Frustratie van een ondernemer: 'Ik ben niet teleurgesteld, ik ben boos'

Horecaondernemer Nicky van Westenbrugge schrijft haar frustraties van zich af. 'Zo veel en zo vaak was ik teleurgesteld, baalde ik van de situatie, van de set met regels en welke invloed die nog steeds op ons als mens, ons hotel en onze restaurants. Maar nu ben ik niet meer teleurgesteld, nu ben ik boos.'
Delen:

De mede-eigenaar van hotel Parkzicht en restaurant Thym in Eindhoven somt op wat de horeca al te verduren kreeg:

‘Van 15 maart ‘20 tot 1 juni ‘20 dicht.
Van 15 okt ‘20 tot 28 april ‘21 dicht.
Van 19 dec ‘21 tot vandaag dicht.
Dat is al 10 maanden volledige sluiting.’

Bizarre daling in omzet

‘Dan heb ik het nog niet over de zeer beperkte openingstijden en aantallen gasten/groepen in andere maanden die vanzelfsprekend ook een bizarre daling in omzet met zich mee brachten.

Moeilijke keuzes voor de overheid

We baalden, we waren teleurgesteld, teneergeslagen maar we accepteerden de situatie zoals hij is. Dit stomme virus was gevaarlijk en we moeten altijd in diverse scenario’s denken om gezondheid van onze medemens te beschermen. Hebben altijd respect gehad voor moeilijke keuzes die door de overheid genomen werden.

Positief en krachtig ingezet

We zijn daarom ook altijd in mogelijkheden blijven denken en hebben ons immer positief, creatief en krachtig ingezet. Voor onszelf en voor anderen om ons heen.

De ondernemers gaan kapot

De afgelopen weken was er veel ophef over sport, winkels en horeca, waarom mochten ze niet open? Sport is immers essentieel, voor winkels en horeca: de ondernemers gaan kapot.

Massaal de grens over

De Nederlander gaat massaal de grens over om daar hun inkopen te doen en uit eten te gaan. Sporten doen ze minder terwijl dit essentieel is voor hun gezondheid.

Maar, zo dacht ik, alles om de contact momenten te verminderen. Wat nodig is, is nodig en we hebben het er maar mee te doen.

Testen, vaccineren en boosteren

Ik laat me testen, vaccineren en boosteren. Alles om dit virus zo snel mogelijk de kop in te drukken en weer terug te kunnen naar een bepaalde vorm van normaal, een bepaalde vorm van ondernemerschap.

De nieuwe omikronvariant biedt hoop. Het lijkt meer op een griepje dan dat het levensbedreigend is. Goed nieuws!!
Voor de zorgmedewerkers, je familie en vrienden, studenten, voor ondernemers!

Horeca mag niet

Dan de verwachting: versoepeling wordt waarschijnlijk geboden aan winkels, onderwijs, sportclubs en contactberoepen. De horeca nog niet.

Begrip valt weg

En dan valt het begrip weg. Dan ben ik boos. Als op afspraak winkelen werkt, als op een rijtje bij de kapper zitten werkt, als naar het hoger onderwijs gaan werkt, waarom niet op afspraak uit eten? Rustig dineren aan een tafel, met afstand, met mondkapjes en een beperkt aantal gasten per m2?

Het meest dicht geweest

Begrijp me niet verkeerd. Halleluja voor de bovengenoemden. Ik gun ze alles! Maar laten we de horeca, die zo hard heeft gewerkt, het meest dicht is geweest van alle branches, immer creatief blijft en duizenden aanpassingen heeft gedaan om mét corona de zaak te openen op een veilige manier nu eens niet overslaan en weer het pispaaltje laten zijn!

Wij moeten weer open

Wij moeten weer open!! Beperkte openingstijden en een beperkt aantal gasten! We doen wat nodig is. Maar laat ons niet in de kou staan.

Dan hoeven onze gasten ook niet meer in de trein naar België te stappen.’