artikel

Moderne make-over voor statig Stadskasteel Oudaen

Café 1140

Het Utrechtse Oudaen heeft onder haar nieuwe eigenaren een complete metamorfose ondergaan. Het bijna 750-jaar oude stadskasteel is gemoderniseerd met behoud van de klassieke uitstraling. De brouwerij onder het pand krijgt ook een prominentere rol. ‘Binnen vijf jaar moet ons bier bij duizend outlets liggen.’

Moderne make-over voor statig Stadskasteel Oudaen

Een historisch pand, bijna 750 jaar oud in de binnenstad van Utrecht, het enige stadskasteel van Nederland. En eentje met een horecabestemming. Ondernemer en investeerder Bas Rasker zag er een uitdaging in om Oudaen ‘van A naar B te brengen’. Hij betrekt projectbureau Hopman Kersten bij. Rolf Hopman gaat met het interieur aan de slag -wat hij ook al deed voor Rasker’s andere twee horecazaken PK Bar & Kitchen Utrecht en Bilthoven. Zijn compagnon Mark Kersten neemt de dagelijkse leiding in handen van de drie zaken.

Met Oudaen ligt er een flinke uitdaging in het verschiet, legt Kersten uit: ‘Vanaf 1986 zit er een horecabestemming op dit pand en tot halverwege de jaren ‘90 was het populair bij een brede doelgroep. Mensen hingen vaak met de benen buiten. Dit was écht een hotspot. Dat is later meer verworden tot een banquetingzaak met vergaderingen en zaalverhuur, dat ging ten koste van de dagexploitatie.’ Kortom, de sleet zat erop. Kersten: ‘Gechargeerd gezegd; je mistte hier de mensen die niet alleen achter de bar staan en een biertje tappen, maar ook aandacht besteden aan de gasten en de kwaliteit van de producten en de geleverde service. Wat dat betreft merkten we meteen dat na verbouwing van het café, de verjonging intrad. Veel twintigers wisten ineens weer de weg te vinden naar Oudaen. En dat was precies wat we voor ogen hadden toen we deze zaak overnamen.’

Lees ook: 9 keer nieuwe horeca op Stationsplein Utrecht

Vernieuwen en behouden

Oudaen kwam relatief toevallig en snel op het pad van Rasker. ‘Toen wij in september 2016 PK Utrecht opende, naast Oudaen, sprak ik met Peter Elzendoorn, die Oudaen al zo’n 18 jaar runde. Hij dacht er toen over na om iets anders te gaan doen.’ Een paar maanden na dit Stadskasteel Oudaengesprek volgt een verkennend vervolg. Rasker: ‘Dat ging inderdaad wel snel ja. En natuurlijk moet je een beetje aftasten of het iets is, maar als dat het geval is en de intentie is er van beide partijen, dan kan het vlot gaan.’

In april 2017 wordt Oudaen officieel over genomen. ‘We zagen echt mogelijkheden om Oudaen ‘naar het hier-en-nu te trekken’, met behoud van de historie van het pand.’ Het is volgens Rasker ‘het leukste’ om te doen. ‘Hoogwaardige horeca creëren door een zaak van A naar B te brengen. Vernieuwingen opzoeken en er een eigen signatuur aan geven. Zo kun je ook trots zijn op je eigen werk.’

Lees ook: Utrechtse gemeenteraad tegen meer horeca binnenstad

De verbouwing tot nu toe heeft al aardig wat gekost en opgeleverd, maar de compagnons zijn tevreden over het resultaat. ‘Het was natuurlijk best een uitdaging omdat je rekening moet houden met het feit dat dit een rijksmonument is. Je mag niet zomaar je gang gaan’, vertelt Kersten. Rasker: ‘We hadden daarvoor te maken met de Stichting Oudaen. In het bestuur daarvan zitten onder andere oud-burgemeesters en de wethouder van cultuur. Zij moeten uiteindelijk wel de goedkeuring geven. Dus we moesten dingen met beleid doen en ik denk dat we daar goed in geslaagd zijn.

Kersten vult aan: ‘Rolf, mijn compagnon, kan dit heel goed. Vernieuwen en het lef hebben een omgeving van ‘een nieuw gevoel’ te voorzien, en tegelijkertijd het historische aspect in stand houden.’ Wijzend naar de gigantische lamp aan het plafond: ‘Die heeft Rolf ontworpen. Daar hingen eerst kroonluchters. Om er dan zo’n moderne blikvanger in te hangen; dat moet je durven en natuurlijk kunnen.’


Oudaen en PK

Oudaen

Bas Rasker (l) en Mark Kersten.

Oudaen is in april 2017 gekocht door Bas Rasker, ondernemer en ondermeer bekend geworden van Zoover, Jiba en Weeronline. Naast het Utrechtse stadskasteel bestaat het horecaportfolio verder uit het naastgelegen PK Bar & Kitchen Utrecht en een gelijknamig bedrijf in Bilthoven. Voor deze zaken werkt Rasker samen met Projectbureau Hopman Kersten. Rolf Hopman tekent voor de inrichting en zijn compagnong Mark Kersten is de operationeel manager van de drie zaken. Rasker: ‘Ik heb Mark en Rolf leren kennen toen zijn bureau de inrichting deed van PK Bilthoven.’ Het zorgt voor een klik, aldus Rasker: ‘Zodoende heb ik Hopman Kersten gevraagd te participeren in deze projecten.’ Deze stappen van van Rasker in de horeca zijn wat de ondernemer betreft de eerste van meedere: ‘De ambitie is om de komende jaren tien tot twaalf zaken te openen. Afhankelijk van wat er op je pad komt. Het moeten zaken zijn waar kansen liggen om het van A naar B te brengen en op een tripple A-locatie.’


