Wat ooit begon als een Terrasdag, werd via de Terras Bootcamp de huidige Terras Kickstart. Een dag lang inspireert Misset Horeca ondernemers en medewerkers op het gebied van terras.
Onder leiding van dagvoorzitter Ron Simpson (onder meer The Avocado Show) kunnen deelnemers zich optimaal voorbereiden op het nieuwe terrasseizoen, samen met collega’s. Experts en trainers zullen diverse workshops geven op het gebied van terras. Van personeel motiveren, tot cocktails- en bierverkoop en natuurlijk ook aandacht voor de Terras Top 100.
Nu de horeca weer opkrabbelt en versoepelingen de weg banen naar een - hopelijk - volledige opening, is het duidelijk geworden dat ‘buiten’ voor veel horecazaken een reddingsboei was. De prachtige zomer was een fikse pleister op de wond die corona heet. En nu er weer meer mag, biedt het aanstaande terrasseizoen legio kansen voor elke onderneming met een terras.
De Terras Kickstart helpt ondernemers hierbij. Er worden diverse sessies aangeboden, van ongeveer drie kwartier, en elke deelnemer kiest er drie. Tussendoor is er uiteraard ook voor een lunch gezorgd en na de afsluiting vindt een netwerkborrel plaats om bij te praten en ervaringen uit te wisselen met collega’s.
Onweerstaanbare horecamarketing
De Terras Kickstart zal begeleid worden door Ron Simpson. Zijn restaurant The Avocado Show groeide binnen jaar uit tot een internationale franchise en lifestyle brand. Hij is een veelgevraagde spreker en host, en deelt zijn kennis met iedereen die daar oren naar heeft: van jonge studenten tot billionaire ceo’s.

Zijn carrièrepad is een ‘dollemansrit’ geweest, ‘vol scherpe bochten en spannende hobbels.’ De afgelopen 15 jaar verkende hij verschillende beroepen, richtte hij succesvolle bedrijven op en werkte hij samen met grote namen als Red Bull, Nike, Bacardi, ID&T, Sony en Moët & Chandon.
Op de Terras Kickstart zal Simpson ondernemers leren hoe ze hun zaak goed in de markt zetten? ‘Of je nu nieuw bent of een stamkroeg hebt, we kunnen allemaal wel wat marketing tips en tricks gebruiken om onze gasten te bereiken’, aldus de creatief ondernemer. ‘Leer hoe je onweerstaanbare formules maakt, nieuwe concepten lanceert en de beste kant van jezelf laat zien online.’
Jermain de Rozario deelt terrasgerechten
Jermain de Rozario is de nieuwste naam die toegevoegd is aan de line-up van de Terras Kickstart. De sterchef uit Helmond zal drie terrasgerechten presenteren in Breda en tijdens een interview met dagvoorzitter Ron Simpson de ins en outs ervan delen en vragen uit de zaal beantwoorden.
Personeel als sleutel tot succes van Terras Top 100-winnaar Brasa
Deelnemers kunnen zich ook inschrijven voor de sessie van Terras Top 100 2021-winnaar Arwin Versteyne. Hij is al 30 jaar horecaondernemer en sinds hij in 2014 zijn uitgaanscafé Het Café, ombouwde tot Brasa Bar en Kitchen, heeft hij volgens de Terras Top 100-jury ‘een weergaloze zaak die in alle facetten klopt.

Van ontbijt tot lunch, van borrel tot diner en afsluitend met dj; Brasa is een compleet bedrijf. Versteyne kijkt goed om zich heen, leert, luistert, bedenkt en creëert en al het goede daarvan komt samen in zijn zaak aan de Koemarkt in Purmerend.’
Hij weet als geen ander wat een succesvol terras inhoudt. Tijdens de Terras Kickstart zal Versteyne onder meer ingaan op één van de sterke punten van zijn bedrijf: personeel. Hoe behoud, stimuleer en train je je medewerkers? En hoe werf je nieuwe medewerkers? Volgens de ondernemer uit Purmerend zijn zij dé sleutel tot zijn succes.
Het succesverhaal van Frank van Meegen van De Zoes
Ook de nummer 2 van de afgelopen Terras Top 100 zal een sessie voor zijn rekening nemen. Frank van Meegen wist jury, deelnemers én zichzelf te verrassen door uit het niets het zilver op te eisen van de meest recente lijst.
Om ondernemers goed voor te bereiden op het nieuwe seizoen, neemt hij hen mee in het succesverhaal van De Zoes. Dit van oorsprong bruine café uit 1937, toverde Van Meegen om tot een uniek concept waar de termen ‘preuve, prooste & praote’ de boventoon voeren. In 5 jaar tijd is De Zoes een zaak van formaat.

