artikel

Terras Bootcamp: meer omzet met bier: tips, tricks en trends

Café 4740

Dat de populariteit van bier al jarenlang aan een opmars bezig is, behoeft geen betoog. Maar hoe haal je nou het meeste uit het enorme aanbod? Welke trends kun je  verwachten? Hoe train je personeel en vooral: hoe breng je het aan de man? Biersommelier Ivo Thijssen geeft adviezen, tips, tricks en vertelt wat volgens hem dé trends worden op biergebied.

Terras Bootcamp: meer omzet met bier: tips, tricks en trends

‘De trends die we de afgelopen jaren voorbij hebben zien komen zijn onder meer de Weizen en de IPA’, opent biersommelier Ivo Thijssen zijn betoog. De ondernemer achter Bierproeven.nu vertelt zijn toehoorders tijdens de Misset Horeca Terras Bootcamp over de trends op biergebied en hoe je meer omzet kan halen met bier. ‘Maar wat er vaak met trends gebeurt: de verkoop zwakt af en de bieren komen in het assortiment.’ Maar wat mogen we de komende tijd verwachten qua trends?

Vatgerijpt en infused

‘Vatgerijpt is iets wat we de komende tijd zeker gaan terugzien’, betoogt Thijssen. ‘Bier, zoals Hertog Jan Vatgerijpt, dat maanden lang in cognac-, bourbon- of portvaten heeft liggen rijpen. Dat geeft het bier een smaak van die vaten mee.’ Een andere trend, die daar op lijkt is de infused beers . Thijssen: ‘In plaats van dat de smaak erin trekt via rijping op vaten, wordt er een kleine hoeveelheid van die drank toegevoegd. Minder ambachtelijk, maar wel sneller, makkelijker en voordeliger.’

Mix en radlers

Een trend die Thijssen met veel genoegen ook ziet toenemen zijn de radlers en de mixbieren. ‘Duitsland is daarin koploper; denk aan bier met cola, maar ook bier

Bier Ivo Thijssen

Biersommelier Ivo Thijssen.

met energiedrank en natuurlijk de radlers. Dat gaan we de komende zomer ook hier zien.’ Volgens Thijssen is de scepsis bij de ‘echte bierdrinkers’ omtrent deze trends onterecht. ‘Waarom zou je daar cynisch over doen. Radlers en mixbieren zijn de ideale bieren om de niet-bierdrinkers te overtuigen de biermarkt te betreden.’

Gerijpt en lokaal

Niet alleen in het lichtere segment bieren ziet Thijssen trends. ‘Bieren die gerijpt worden doordat ze langer in kelders bewaard worden, nemen aan populariteit toe. Maar let wel: zorg dat er geen licht bij komt en dat het onder een constante temperatuur, zo’n 15 graden, bewaard wordt. Vooral hoog-alcoholische bieren lenen zich hier goed voor.’ Naast gerijpt noemt Thijssen ook lokaal. ‘Als ik in Limburg ben, drink ik graag een Limburgs bier en in Groningen een Gronings bier. Kortom lokaal. Vergeet niet: 15 procent van de bierconsumptie is import, 85 procent Nederlands.

Omzet halen met deze trends

Blijft de vraag: hoe haal je omzet met deze trends. Thijssen geeft tips: ‘Ga bij je keuze voor een bier nauwkeurig te werk: vraag je af welke bieren passen binnen je concept. Vraag voor speciale bieren een speciale prijs; denk aan combideals en bierspijs-combinaties. Laat weten wat je allemaal hebt. Als gasten niet weten wat er is, verkoop je het ook niet. Train medewerkers in hun bierkennis en informeer hen ook, welke bieren je wilt verkopen in verband met je marge. Tot slot: geef gasten de keuze: ook qua maltbieren en biermixen. Deze worden steeds populairder dus zorg ervoor dat je iets te bieden hebt.’

Reageer op dit artikel