Burger Business schakelt over op build-your-own: 'Hogere besteding en marge'

Burger Business schakelt over op build-your-own: 'Hogere besteding en marge'
Valentijn Prince (links) en Daan van Loon. (C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal

Bezorgconcept Burger Business heeft het aanbod drastisch veranderd. In plaats van een vast menu kunnen klanten nu zelf hun hamburger samenstellen. 'Het nodigt mensen uit om los te gaan.'

Burger Business, met vestigingen in Eindhoven, Tilburg en Breda, presenteert een nieuw menu met een nieuwe huisstijl en fotografie. Het grootste verschil is dat het aanbod is versimpeld, terwijl klanten meer keuze hebben. En naast hamburger gaat het bedrijf experimenteren met build-your-own tosti’s.

Voorheen veel aanpassingen

‘We hadden een uitgebreide menukaart met dertig verschillende hamburgers’, zegt eigenaar Valentijn Prince. ‘We merkten steeds vaker dat klanten iets aan wilden passen, bijvoorbeeld geen ui of extra kaas. Zodoende werden de hamburgers zoals ze op het menu stonden bijna niet meer gemaakt. Eigenlijk is het ook een beetje raar dat wij voor klanten bepalen wat ze moeten eten. Dat kunnen ze beter zelf doen. Nu is het menu zo opgezet dat mensen de burger helemaal zelf kunnen opbouwen.’

Burger Business

Build-your-own beefburger.

Standaard en meerprijs

De hamburgers worden gemaakt met een eigen brioche bun. Voor €5,95 kunnen mensen kiezen voor vegetarisch, vlees of kip. Alle groenten zijn gratis, net als ketchup, mayo en curry. Voor andere sauzen en toppings als kaas, bacon en pulled pork wordt een meerprijs gerekend. Klanten kunnen een keuze maken uit zes extra sauzen, acht groenten, twee soorten kaas en zes extra toppings.

Naast build-your-own staan er nog negen hardlopers op de kaart, zoals de Trufflelicious en de Spicy Cowboy. Verder zijn coleslaw en mozzarellasticks toegevoegd als bijgerechten, en vers fruit als dessert. De kipnuggets zijn ook veranderd: nog wel met kipfilet, maar een beetje pikanter.

‘Klantbesteding en marge stijgen’

Build-your-own is niet alleen voor de klant interessant, merkt Prince. ‘Als mensen de kans krijgen om iets aan te klikken, doen ze dat ook. Ik heb al burgers voorbij zien komen van 15-16 euro. Ze kunnen ook een extra patty aanklikken, of kiezen voor dubbel of triple cheddar en bacon. Het nodigt mensen uit om los te gaan. En de marge op toppings is over het algemeen een stuk hoger. Dus deze opzet zorgt ervoor dat de klantbesteding en de marge stijgen, zonder dat je per se duurder wordt.’

Geen verwarring meer in de keuken

Build-your-own brengt ook duidelijkheid in de keuken, legt Prince uit. ‘Omdat er altijd wel iets moest worden aangepast, werden er fouten gemaakt. Op de bon stond er dan bij wat er niet op moest, en dat zorgde voor verwarring. We hebben nu best veel tijd geïnvesteerd om de bon goed te krijgen, in de juiste volgorde, zodat het voor iedereen duidelijk is.’

Hoewel er meer toppings zijn, kan de keuken gerichter mise-en-place draaien. ‘Voorheen hadden we standaard sla, augurk en rode ui op de burgers. Nu zien we dat mensen daar vaak niet voor kiezen. Ze gaan bijvoorbeeld wel voor gebakken ui en tomaat, wat voorheen juist niet populair was. We weten niet wat daar de reden van is.’

Burger Business

Menu is simpeler geworden

Het menu is in ieder geval een stuk simpeler geworden. ‘Je ziet soms hele lappen tekst bij restaurants op Thuisbezorgd, je blijft scrollen. Er komt online al zo veel informatie op mensen af, dat wij het echt simpel willen houden. Amerikaanse ketens als In-N-Out en Shake Shack doen dat ook. Het is een klein menu, maar je kunt er toch alle kanten mee op.’

Build-your-own tosti’s

Burger Business gaat in Tilburg ook experimenteren met build-your-own tosti’s tijdens de lunch. Daarnaast staan er overdag baguettes van 30 centimeter op het menu. ‘In Tilburg draaiden we altijd een supergoede lunch, dat deden we onder de naam Tosti Business. Door de aangepaste regels van Thuisbezorgd moest die naam offline. Nu doen we het onder de naam Burger Business.’

Burger Business

Build-your-own chickenburger

Gespecialiseerd in hamburgers

Burger Business is in 2015 opgezet door Valentijn Prince en Daan van Loon. Het is een bezorgconcept dat is gespecialiseerd in hamburgers en halal kipburgers. Er zijn drie vestigingen: in Tilburg, Eindhoven en Breda.

In mei 2019 maakten de ondernemers bekend er een franchiseformule van te maken. De zaak in Breda wordt sinds september 2019 door een franchisenemer gerund, in Eindhoven staan de ondernemers op het punt om de vestiging over te dragen. Dit jaar willen Prince en Van Loon een nieuwe vestiging openen. Daarbij kijken ze nadrukkelijk naar ‘s-Hertogenbosch en Arnhem/Nijmegen. Het hoofdkantoor van Burger Business bevindt zich in Tilburg.