(c) Marcel van Hoorn
De Zoes valt regelmatig in de prijzen, zoals zilver in de Terras Top 100 2021, de Ondernemersprijs Peel & Maas en een nominatie voor het mooiste terras van Limburg. Sinds 2021 is Frank ook mede-eigenaar van de Vermaekerij in Maasbree: een modern horecaconcept waar ‘smaek’ is gecombineerd met ‘vermaek’.
Eenvoudig vegan op je kaart zetten: live kookdemo- en proeverij
De opmars van vega(n) in de horeca zet zich onverminderd door. En zonder je hele kaart om te hoeven gooien, geeft ondernemer Anouk Snelders tips over hoe je vega(n) eenvoudig integreert op je menukaart. Tijdens de Terras Kickstart doet zij dit met meesterkok Marcel de Leeuw, die live gerechten bereidt.
Anouk Snelders is oprichter van Health Food Wall. Health Food Wall laat klanten op een snelle en gemakkelijke manier kiezen voor verse vega(n) producten via gekoelde automaten. Health Food Wall staat o.a. op Schiphol Airport, de Radboud Universiteit en het Amsterdam AMC locatie UMC, alsmede in diverse kantoren.
Onlangs lanceerde zij tevens in samenwerking met Garden Gourmet een volledig veganistisch weekmenu voor ziekenhuispatiënten. Tijdens de Terras Kickstart deelt zij graag haar kennis over het ontwikkelen en aanbieden van veganistische items op de menukaart.
Maximale bierverkoop op je terras
Biersommelier Ivo Thijssen verdient zijn geld met bier door het ondernemen in de bierwereld. Tevens helpt hij klanten om ook (meer) geld te verdienen in die wereld, door de commerciële bierwereld beter te begrijpen.
Tijdens zijn sessie zal Thijssen deelnemers meenemen naar hoe er eenvoudig het maximale uit het product bier gehaald kan worden. Thijssen: ‘Dat kan met je bierkaart, je menukaart, met mooie combinaties van bier en spijs en hoe je bier beter onder de aandacht brengt bij de gasten. Thijssen staat in zijn sessie stil bij welke speciaalbieren we dit terrasseizoen veel gaan zien en hoe je deze serveert.

Ook vergt het werken op een terras een andere werkwijze dan gebruikelijk het geval is. Met tips, adviezen en inzichten worden medewerkers sneller, beter en gaan meer rendement leveren. Word aan het denken gezet of jullie routing wel de meest efficiënte is en krijg verkoopvaardigheden die ervoor zorgen dat je meer gaat verkopen.
365 dagen een succesvol terras
Flexibiliteit is al langere tijd het nieuwe devies voor de hospitality branche. Om extra omzet te creëren verschijnen steeds vaker 365-
dagen terrassen waar concept, sfeer en inrichting van binnen, vertaald worden naar het terras. Denk daarbij aan het creëren van ruimtes binnen ruimtes met diverse zitplekken, zitvormen, banken, stoelen, (hoge) tafels en accessoires.
Gastheer van de Terras Kickstart, Satelliet Meubelen, neemt deelnemers daarom in zijn sessie mee naar hoe je maximaal gebruik kunt maken van je terras, jaarrond. ‘Met al die mogelijkheden worden lay-out, routing en comfortniveau veelzeggender en kun je echt het verschil maken.’
Pepermuntje levert 21 procent meer fooi op: inspelen op het onderbewustzijn van de gast
Waarom zit het ene terras stampvol en is het bij de buurman helemaal leeg? Slechts 5 procent van ons gedrag is bewust, de rest speelt zich op onbewust niveau af.
Vanuit de kennis dat sfeer en beleving bepalend zijn voor succes laat Lisanne Korfhage van Consumatics zien hoe je met kleine aanpassingen de menukaart en omgeving kunt optimaliseren om beter in te spelen op dit onbewuste niveau van de gast. Wist je dat je tot wel 20 procent meer verkoopt wanneer je een afbeelding op de menukaart zet. En de fooi neemt met 21 procent toe wanneer gasten een pepermuntje bij de rekening krijgen.
Tijdens deze workshop leer je van voorbeelden uit de psychologie en neuromarketing. In haar werk als neuromarketing adviseur bij Consumatics en hospitality adviseur bij HTC Advies houdt Lisanne Korfhage zich bezig met het bedenken, bouwen, optimaliseren en borgen van concepten. Vanuit haar achtergrond in de hospitality en retail optimaliseert ze, samen met ondernemers, concepten op basis van ons onbewuste met inzichten vanuit neuromarketing en omgevingspsychologie.
Vijf pijlers van succes
Vijf pijlers bepalen het succes van een horecaonderneming. Aan de hand van de pijlers omgeving en sfeer, coaching en training, assortiment en kwaliteit en social media neemt Franck Evers je mee in een concreet en praktisch verhaal dat direct zorgt voor een beter rendement.
Franck Evers is horecatrainer.

Sinds hij zijn horecabedrijven verkocht in 2005 legt hij zich toe om de ‘zwakste schakel’ tussen merk en gastbeleving te trainen. Het draait allemaal om de reactie van de gast en de servicemedewerker is daar medeverantwoordelijk voor. Zijn motto is: ‘Je beste dag is je potentieel, en hoe zorgen we ervoor dat je elke dag in staat bent het beste van jezelf te geven?’
Met praktijkgerichte, humoristische, korte en krachtige trainingen helpt hij servicemedewerkers om dit te bereiken. De afgelopen jaren is Evers in meer dan 80 landen actief geweest op dit terrein, en sinds vorig jaar is hij betrokken bij de terrastraining van Lipton Ice Tea.
Complete programma Terras Kickstart
Het programma van de Terras Kickstart wordt de komende weken nog verder aangevuld. Hou Terraskickstart.missethoreca.nl in de gaten om op de hoogte te blijven van de meest actuele stand van zaken.