artikel

De ABC-loontabel van Strandpaviljoen Deining

Café 5190

Strandpaviljoen Deining in Castricum heeft een eigen horeca loontabel gemaakt voor haar seizoensmedewerkers. Eigenaar Richard Groot en bedrijfsleider Bram Hof delen hun ‘prestatieloon’ met de branche. Hoe verloont Deining?

De ABC-loontabel van Strandpaviljoen Deining

‘Het is eigenlijk heel simpel; geef je werknemers een stem en laat ze meedenken in je bedrijf. Zo krijgen ze het gevoel dat iedereen het er mee eens is en ze er samen voor wil gaan. En als er aan het einde van al dat harde werken ook nog een reële bonus te verdienen valt, dan heb je in mijn ogen alle touwtjes in handen om je gasten te voorzien van de beste en mooiste producten en de beste service en kennis van de menukaarten,’ zegt Bram Hof over de eigen ABC-loontabel horeca van Deining. Hof schreef eerder al een emotioneel pleidooi voor de horeca en haar medewerkers. 

‘Natuurlijk mag je als werkgever ook weer dingen terug verwachten. Dit zal per bedrijf verschillen wat dit mag zijn. Maar duidelijkheid en structuur is voor iedereen erg fijn en dat ga je snel merken.’ Hof vertelt hieronder wat Deining verwacht van haar mensen. Maximale beschikbaarheid in het hoogseizoen wordt bijvoorbeeld ook beloond.

De loontabel horeca Deining

Bram Hof van Deining in Castricum wil dat iedereen weer trots is op zijn vak in de horeca

Bram Hof

15 t/m 17 jaar
A basisloon
B basis + 0,50ct per uur
C basis + 1,- per uur

18 t/m 19 jaar
A basisloon
B basis + 1,- per uur
C basis + 1,50 per uur

20+
A basisloon
B basis 1,20 per uur
C basis + 1,60 per uur

(brutobedragen per uur)

Voor de vaste medewerkers heeft Deining een bonus model opgezet. ‘Bij het behalen van bepaalde percentages keren wij een bonus uit. Dit is afhankelijk van de behaalde doelstellingen en persoonlijke behaalde resultaten.’ De details en de specifieke eisen staan verderop in dit artikel.

Uitleg ABC-loonmodel en verwachtingen

A profiel

Dit is de basis voor iedereen die bij Deining werkt, dit is het start salaris wat is bepaald door de eigenaar van Deining – Richard Groot – voor 2018. Wat verwacht Deining hiervoor terug?

  • 5 minuten voor werktijd omgekleed en ingeklokt op de werkvloer aanwezig
  • het contract is ingeleverd en ondertekend
  • In de horeca werken wij met gasten, niet met klanten dus let op je taal
  • Je beheerst de basistechnieken van jouw functie binnen het bedrijf
  • Minimaal 1x per week beschikbaar
  • Je vult je beschikbaarheid altijd netjes in online
  • Proactieve houding en helpt je collega’s waar nodig
  • Zie je een vieze tafel of vuile vaat of veel glaswerk? Maak het uit je zelf even schoon of je ruimt het even af
  • Als je niks te doen hebt: vraag even aan een collega of je die misschien kan helpen of meld je bij de manager

B profiel loontabel horeca

In deze ‘schaal’ beloont Deining haarmensen extra voor inzet, kennis en beschikbaarheid. Bram Hof vindt dat Deining iedereen de kans moet geven om te kunnen groeien in het bedrijf. Ongeacht leeftijd. Hij kijkt naar inzet, kennis en beschikbaarheid en aan de hand daarvan bepaalt Deining het salaris. Wat verwacht Deining hiervoor terug?

