Horecaprijzen tot 10 procent hoger: 'We leggen graag uit waarom we wel moeten'

Veel horecaondernemers hebben recent de prijzen op de menu- en drankkaart verhoogd. 'We moeten wel', reageren horecaondernemers Ahmed Baglari, Laurens Meijer en Rien Mol. 'De energienota, personeelskosten, bierprijzen, grondstoffen, alles is in prijs fors omhoog gegaan.'
Delen:

Horecaondernemer Laurens Meijer geeft aan de prijzen op de drank- en menukaart met 10 procent te hebben verhoogd. Voor de horeca wordt het de komende maanden rekenen, rekenen, rekenen.’ Meijer, die bekend staat als de grootste cafébaas van Nederland, vertelt dat de prijs voor een bier bij hem nu tussen de 2,90 euro en 3,10 euro ligt. ‘Daarmee hoop ik dat de marges goed genoeg zijn. Je moet als horecaondernemer ook niet het onderste uit de kan willen halen, want dan krijg je de deksel op je neus.’

Lees ook:

‘Ik drink mijn bier wel thuis!’ en ‘Belachelijk! Ze verdienen al zoveel op een biertje’. Het commentaar op mijn uitlatingen in de pers over een mogelijke prijsstijging in de horeca was niet mals.
‘Schandalige horecaprijzen’

Laurens Meijer over stijgende horecaprijzen

Meijer denkt overigens niet dat de prijsstijgingen van invloed gaan zijn op het aantal gasten. ‘De consument begrijpt dat we kostenstijgingen moeten doorberekenen.’ Hij noemt de stijgende horecaprijzen een gevolg van de inflatie die in januari steeg met 6.4 procent, de explosief gestegen energienota, stijgende grondstofprijzen en dito loonkosten met de nieuwe cao. ‘We moeten dus wel.’

Alles prijsstijgingen hebben effect op het totaal

Hij vervolgt: ‘Het is natuurlijk jammer dat in een economie ook wordt geprofiteerd van zo’n pandemie, door juist dan de prijzen te verhogen. Dat heeft invloed op alles en dan kom je in een negatieve spiraal terecht die maar blijft doordenderen, want het heeft allemaal effect op het totaal.’

Laurens Meyer
Laurens Meijer

Rien Mol van Het Rheins in Enter schroefde recent de prijzen op met gemiddeld zo’n 5 procent voor zowel drank en eten. ‘Wij gingen van 2.90 euro voor een bier, naar 3,05 euro. De gast blijft er niet voor weg’, zo klinkt zijn stellige overtuiging. ‘Afgelopen jaar zijn we ook al met een dubbeltje gestegen, en daarover hebben we toen ook geen reacties gekregen vanuit de gasten.’

Uiteindelijk moet de gast het betalen

Ook Mol zegt wel te moeten: ‘de stijgende prijzen bij de brouwers en leveranciers, de nog hogere lonen om te kunnen concurreren met de overige branches, de explosief gestegen energieprijzen….uiteindelijk moet de gast dat betalen.’

Op landgoed Het Rheins worden ook veel bruiloften gehouden. ‘We hadden 75 reserveringen vooruit geboekt staan en die hebben allemaal een aanpassing op de prijs gekregen. Hier kreeg we van maar één persoon extra vragen over en ook die begreep het na extra uitleg.’

Niet rekenen met supermarktprijzen

Hij vervolgt: ‘Er is altijd een groep die rekent met supermarktprijzen en dus roepen dat horecaprijzen belachelijk zijn, maar die vergeten dat je in een horecazaak ook moet betalen voor locatie, het personeel en je als ondernemer ook nog wat geld wil overhouden.’ Bij het Rheins wordt gewerkt met softwareprogramma Horeko, ‘Daar krijgen we updates van waar de margeproblemen zitten, dus op zo’n moment gaan we weer aan de knoppen draaien.’

Aanpassingen in hoeveelheden op het bord

Dat hoeft niet altijd aan de prijskant te zijn. ‘Als je een hoofdgerecht neemt, dan is het duurste daarvan het stukje vlees. De gast merkt het niet als die één hapje vlees minder eet, maar je moet dit dan wel compenseren met wat extra groenten of frietjes. Dus ook op dat punt kun je je marges zo in balans houden.’

Rien Mol van Landgoed Het Rheins in Enter

Ahmed Baglari van By Ami in Rotterdam vertelt dat hij de prijzen met zo’n 10 procent heeft verhoogd. Hij somt op: de inflatie, de energienota. grondstoffen…alles wordt duurder. Een bier kostte bij hem voorheen 3 euro, nu 3,30 euro. ‘Heb alles goed doorberekend. De gast beseft ook dat de horeca duurder is geworden, dus ze blijven er niet om weg. Wel moet het in balans blijven. De vraag is desondanks enorm, want gasten willen er gewoon graag op uit.’

Stijgende personeelskosten

Over de stijgende personeelskosten zegt hij: ‘Je hebt de nieuwe cao, maar daarbij komt dat medewerkers zich ook bewuster zijn van hun positie vanwege het personeelstekort.’ Ook dat drukt die loonkosten niet.

Ahmed Baglari van restaurant By Ami

Geen noemenswaardige prijsstijging

Horecaondernemer Won Yip zegt de prijzen niet noemenswaardig te hebben verhoogd. ‘Dit zal ergens rond de 2 procent zijn.’ Hij legt uit dat hij in een situatie zit waarbij hij een prijsstijging doorberekenen aan de gast niet nodig vond: ‘Ik heb de bierprijzen goed uit onderhandeld, die heb ik vastgezet. Net als de energieprijzen. Die staan vast voor meerdere jaren. Dus op dit moment hoeft het gewoon niet.’

Ik ga er niet mee akkoord

Over de leveranciers zegt hij: ‘Ik begrijp dat er een jaarlijkse index is, maar met een prijsstijging van 6 a 7 procent ga ik gewoon niet akkoord. Dus we hebben tijdig geschakeld en zijn hier heel alert op.’ En wat betreft de stijgende loonkosten? ‘Natuurlijk merken we dat er druk op zit. Dus er wordt vooral harder gewerkt met minder mensen. De meeste medewerkers maken meer uren dan voorheen. En die overuren krijgen ze gewoon uitbetaald.’

‘Met weinig eigen vermogen kan je geen kant op’

Yip beseft dat hij in een makkelijkere positie zit, dan ondernemers met weinig eigen vermogen. ‘Dan kan je namelijk geen kant op. Als dan de prijzen stijgen, dan moet je wel mee.’

won yip
Won Yip