Independent Hotel Show Amsterdam: Focus op show vol positiviteit, kennis en plezier

De hotelsector heeft flink moeten schakelen in coronatijd, zegt beursmanager Mieke Berkers van Independent Hotel Show Amsterdam (IHA). Maar de pandemie en de lockdown hebben de hotellerie ook goeds en mooie kansen gebracht. Berkers blikt vol vertrouwen vooruit op The Independent Hotel Show Amsterdam VIP boattour op 30 juni en de live show in RAI Amsterdam in 2022.
Delen:

Mieke Berkers, beursmanager van de Independent Hotel Show, leeft normaal gesproken voor het organiseren van de Independent Hotel Show Amsterdam. In 2020 moest de show worden geannuleerd en dit jaar is er een hybride evenement in de vorm van een boottocht op 30 juni uit de grond gestampt.

Vol verwachting en vertrouwen kijkt ze uit naar de live show in Amsterdam RAI volgend jaar. ‘Designs, texturen en kleuren kún je niet vangen in een digitaal event en online wijnen proeven is ook onmogelijk. Bovendien missen we als sociale wezens het contactmoment, zeker bij een doelgroep waar hospitality en service het belangrijkste zijn. Ik kijk er enorm naar uit om de community weer bij elkaar te brengen.’ Berkers deelt haar kijk op de hotelbranche voor de komende jaren en blikt vooruit op de komende edities van The Independent Hotel Show in Nederland.

Hoe zie jij de branche ontwikkelen in de komende 5 jaar?

‘Nu covid-19 onze branche voor onbekende uitdagingen stelt, proberen hoteleigenaren meer dan ooit het vertrouwen bij hun gasten te herstellen en de best mogelijke serviceervaring te bieden. Er is geen snelle oplossing. De toekomst ziet er echter veelbelovend uit zodra iedereen zal zijn gevaccineerd. Het zit in de aard van de mens om in contact te zijn met anderen.

Als we naar trends in de branche kijken, zien we een trend om op vakantie te gaan buiten de grote steden. Te ontsnappen naar het landelijke isolement voor frisse lucht en ruimte. Ik verwacht dat hotels buiten de grote steden het drukker gaan krijgen. Aan de andere kant zal er ook veel vraag zijn naar boetiekhotels en trendy hotels in de steden met uitzonderlijke f&b-concepten, omdat mensen weer op zoek gaan naar de beleving tijdens een avondje uit.

Het kan enige tijd duren voordat het internationale bedrijfsleven terugkeert naar het oude niveau. Hotels met een zakelijke doelgroep zullen moeten kijken naar mogelijkheden om het risico te spreiden met deze verwachte daling van zakenreizen. Ook zullen zij nieuwe ideeën en bedrijfsmodellen moeten gaan introduceren.

Over 5 jaar zijn gasten op zoek naar meer flexibiliteit en moeten hoteliers flexibeler zijn met wat zij te bieden hebben. Denk aan de openbare ruimte van het hotel en de opzet van de kamers. De flexibiliteit moet zelfs zó ver reiken dat kamerconfiguraties en -indelingen gemakkelijk kunnen worden aangepast aan de behoeften van de gast. Daarnaast doen de toekomstige gasten vaker onderzoek naar de duurzaamheid en maatschappelijke impact van het hotel. Meer dan ooit zoeken zij naar een unieke ervaring.’

Wat is de grootste les die de hotellerie heeft geleerd tijdens de pandemie?

‘De afgelopen twaalf maanden waren voor iedereen een uitdaging, maar vooral moeilijk voor de horeca. Wij hebben met heel veel bijzondere hoteliers gesproken en ik bewonder hoe ongelooflijk veerkrachtig en nobel ze zijn. Zij vormen een hechte community, iedereen helpt elkaar en denkt mee in oplossingen. Vanuit liefde voor de hotellerie. Ik denk dat ze de pandemie hebben gezien als een tijd voor reflectie, even stilstaan na jaren hollen, en erkenning dat de mensen binnen hun bedrijf van het allergrootste belang zijn.

Er is meer bewustzijn ontstaan voor employer branding, wie ben je als werkgever. De horeca wordt geconfronteerd met een personeelscrisis. Ik weet dat veel hoteleigenaren zich grote zorgen maken. Als er één ding is wat ze het afgelopen jaar hebben laten zien, is het wel dat zij overal een oplossing voor kunnen vinden.’

Wat zijn nieuwe kansen?

‘Door de coronacrisis zijn hoteliers gedwongen om van hun kortetermijndenken (door de drukte van de dag) om te schakelen naar een langetermijnstrategie. En ondertussen toch snel kunnen schakelen en aanpassen aan onverwachte situaties. Het is een kans om flexibeler en creatiever te zijn, samen met het hele team.

Ook de digitale transformaties en innovaties bieden een grote kans. Mensen hebben het afgelopen jaar veel technologie moeten omarmen en zijn ermee vertrouwd geraakt. Van online bestellen, werken in Teams, Zoomvergaderingen, inchecken via QR-codes tot allerlei (nieuwe) apps et cetera. Het was een jaar van snelle technologische ontwikkelingen. Dit is een goede zaak, omdat dit ten goede komt aan de klanttevredenheid.