  • Alle voorwaarden van model A
  • Minimaal 2 dagen in de week beschikbaar, of een avond in de week
  • Je neemt je verantwoordelijkheid
  • Menukaart en de wijnkaart ken je uit je hoofd
  • Proactief in de zaak aanwezig en houdt ook andere collega’s aan het werk
  • In de vakanties maximaal 3 weken op vakantie
  • Bij jou gaat elke gast tevreden de deur uit

C profiel

Mensen die door willen groeien n aar C moeten de vaardigheden van A en B onder de knie hebben. C is de laatste fase van het verdienmodel. ‘Deze seizoenswerkers zijn bijna profs. Ze voldoen aan alle eisen en zijn maximaal beschikbaar. Mensen die volgens C verloont worden hoeven we bijna niets meer te vertellen.’

Deining Castricum

Menukaart Deining met daarop alle specialiteiten

  • Minimaal 3 dagen per week beschikbaar (avonden mag ook)
  • Voldoet aan de eisen van A en B
  • Zo goed als het hele seizoen beschikbaar (max 2 weken vakantie)
  • Alle kaarten ken je uit je hooft en je weet precies wat de gast bedoelt
  • Hard werken wordt wel degelijk beloond, dit laat je ook anderen zien
  • Je geeft ook al een beetje leiding aan je collega’s
  • De gast krijgt maximale service (dat kunnen we allemaal en het maakt niet uit waar je bent in gedeeld of wat je functie is)
  • En als laatste: jij zorgt er voor dat je vanaf dat je begint tot dat je stopt met werken doet wat je moet doen. Je helpt collega’s, het kan zijn met uithalen of met een drankje opnemen. En als grootste irritatiepunt: je houdt alles schoon – van de tafel tot aan de vloer en met het debarrasseren tot aan de steeg achter. Stay cool keep it clean.

Bonus model:

  • Gast tevredenheid in percentages boven 75% doormiddel van een enquête
  • Loonkosten percentage onder de 34%, dagelijks scherp roosteren
  • Positieve recensies of tevreden gast online of in de zaak, facebook, iens, google
  • De beoogde omzet groei van 20% behalen te behalen door upselling, dagelijkse targets en een eerlijk advies aan tafel
  • Gasten ontvangen en bedienen zoals je zelf ook bedient zou willen worden
  • 3 minuten service, snel drinken op tafel en geen lege glazen
  • schone tafels, geen gast wil aan een vieze tafel zitten. Dus voor het afrekenen schoonmaken.
  • afscheid nemen bij vertrek, zeg een gast altijd even gedag als ze naar huis gaan.loontabel horeca

Strandpaviljoen Deining

Strandpaviljoen Deining heeft 15 medewerkers in vaste dienst, zomer en winter. De zaak heeft 450 zitplaatsen en een eigen kiosk aan het strand. Op een zomerse dag zijn er van ’s ochtends vroeg tot sluit zo’n 55 mensen aan het werk bij de zaak. Dit is keuken, bediening, kiosk, toiletten/douches en verhuur van strandbedjes samen. Deining is 365 dagen per jaar geopend. Vanaf mei elke ochtend vanaf 9 uur tot sluit. In de winter is de zaak twee avonden gesloten.

Tips van Bram Hof van Deining

  • Praat met je werknemers en neem hun advies mee, deze kennis en ervaring van de werkvloer is goud waard
  • Probeer samen met je werknemers keuzes te maken en knoppen door te haken
  • Beloof je medewerkers geen bonus waar ze geen invloed ophebben
  • Geef je werknemers 2% aandelen (in een klein bedrijf) of met alleen maar vaste werknemers. Dat klinkt misschien heel raar maar het is heel simpel 2% kan 500,- euro worden of 3000,- euro. Hard werken wordt dus wel degelijk beloond.
  • Laat je als eigenaar of manager zien in de zaak dit geeft respect en vertrouwen
  • Werknemers belonen die een nieuw personeelslid aanbrengen
  • Train je personeel meerdere keer per jaar en geef ze de kans om zich zelf te ontwikkelen binnen het bedrijf.
  • En als laatste: Functioneer als team, los dingen op met elkaar en praat met elkaar als het nodig is en vergeet niet te genieten elke dag.

 



Reageer op dit artikel