tot 25 procent meer.

Contract
Het kan een nadeel zijn: je zit vast aan een leasecontract. Verstandig is om te kijken of het contract past bij jouw onderneming en branche, maar ook of de looptijd past bij jouw wensen. Je wilt niet langer voor een apparaat betalen dan nodig is.

De kleine lettertjes
Sla de voorwaarden van het leasecontract niet over! Wat gebeurt er als je het maandbedrag een keer niet kunt betalen? Is het mogelijk om het contract eerder te stoppen en zo ja, wat zijn de kosten? Welke voorwaarden gelden er voor onderhoud en reparaties? Zorg dat je weet hoe de vork in de steel zit, zodat je niet achteraf voor verrassingen komt te staan.

Beoordeling door leasemaatschappij
De leasemaatschappij waarmee je een contract aangaat, beoordeelt of jij in aanmerking komt voor de lease. Ze letten bijvoorbeeld op het economisch risico en het juridisch risico van de apparatuur die ze leveren. Behouden ze bijvoorbeeld de waarde? Dat heeft effect op het maandbedrag. Ook wordt er gekeken of jij de financiële verplichtingen kunt dragen gedurende de volledige looptijd.

Is de waarde van het apparaat hoog en blijft die ook hoog tijdens de volledige looptijd? Dan vindt de leasemaatschappij de financiële situatie van jouw bedrijf waarschijnlijk relatief minder belangrijk. Als de waarde van de bakwand juist snel vermindert, vindt de leasemaatschappij jouw kwaliteiten en situatie juist wel heel belangrijk.

BKR-registratie
Ook ondernemers kunnen te maken krijgen met een (negatieve) BKR-registratie. Stichting BKR (Bureau Krediet Registratie) verzamelt de registraties van kredieten, oftewel leningen, en biedt die aan in een centraal overzicht. Deze registratie wordt ook gecheckt door de leasemaatschappij ter beoordeling van jouw kredietwaardigheid.

Als je als ondernemer een zakelijk krediet voor je bedrijf van meer dan duizend euro afsluit, dan wordt dit doorgegeven aan Stichting BKR. Het bedrag wordt niet door Stichting BKR geregistreerd, omdat die bedragen in de praktijk regelmatig worden aangepast. Als je een nieuw krediet aanvraagt (zakelijk of privé), dan ziet de kredietverstrekker het actuele kredietbedrag in de jaarcijfers. Loop je achter met de terugbetaling van je zakelijke krediet? Dan wordt dat gemeld en ontstaat er een negatieve BKR-registratie.

6. Wat zijn de voordelen van leasen?

Weten waar je aan toe bent
Een grote investering als een nieuwe bakwand wordt ineens een stuk toegankelijker door lease. In plaats van dat je direct het grote bedrag op tafel moet leggen, betaal je bij leasen in een bepaald aantal termijnen een in verhouding laag maandbedrag. De investering wordt gedaan door de leasemaatschappij, waardoor jij reserves op je rekening houdt en je kredietwaardigheid behoud. Bovendien weet je iedere maand wat je moet betalen: er is sprake van een vast maandbedrag.

Lagere kosten
Leasen kan voordeliger zijn dan het afsluiten van een zakelijke lening. Dit geldt vooral voor apparatuur met een aanschafwaarde onder de 50.000 euro. Dat heeft te maken met de relatief grote restwaarde van het apparaat aan het einde van de looptijd van het leasecontract. Hierdoor zijn duurdere, hoogwaardige bedrijfsmiddelen in de lease financieel gunstiger dan zelf aanschaffen of te betalen door middel van een zakelijke lening voor de gehele aanschafwaarde.

Direct aan de slag
Zodra de leasemaatschappij akkoord is, wordt de bestelling voor de bakwand geplaatst en gaat hij in productie. Je hoeft niet jaren te sparen om de volledige investering neer te kunnen leggen. Dit is met name prettig, wanneer je door omstandigheden onverwachts eerder moet investeren. In principe kun je direct aan de slag met je nieuwe apparatuur.

Minder druk op liquiditeit
Bij leasen is het mogelijk om 100 procent van de prijs voor de bakwand (excl. plaatsingskosten) te financieren. In tegenstelling tot de meeste bankleningen hoef je geen eigen middelen in te zetten of te hebben om het apparaat te kunnen gebruiken. Dat mag wel, en dat zal de looptijd verkorten of het maandbedrag verlagen. Je liquiditeit staat in ieder geval minder onder druk.