Van Dellen en Willems zitten midden in hun eerste seizoen in Appelscha, dat omgeven is door recreatiemogelijkheden. ‘Het moet nu gebeuren en het gebeurt nu ook’, laat Willems weten aan Misset Horeca. ‘We zijn blij verrast door de drukte, die overtreft onze verwachtingen.’
Binnen is de capaciteit onvoldoende
Family Appelscha heeft binnen 70 zitplaatsen en de eigenaren merken dat die capaciteit onvoldoende is. ‘Buiten hebben we 120 zitplaatsen, waarvan er 80 nu jaarrond te gebruiken zijn. Om dat voor elkaar te krijgen, hebben we screens laten plaatsen. Deze gaan naar beneden als dat nodig is en houden dan de wind, de regen én de zon buiten. Dat laatste heeft ook nog eens als voordeel dat het in dat geval binnen ook aangenamer is.’
Terras belangrijk voor exploitatie
Willems noemt het terras heel belangrijk voor een goede exploitatie. ‘Als het straks nodig is, hebben we ook nog onze verwarmde kussen en de schapenvellen. En in de volgende fase gaan we het laatste stuk dak op een flexibele manier dicht maken, zodat 'ie alleen dicht hoeft als dat nodig is.’
Terras Top 100
De uitdaging in Appelscha is de winterperiode, al hebben Van Dellen en Willems daarmee ook al te maken gehad bij Piepers en Paupers in Veenhuizen. ‘We hebben twee avonden gedraaid met de schermen en wat mij betreft heeft het succes ervan zich nu al bewezen. Ook de gasten zijn enthousiast. Nu hebben we, zoals de betere bedrijven uit de Terras Top 100, een terras dat het hele jaar door is in te zetten.’
Willems maakt er geen geheim van de eerste cafetaria te willen zijn die op plaats 1 eindigt in de Terras Top 100. ‘Daar investeren we veel in, niet alleen in het terras zelf.’
Lokale samenwerking
Het stel werkt inmiddels samen met het nabijgelegen Landal-park. ‘Onze zaak is opgenomen in de fietsroutes die gasten ontvangen als ze inchecken. Wij hebben er een voucher aan toegevoegd waarmee ze 10 procent korting krijgen als ze bij ons komen eten.’
Piepers en Paupers
Van Dellen en Willems waren tot voor kort eigenaar van Piepers en Paupers in Veenhuizen. Ze verkochten die zaak aan Berdien Mulder en Henne Lammerts, omdat het voor hen niet mogelijk was beide ondernemingen te combineren.
Alida’s Smulpaleis In 2015 wonnen ze de Cafetaria Top 100 met Alida’s Smulpaleis in Roden, waarna ze in 2020 van start gingen met Piepers en Paupers. Sinds dit jaar zijn ze de eigenaren van Family Appelscha, hetgeen betekent dat ze voor het eerst ondernemen onder de vlag van een formule.