Er zijn bijvoorbeeld geen wachtrijen om in te checken, geen tekort aan aandacht van de obers voor de volgende bestelling voor een drankje en niet meer eerst naar de receptie om de rekening te betalen. Hotels kunnen nu de technologie volledig omarmen om gasten de controle over deze zaken te geven en hun aandacht juist nog meer te richten op de gastvrijheid en kwaliteit van de dienstverlening.’

Heeft een ‘live’ beurs nog bestaansrecht met het oog op het succes van alle technologie?

‘Wij van Independent Hotel Show kijken erg uit naar de terugkeer van ons live-evenement in 2022, maar het succes van de digitale ervaringen van de afgelopen twaalf maanden mag niet worden vergeten. Ik geloof dat de toekomst van evenementen hybride is – een juiste mix van digitale en fysieke ervaringen. Hybride biedt de mogelijkheid om met digitaal een groot publiek te bereiken. Echter heeft de lockdown ons ook laten inzien dat wij als sociale wezens het heel belangrijk vinden elkaar live te ontmoeten. We kunnen niet leven zonder die sociale factor. Bovendien moet je de designs op onze beurs ervaren, zoals de texturen en kleuren van behang, meubels en andere ontwerpen. Ook worden ter plaatse diverse lekkere wijnen en hapjes geserveerd. Dat is digitaal niet te evenaren.’

Wat kunnen bezoekers verwachten van het hybride event?

‘De coronacrisis heeft ons geleerd hoe waardevol het is om het hele jaar door in contact te blijven. Ook is nog duidelijker geworden dat mensen face-to-face interactie nodig hebben. Terwijl de horeca weer langzaam opengaat, is het nog nooit zo belangrijk geweest om in contact te blijven. Het hybride evenement dat we in juni 2021 organiseren, brengt hoteliers samen om ervaringen en kennis te delen. Daarnaast inspireren we met op maat gemaakte inhoud. We kijken er enorm naar uit om de hotelbranche te doen herleven met een dag vol kennis, positiviteit en plezier. Dat is ook onze missie: ‘To serve our industry and nurture relationships’.’

30 juni: Independent Hotel Show Amsterdam VIP boattour

‘Keeping Independent Hotels afloat’

De coronacrisis heeft ons geleerd hoe waardevol het is om het hele jaar door in contact te blijven, evenals de noodzaak dat mensen face-to-face interactie hebben. Daarom organiseert de Independent Hotelshow Amsterdam op 30 juni 2021 een inspirerende boottocht voor hoteliers, uiteraard volledig coronaproof.

Onder het genot van een hapje en drankje, gaan we varend door het centrum van Amsterdam langs bij drie prachtige hotels. Daar worden de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van technologie, sustainability en het ‘verantwoord organiseren van evenementen in je hotel’ gepresenteerd.

Kortom: een inspirerend programma met actuele inhoud om de hotelbranche te doen herleven met een dag vol kennis, verbinding en plezier. Aansluitend zal de winnaar van de Dutch Hotel Award bekendgemaakt worden, dit is in samenwerking met de Dutch Hotel Award. Aanmelden kan hier …

* Het evenement zal alleen doorgaan onder de geldende voorwaarden. Bijvoorbeeld dat alle bezoekers voorafgaand aan het evenement een sneltest ondergaan en bij deelname aan een evenement een negatief testresultaat kunnen laten zien.

Independent Hotel Show

Independent Hotel Show is het enige hotel-evenement dat volledig is gericht op de behoeften van onafhankelijke hoteliers. De bezoekerservaring gaat verder dan die van een standaard horecabeurs. Het concept is helemaal uitgedacht om juist de sfeer en ambiance te illustreren die deze branche gewend is. De show onderscheidt zich in het creëren van een prachtige unieke omgeving, waarin de deelnemers en gasten aangenaam zaken kunnen doen en hun relaties op een leuke manier kunnen onderhouden.

Beursmanager Mieke Berkers: ‘De gastbeleving staat voorop bij alles wat we doen. Dat kan niet anders, want we zijn een evenement voor experts in service en hospitality. Elk jaar proberen we een show te creëren die inspiratie, nieuwe ideeën en samenwerking teweegbrengt. We beperken het aantal leveranciers per product en dienst, zodat er elk event iets nieuws te zien is. Daarnaast presenteren we vol trots de nieuwste innovaties van leveranciers. Frisse, waardevolle, eersteklas producten zijn belangrijker voor ons evenement dan hallen gevuld met meer van hetzelfde.’

De beurs werd in 2012 in Londen opgericht en was het enige live platform dat zich helemaal richt op de behoeften van luxe- en boetiekhoteliers in het Verenigd Koninkrijk. Om het platform wereldwijd te verbreden, is in mei 2019 de European Independent Hotel Show in Amsterdam gelanceerd. Het publiek bestond uit meer dan 2300 onafhankelijke hoteliers en 130 exposanten presenteerden hun producten en diensten op de vloer.