Deze nieuwe of onbekende hotelmerken betreden Nederlandse markt

Wie de hotelopeningen in ons land in de gaten houdt, ziet de voorbije maanden veel voor Nederland nieuwe en minder bekende ketens en merken uit het buitenland. Van Jatra tot voco en van Innside by Meliá tot Ninetynine. We zetten al die nieuwkomers op de Nederlandse markt uit het buitenland op een rij.
Artist impression van Rosewood Amsterdam

Voor mensen van buiten de hotellerie is het soms vreemd: hoezo openen nu, middenin crisistijd, zoveel nieuwe hotels? Ook op plekken waar dat, gezien de bezettingsgraden van de voorbije maanden, totaal niet logisch is zoals Schiphol of Amsterdam. Maar die contracten zijn bijna altijd al jaren geleden getekend, lang voor corona.

Opvallend in die lange lijst openingen en aankondigingen van aanstaande openingen is het grote aantal buitenlandse ketens die nu een eerste hotel in Nederland openen. Soms grote, van naam wel bekende ketens of merken als Rosewood (nog in aanbouw) en Anantara (merk van Minor, rebranding van NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky) in Amsterdam of Aloft (van Marriott, ook in aanbouw) in Utrecht.

Alleen in thuisland

In andere gevallen betreft het kleine ketens die, vóór ze de stap naar Nederland maakten, alleen in hun thuisland actief waren. Neem de Turkse keten Tasigo. Dat ontwikkelt een hotel met 68 kamers in een voormalig fabriekspand in Oisterwijk. Dat de naam Tasigo hier waarschijnlijk niemand iets zegt, is niet zo gek: de groep heeft één ander hotel, in de Turkse stad Eskisehir.

Of neem Jatra. Deze Indonesische hotelgroep heeft vijf hotels in Indonesië, en bouwt momenteel een duo-hotel in Hoofddorp. Eén van 278 kamers en nog geen honderd meter in dezelfde straat verderop een van 132 kamers. Ook deze naam zal in Nederland niet of nauwelijks bekend zijn.

Lees ook

Het aantal hotelkamers in de regio Amsterdam neemt nog altijd toe, ondanks de bouwstop die het stadsbestuur in 2017 invoerde. De Volkskrant heeft uitgezocht dat het aantal kamers in de stad zelf in vijf jaar tijd met een kwart is gegroeid, in de regio rondom Amsterdam was de stijging zelfs 40 procent.
‘Aantal hotels in Amsterdam blijft toenemen’

Net als Ninetynine. Hoteliers die de Duitse markt in de gaten houden kende deze naam wellicht. Voor veel anderen viel hij voor het eerst in verband met de opening van hun eerste hotel buiten Duitsland, in Hoofddorp. Toevallig zit Ninetynine Schiphol precies tussen de twee gebouwen waar Jatra aan het bouwen is. Overigens opende in Hoofddorp vorig jaar ook nog een Moxy, dat was toen de tweede vestiging van dit merk.

Eerste in Nederland

Al iets bekender is Meliá. Deze grote Spaanse groep was in Nederland nog niet actief maar opende recent Innside by Meliá in Amsterdam. Net als Sonder, in de VS bekend maar aan deze kant van de oceaan nog niet zo. In juni opende het eerste Sonder hotel van ons land in Amsterdam en nam B&B Hotels een bestaand hotel van Accor in Zaandam over om een eerste vestiging in Nederland te openen.

Of bijvoorbeeld Yotel. Dat was uitsluitend actief op Schiphol, achter de douane. Eind 2019 opende in Amsterdam Noord het eerste Yotel city van ons land. En The Ascott uit Singapore debuteerde in 2019 op de Nederlandse markt met Citadines Sloterdijk.

Springplank voor Europa

Dat Yotel city was de eerste op het Europese vasteland. Niet zelden kiezen hotelketens en –merken Nederland als springplank voor Europa voor de introductie van een merk. Zo krijgt Deventer de primeur van IHG’s dubbelconcept Holiday Inn Express & Suites en maakt ook hotelmerk Motto by Hilton het Europees debuut in Nederland. Eerder al was bijvoorbeeld Kimpton de Witt in Amsterdam de eerste vestiging van dit IHG-merk in Europa en de tweede buiten de VS.

Meer merken

En dan zijn er ook heel wat grote ketens die al wel actief zijn in Nederland, maar een merk hier op de markt introduceren. Zoals het hierboven genoemde Motto van Hilton, Accor dat Tribe voor het eerst naar Nederland brengt en de eerste vestiging van Marriottmerk Aloft. En InterContinental, wat 16 merken heeft, introduceert binnenkort het merk voco in Nederland.

Lees ook

Nederland heeft zes steden in de top 10 van meest aantrekkelijke steden in de Benelux voor hotelexploitanten. De volledige top 3 is Nederlands, met Amsterdam bovenaan. Dat blijkt uit onderzoek onder hotelexploitanten door internationaal vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.
Amsterdam meest favoriete stad in de Benelux voor hotelexploitanten

Maar ook bijvoorbeeld Fattal, dat sinds 2016 al een Leonardo Hotel in Amsterdam had en in 2018 met de overname van Apollo in een klap een aardig portfolio in Nederland in handen kreeg, introduceerde hier in 2019 het merk Leonardo Royal Hotel.

En Novum Hospitality, wat voorheen vooral franchise deed van bekende ketens, kwam in 2018 de Nederlandse markt op met het eigen merk niu, met een eerste in Haarlem.

Eenpitters

Van een handvol merken, meestal de luxere merken van grote ketens, is er slechts één in Nederlan en meestal al langere tijd. Zo is er één InterContinental hotel van IHG (Amstel),  één Waldorf Astoria van Hilton, één W van Marriott en één Andaz van Hyatt.

Ook een aantal lifetsyle of extendedstay-merken hebben al een aantal jaar slechts één vestiging in Nederland. Zoals Indigo en Staybridge Suites van IHG, Element van Marriott of Hyatt Regency van Hyatt.

Amsterdam eo

Wat opvalt – maar niet verbaast – is dat het merendeel van de nieuwe merken en ketens in Amsterdam en omgeving debuteren. Vóór corona was dit een aantrekkelijke hotelmarkt voor investeerders met hoge bezettingsgraden en kamerprijzen. Toch is minstens zo opvallend dat enkele namen debuteren op onverwachte plekken als Deventer (Holiday Inn Express & Suites) of Oisterwijk (Tasigo).

Dit zijn de nieuwe namen

Nieuwe merken van al actieve ketens

Nieuwe ketens