Risottini borrelballen: Hollands van buiten, Italiaans van binnen

Daan Klein en zijn compagnon Merijn Kok veroveren de markt met hun Risottini: krokante ballen met een risottovulling. Ze leerden elkaar kennen in Barcelona waar ze als hotelschoolstudenten stage liepen. Toen Daan voor een groep oud-studenten van de hotelschhol met succes een amuse serveerde als afgekapte versie van de Siliciaanse Arancini, was de Risottini geboren.
Delen:

Een Risottini is kortgezegt een risottobitterbal. Het product is bij toeval ontstaan en afgeleid van een Siciliaanse Arancini. In Sicilië maakte ze vroeger risotto en als er dan wat overbleef maakten ze hier, om niks weg te gooien, ballen van ter grootte van een vuist en paneerde deze. In vooral het zuiden van Italië is dit populair.

Daan: ‘Ik had dit ooit van een Italiaanse kok waarmee ik in Amsterdam heb gewerkt geleerd en serveerde dit product maar dan een stuk kleiner, iets smeuïger door er een ragout aan toe te voegen en krokanter door ze te paneren met panko. Het resultaat is een super smeuïge risottobitterbal, waarvoor wij de naam Risottini hebben bedacht. Risottini betekent in het Italiaans risottotjes, wat wij wel toepasselijk vonden. Deze naam hebben wij ook vastgelegd als merknaam.’

Van idee naar eindproduct

Om het product echt op de markt te zetten moesten de compagnons een producent vinden. Daan: ‘We hebben gewoon allerlei snackproducenten in Nederland opgebeld met de vraag of zij voor ons dit product zouden kunnen produceren. Uiteindelijk raakten wij in contact met Piet Laan, echt een legende in de snackindustrie en onder andere de bedenker van de bamischijf.’

‘Bij onze eerste meeting met hem stelde hij ons honderden vragen. Of wij wel over distributie hadden nagedacht, prijzen, marketing sales. Dat hadden we natuurlijk nog niet, maar geloofden wel heilig in dit product en de potentie en wisten hem te overtuigen. Met Piet hebben wij het eerste product, de tomaat mozzarella variant ontwikkeld. De minimale afname was een pallet, dus dat waren 16.000 Risottini’s.’

Taste of Amsterdam

De echte test was Taste of Amsterdam. ‘Hier verkochten wij gelijk 7000 stuks. Toen wisten we echt dat er markt voor was! Vervolgens hebbe wij proefpakketjes gemaakt en zijn we horecazaken afgegaan. We bezorgden 7 dagen per week. Inmiddels zijn de groothandels aangehaakt. Zij verzorgen nu onze distributie’. Inmiddels zijn er drie varianten Risottini: tomaat mozzarella, truffel en bospaddestoel en spinazie gorgonzola.

Gratis proefdoos

Geïnteresseerde horecaondernemers kunnen via de website een gratis proefdoos aanvragen.