‘Poepen in het zicht hebben we het maar genoemd,’ zegt oprichter en reisexpert Ingmar Bruinsma. ‘Het is een trend waar steeds meer boutique- en designhotels voor kiezen, maar niet elke gast kan het waarderen.’ Het platform komt met het onderzoek tot een top 11 van ergernissen in hotels.
Comfort en rust belangrijker dan design
Na de glazen badkamers staan slechte bedden (68,9%) en geluidsoverlast van buren (65,4%) in de top drie van grootste irritaties. Volgens Bruinsma laat dit zien dat hotelgasten vooral comfort, rust en basisvoorzieningen waarderen. ‘Het gaat niet om overdreven luxe, maar om de basics die gewoon goed moeten zijn.’
Generatiekloof in ergernissen
Het onderzoek laat verschillen zien tussen generaties. Jongere reizigers (18-34 jaar) hechten veel waarde aan privacy in de badkamer en snel internet. 'Slecht internet is voor Gen-Z en de Millennials echt onacceptabel in 2025.' Oudere hotelgasten (55+) storen zich vaker aan vieze kamers, geluidsoverlast en bedden die uit elkaar schuiven.
Complete top 11 van ergernissen in hotels
- Glazen badkamers zonder privacy (71,2%)
- Slechte bedden (68,9%)
- Geluidsoverlast van buren (65,4%)
- Niet werkende airco of kachels (63,1%)
- Vieze kamers (61,8%)
- Irritante medegasten (58,9%)
- Traag internet (56,7%)
- Kamers die naar rook stinken (54,3%)
- Douches zonder afscheiding (52,1%)
- Bedden die uit elkaar schuiven (51,2%)
- Verborgen kosten (48,6%)
Inzicht voor hotels
Volgens Bruinsma hoeft het onderzoek geen reden te zijn voor paniek. ‘Het is niet de bedoeling dat hotels nu massaal hun glazen badkamers gaan slopen. Maar het geeft wel inzicht: gasten vinden privacy, comfort en rust belangrijker dan een uitgesproken designkeuze.’