Visie van Ralph Markwat van FHC: 'We moeten elkaar als sector opzoeken'

Visie van Ralph Markwat van FHC: 'We moeten elkaar als sector opzoeken'
FHC-directeur Ralph Markwat.

Van de wens van de gast en het ondersteunen van de ondernemer tot het collectieve belang en de toekomst van de branche; het zijn onderwerpen die Ralph Markwat dagelijks op de agenda heeft staan. Ondernemers kunnen daar nog wel stappen zetten, vindt de directeur van FHC Formulebeheer. 'Cafetariaondernemers zouden zich wat meer moeten bezighouden met wat de gast nu en in de toekomst van hen verwacht.'

Waar focust Family zich op de komende periode?
‘De huisstijl die in 2017 is gelanceerd, slaat enorm goed aan. De balans in het bedrijf tussen assortiment, afhalen en ter plekke eten, medewerkers en huisstijl is daarin uitstekend gevonden. De vestigingen die zijn omgebouwd of zijn gestart, draaien dan ook boven verwachting en dat is prachtig. De focus van Family ligt op het samen genieten. Of het nu gaat om afhalen of blijven eten.’

‘Het Family Snackservies waarvoor gasten in november en december kunnen sparen, is daar een goed voorbeeld van. Dit servies is bedoeld om de afgehaalde friet en snacks op een leuke manier samen te kunnen eten bij thuiskomst. Het assortiment hebben we de afgelopen jaren flink in kwaliteit laten groeien. Ons inziens kunnen we met dit assortiment een breed publiek en verschillende eetmomenten bedienen. De komende periode zullen we dan ook vooral kijken naar het maken van een kwaliteitsslag. Kunnen de producten duurzamer worden geproduceerd en/of verpakt?’

En Foodmaster?
‘Bij Foodmaster ligt de focus steeds meer op online bezorgen voor afhalen, maar met name op bezorging. Hoewel we bij Foodmaster de traditionele cafetaria en daarmee het sociale karakter omarmen, zien we de vraag naar bezorging steeds verder toenemen. Hier spelen we dan ook direct op in.’
‘Het assortiment zal, net als bij Family, wat stabiliseren. Ook bij Foodmaster draait het om optimalisatie en het variëren met toppings, zodat je de klant steeds opnieuw kunt verrassen en zo aan je weet te binden. Komende periode investeren we in online en het creëren van een online merk dat naadloos past bij de huisstijl van Foodmaster die in de vestigingen is doorgevoerd. Het is niet de intentie met black-kitchens aan de slag te gaan, de online strategie gaat echt over het vergroten van omzet in de bestaande vestigingen.’

Op welke punten kunnen de formules nog verbeteren?
‘Ik denk dat de verbeterpunten vooral zitten in optimalisatie van datgene dat we nu al doen. Hierbij denk ik dat vooral op het vlak van duurzaamheid nog veel mogelijkheden liggen. Daarom leggen we hier ook de focus op de komende periode.’
‘Ook zijn wij van mening dat de huisstijl in alle vestigingen dichter bij elkaar kan liggen om de herkenbaarheid te vergroten. Deze huisstijl is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met verschillende ondernemers en zodanig uitgewerkt, dat elke vestiging, met elk budget kan instappen. Door een nog sterkere formule te bouwen en lokaal hier ook invulling aan te geven, gaat dat ondernemers geen windeieren leggen.’

Waarin moeten cafetaria’s in het algemeen beter worden?
‘Veel cafetariaondernemers zijn erg gericht op alles wat zich achter de counter afspeelt. Zij zouden zich nog wat meer moeten bezighouden met wat de klant nu en in de toekomst van hen verwacht. Denk bijvoorbeeld aan een mooie en schone zaak, gemakkelijk bestelproces, goede kwaliteit producten. Daar zijn de grote retailers enorm goed in en zij springen nu ook naar de fastservicemarkt, waardoor in de komende jaren omzet best eens kan gaan verschuiven. Daar moeten cafetaria’s klaar voor zijn.’

Wat is, naast plastic, over vijf jaar verdwenen uit de cafetaria?
‘Verplichte wachtrijen. Mensen willen steeds minder tijd besteden aan wachten. Bezorgen is hier een heel goed voorbeeld van. Tijdens onze trendtour in New York hebben we ook gezien dat er veel gebruik wordt gemaakt van bestelapps voor het afhalen van producten. Wanneer je dit goed inricht, kan iemand op het afgesproken tijdstip binnenkomen, zijn of haar bestelling pakken en weer vertrekken. Dit geeft je bovendien de mogelijkheid om de gasten die ervoor kiezen in jouw zaak te blijven eten door de rust die ontstaat, een betere beleving te bieden.’ ‘En ik vraag me af of in 2024 nog contant geld over de balie gaat. De ontwikkeling rond mobiel en online betalen gaat momenteel heel erg snel. Ook daarin kijken wij nu al naar oplossingen.’

Waarmee moeten ondernemers morgen als eerste beginnen?
‘Het is afhankelijk van je locatie en welke richting je op wilt met je zaak. Ik zou iedere Family adviseren om, wanneer dit nog niet is gebeurd, de inrichting van de zaak aan te pakken. Zorg dat je de place to eat bent. Onze vestiging in de voormalige kerk van Axel is daarin een voorbeeld van buitencategorie. Bij Foodmaster is het belangrijk dat zij starten met bezorgen om in de behoefte van hun gast te voorzien.’

‘Voor onze gewaardeerde ondernemers van Chinese komaf is van essentieel belang dat zij de taal spreken. Het valt me op dat nog steeds veel ondernemers instromen die de taal van hun gasten onvoldoende machtig zijn. Dat leidt niet tot de gewenste loyaliteit onder gasten. Bovendien zie je dat deze ondernemers heel lastig medewerkers kunnen binden en op social media niet actief kunnen zijn, of net de verkeerde berichten plaatsen die averechts werken. Deze ondernemers gaan vervolgens hun heil zoeken in het besparen van kosten om rendement te maken. Als dat gebeurt, is de weg naar beneden ingezet.’

Wat wordt de volgende trend?
‘Volgens ons ligt de volgende trend niet in één nieuw product, maar wel in één belangrijk thema, en dat is vegetarisch. Voorheen kozen veel mensen voor vegetarisch eten vanwege het dierenleed. Tegenwoordig zie je dat er steeds meer bewustwording komt over de impact van vleesproductie op het milieu. Dit maakt dat een bredere groep mensen ervoor kiest om minder vlees te eten.’
‘En een ontwikkeling die door de overheid wordt gedreven, is aandacht voor gezond eten. We zitten aan tafel bij het Voedingscentrum en partijen als het JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht, red.) om te praten over het aanbod van verantwoord eten en drinken op scholen. Hoe anders is het in de cafetaria, waar mensen ook komen om te genieten.’

‘Het valt zeker niet uit te sluiten dat de overheid zich gaat bemoeien met onze branche; dat zou voorlichtingscampagnes betekenen. Of, nog drastischer, regulering. De invloed die we als sector daarin hebben, is marginaal. We moeten de oplossing dus bij onszelf zoeken. We moeten klaar zijn om onze bedrijven te kunnen aanpassen aan de situatie die dan ontstaat, en daarin moet je elkaar als sector opzoeken.’