Misset Horeca
Misset Horeca
Lipton schetst het perfecte terrasplaatje van 2021

Lipton schetst het perfecte terrasplaatje van 2021

Mark Hanemaaijer is als directeur Out of Home van Unilever dé terrasexpert van Lipton Ice Tea. Ook deze zomer wil de nummer 1 terrasdrank ondernemers helpen hun terraservaring te perfectioneren.

Lipton schetst het perfecte terrasplaatje van 2021
Mark Hanemaaijer, directeur Out of Home van Unilever. Foto: Floris Heuer - www.florisheuer.com

Als terrasexpert ziet Hanemaaijer een aantal trends. ‘We hebben een groot consumentenonderzoek uitgevoerd naar de behoeftes van terrasbezoekers in de horeca. We zien met name dat een aantal trends verder accelereert, gedreven door corona. Gasten zijn steeds meer bezig met duurzaamheid en gezondheid, waarbij gezondheid valt uit te splitsen in voeding en een veilige omgeving.’

Een derde trend is dat beleving en design steeds belangrijker worden op het terras. Die beweging was al gaande, en we zagen ieder jaar dan ook steeds mooiere terrassen ontstaan. Dit zal komende tijd nog veel belangrijker worden.’

Ondernemers helpen

‘Gezonde en bewuste voeding is belangrijker dan ooit voor de gasten. Bij Lipton is dit al jaren een prioriteit. Lipton Ice Tea Green had al een significant lager suikergehalte vergeleken met andere merken ice tea en frisdranken. Vanaf dit voorjaar gaan we hier nog een extra stap zetten en we zullen ons suikergehalte verlagen naar 2,2 gram per 100 ml, waarmee de favoriete ice tea van Nederland ‘laag in suiker’ mag worden genoemd. Vergelijk zelf de diverse ice teas en frisdranken maar eens, Lipton is hier absoluut koploper. Uit onderzoek merken we dat consumenten dit zeer waarderen en dat zien we ook terug aan de sterke groei die Lipton al jaren doormaakt.’

‘Daarnaast zien we dat gasten steeds meer zoeken naar alcoholvrije alternatieven terwijl ze toch iets bijzonders willen drinken. Daarvoor ontwikkelden we onze nieuwe mocktail Sparked op basis van ijsthee. Dat is een volwassen mix met een lichte sparkle en een spannende smaak van green mint en lime, maar zonder de alcohol. Dat is helemaal on trend en het zorgt voor een hogere kassa-aanslag.’

Duurzaamheid

Ook duurzaamheid speelt een rol op het terras. ‘Het terrasseizoen wordt langer, dus ondernemers zullen moeten zorgen dat het terras ook in het voor- en naseizoen comfortabel is. Goede parasols die beschermen tegen zon én regen, zijn een must. Een warm terras is ook een punt van aandacht voor de ondernemer.’

‘Gasten zijn kritisch op heaters die energie verslinden op lege terrassen. Om de gasten een comfortabel verblijf te geven in de koudere maanden of tijdens de late, koudere uurtjes, biedt Lipton mooie duurzame fleece-dekens, gemaakt van gerecyclede kleding. Dat is een duurzaam alternatief om de gasten toch een heerlijk comfort te bieden. Verder is het op het gebied van duurzaamheid onverminderd belangrijk om plasticvrij te werken en bijvoorbeeld FSC-gekeurd hout te gebruiken voor je meubilair. Wij houden met al onze materialen rekening met duurzaamheid en herbruikbaarheid.’

Beleving op het terras

Terrassen staan deze zomer volop in het teken van beleving. ‘Buiten is het nieuwe binnen. Het is ontzettend belangrijk een mooie uitstraling te hebben, zodat gasten weten dat ze kwaliteit kunnen verwachten. Lipton heeft de expertise en de materialen in huis om ondernemers hierbij te helpen.’

‘Om ondernemers te helpen omzet te draaien hebben we stapelbaar, kwalitatief goed glaswerk ontwikkeld. Daarmee kunnen ondernemers die deze zomer een groter terras neer mogen zetten, snel en efficiënt werken en tóch de perfect serve bieden waar de gasten voor terugkomen en meer voor willen betalen. Gasten vinden die beleving een cruciaal onderdeel van de beleving bui- tenshuis. Een droog viltje, een citroen in de ice tea, goede ijsklontjes, honing bij je thee… dat hebben ze thuis niet zomaar liggen. Dát, en natuurlijk de gezelligheid van de horeca, maakt het terrasbezoek uitzonderlijk.’

‘In deze coronatijd zoeken mensen meer dan ooit actie en verbinding. Hier hebben we als Lipton over nagedacht met een aansprekende activatie, de Lipton terrasquiz. Een pubquiz die je op je mobiel met je vrienden en familie corona-proof kan spelen of waar je zelfs andere tafels op het terras mee kan uitdagen. Deze activatie zal de hele zomer beschikbaar zijn, waarbij we thematisch inspelen op diverse events, zoals het EK, en is hiermee het hele jaar relevant.’

‘Het is zaak dat ondernemers goed nadenken over de opzet, inrichting en routing, nu de terrassen groter en ruimer van opzet zullen worden. Dat vraagt om een andere manier van werken dan normaal. Daarom hebben we ook dit jaar weer tips en hulpmiddelen, en organiseren we onze bekende terrastrainingen, die volledig zijn aangepast aan maatregelen en gastvrijheid rondom corona.’

Ondersteuning bij veiligheid

‘Net als vorig jaar hebben we weer ondersteunend materiaal ontwikkeld om gasten te wijzen op de afstandsregels en onze krijtborden en tafelhouders helpen helder te communiceren. En als gasten weten waar ze aan toe zijn, helpt ze dat te ontspannen en te genieten.’

‘Een groot voordeel van een organisatie als Unilever is ons brede portfolio. Lipton valt onder Unilever, waar we ook bewezen producten op het gebied van verzorging en hygiëne aanbieden, zoals Glorix, Cif, Dove en Lifebuoy. Een schone en veilige omgeving is cruciaal in deze tijd. Wij beschikken over veel expertise om de gasten de rust en het comfort van een veilige omgeving te bieden.’

‘We hebben als terrasdrank nummer 1 meer dan ooit ingespeeld op de behoeften van de gasten en ondernemers. We zijn klaar voor een succesvolle terraszomer.’