10.000 mensen per dag

Het café heeft een facelift gekregen, aldus Rasker. ‘Dat was gewoon nodig. De uitstraling was niet meer van deze tijd en het meubilair versleten.’ Maar ook: het moest duidelijker worden naar buiten toe, dat er onder Oudaen een brouwerij zit. ‘Dat was voor veel mensen onduidelijk’, zegt Kersten. Achter de bar van het café zijn vervolgens vier levensgrote taptanks geplaatst die rechtstreeks in verbinding staan met de brouwerij een verdieping lager. Rasken: ‘Gemiddeld bezoeken zo’n 10.000 mensen per dag Oudaen. Ik denk dat hooguit 5 procent wist dat er een brouwerij aanwezig was.’

Lees ook: Eerste vestiging Pret a Manger op Utrecht Centraal

Het vernieuwde Oudaen -officieel sinds 10 maart 2018- is zeven dagen in de week open, vanaf 08.00 uur. Kersten: ‘Met name in het

Stadskasteel Oudaen

Het restaurant boven.

weekend hebben we wel mensen die daar gebruik van maken. Verder zien we door een verjonging van ons publiek dat er ook steeds meer geborreld wordt.’ Rasken: ‘Naast die interne vernanderingen is ook het hele ‘merk Oudaen’ gerestyled. Een nieuw logo, in het blauw voor het kasteel zelf en koper-kleurig voor de brouwerij. Nieuwe site, nieuwe menukaarten, de brouwerij, waar zich ook horeca in bevindt, is verbouwd, evenals de banqueting en het restaurant.

Oudaen bestaat uit diverse entiteiten. In de kelder van het stadscafé bevindt zich de brouwerij, daarboven op de begane grond het café, en het theater. Daarboven het restaurant en ook nog de vergaderzalen die tevens voor banqueting gebruikt worden. In het grandcafé kunnen zo’n 350 mensen terecht, staan en zittend. Qua zitplaatsen zo’n 250. Dan is er een terras aan de straat met zo’n 74 zitplaatsen en onderaan de gracht ook nog één met zo’n 65 zitplaatsen. Het restaurant heeft 130 plekken en dan zijn er nog de banqueting-zalen. Rasker: ‘In Oudaen, dus zonder terras, kunnen we tegelijkertijd zo’n 650 mensen kwijt.’


‘Oudaen Bier binnen vijf jaar bij duizend outlets verkrijgbaar’
Stadskasteel OudaenHet bier dat Oudaen brouwt (pils, wit, dubbel, trippel en wisselenden seizoensbieren moet een nóg prominentere rol krijgen, vertelt Bas Rasker. ‘Behalve in Oudaen willen we het ook extern wegzetten als premium bier.’ Mark Kersten: ‘We brouwen momenteel zo’n 800 hectoliter en dat moet op termijn zo’n 1400 worden.’ Om dat in de markt te zetten kijken de ondernemers buiten de kasteelmuren. ‘We kunnen hier niet meer alles brouwen, daar ontbreekt de capaciteit voor en ook om het te distribueren nemen we een partner in de hand, maar daarover kunnen we nu nog geen mededelingen doen. Uiteindelijk moet Oudaen-bier binnen vijf jaar op 1000 outlets verkrijgbaar zijn, grotendeels horeca.’


€1 miljoen geïnvesteerd, omzet richting €5,5 miljoen

Er is al flink geïnvesteerd, zo’n €1 miljoen, maar er zijn nog veel plannen. ‘We hebben verbouwd van augtus 2017 tot en met maart 2018’, vertelt Kersten, maar wel gefaseerd. Dus we hoefden nooit dicht. Omdat bier een grote rol gaat spelen in het nieuwe Oudaen (zie kader op deze pagina), wordt het theater ook omgebouwd. ‘Dat wordt een ‘Biercafé waar we naast ons eigen bier, honderden andere bieren gaan verkopen’, aldus Kersten. ‘Bier was altijd al een belangrijke pijler, maar dat moet nog beter benadrukt worden.’

De verhouding eten-drinken is ongeveer 55-45. Kersten: ‘Maar door de toenemende borrelfunctie wordt er wel steeds meer gedronken. De avondfunctie komt ook terug, muziek omhoog, dj erbij. Dus ik vermoed dat die verhouding eten-drinken nog wel zal kantelen.’ Met het nieuw Oudaen willen Rasker en Kersten dus ook een jonger publiek aanspreken, meer met bier gaan doen en weer schwung in de zaak krijgen. Rasken: ‘Uiteindeiljk moeten we op jaarbasis richting 5 à €5,5 miljoen gaan.’

Reageer op dit artikel