artikel

De Rede in Flevoland blijft maar groeien

Café 337

Met een recente verbouwing van de zaak in Dronten, de bouw van een overdekt terras recht tegenover de zaak en de opening van een vestiging in de haven van Lelystad, is Eeterij & Drinkerij De Rede de afgelopen jaar volop in beweging geweest. Maar tijd om stil te staan is er niet, de volgende plannen dienen zich alweer aan.

De Rede in Flevoland blijft maar groeien

We zijn gek op verbouwen. Eigenlijk staan we nooit stil, altijd hebben we wel een plan klaarliggen’, vertelt Jeroen Groot, manager van De Rede in Dronten. Na de uitbreiding van het bedrijf met een locatie in de haven van Lelystad en een groot overdekt terras in Dronten, was de afgelopen maanden het gebouw in Dronten aan de beurt voor een ingrijpende transformatie doorgegaan. In vijf dagen tijd hebben bouwvakkers het grandcafé een totaal nieuw aanzien gegeven. Nieuwe wandbekleding, nieuw meubilair, de hal tot een zitgedeelte gemaakt, een extra opening van café naar keuken gemaakt enzovoort.

Niet te hip, maar vooral duurzaam. ‘Niet in de zin van milieubewust, maar van tijdloos’, legt Groot uit. ‘We zijn geen trendvolgers, maar willen een ontwerp dat over vijf of tien jaar nog steeds staat als een huis.’ Figuurlijk, maar ook letterlijk. Voorwaarde was dat het ontwerp zoveel mogelijk onderhoudsvrij zou zijn. ‘Ik heb echt een hekel aan butsen in de aankleding’, zegt Groot. ‘Dat doet voor mij afbreuk aan de uitstraling van een zaak.’ Daarom heeft ontwerper Jan Daniëls, de vaste ontwerper van De Rede, zoveel mogelijk gebruik gemaakt van harde materialen zoals staal en hardhout.

Grote investering in verlichting

In totaal kostte de verbouwing ruim een ton. Meer dan de helft van dit budget werd opgeslokt door de nieuwe LED-verlichting. In samenwerking met zusterbedrijf Switchtron, net als De Rede eigendom van Carl en Alice Jansen, is een lichtplan opgesteld dat het meeste recht doet aan de sfeer in de zaak. Een heel proces, dat nog steeds niet is afgerond. ‘Telkens doen we nog weer kleine aanpassingen.’

De dertig dimmers achter de bar waren Groot altijd al een doorn in het oog. ‘Ik vind dat de sfeer in de zaak herkenbaar moet zijn. Als je iedere maandag om vijf uur komt, moet je in dezelfde setting terechtkomen. Dat krijg je niet voor elkaar als verschillende mensen de verlichting doen. De één vindt wat feller licht sfeervol, terwijl een ander het juist wat De Rede van Drontendonkerder zou maken. In het nieuwe lichtplan zijn die afwijkingen nauwelijks meer mogelijk. Op een touchscreen achter de bar is nu heel eenvoudig voor elk moment in de zaak een ander ‘lichtprogramma’ te kiezen: ontbijt, lunch, diner, late night, schoonmaak en gesloten. Alle lampen zijn passend afgesteld op het moment van de dag, dus het personeel hoeft niet meer aan knoppen te draaien. Sterker nog: kan niet meer aan de knoppen draaien. Alleen de managers kunnen wijzigingen aanbrengen in het lichtprogramma. Groot is ermee in zijn nopjes, toch is de verandering voor de gast relatief onzichtbaar. ‘Als het licht goed is, valt het niet op. Ze kijken eerder naar het interieur.’

Overdekt terras een gouden greep

De verbouwing van De Rede is het tweede deel en daarmee voorlopig sluitstuk van een grote transformatie van de vestiging in Dronten, nadat er bijna vier jaar geleden al voor het pand een enorm overdekt terras werd gebouwd. Het Paviljoen, zoals Groot het gebouw noemt, of De Kas, zoals die in de volksmond van Dronten wordt genoemd, is een stalen constructie met een glazen ombouw dat plaats biedt aan 110 gasten. Het dak kan open en de zijschermen kunnen naar beneden, zodat de gasten geheel in de buitenlucht zitten. ’s Winters gaat alles dicht en zitten de gasten er door de verwarming alsnog in een behaaglijke ruimte. ‘Zodoende kunnen onze gasten het hele jaar door op het rookvrije terras zitten.’

Een gouden greep, concludeert Groot. In totaal was het een investering van €350.000, maar dat is al weer terugverdiend. Bijkomend voordeel is dat in vergelijking met de oude situatie niet meer gesleept hoeft te worden met meubilair. Dat scheelt veel manuren. Nadelig is dat de runners veel meer meters moeten maken, want de keuken is op dezelfde plek binnen in het pand gebleven. Op een drukke avond komt een runner wel tot vijftien kilometer, heeft Groot becijferd.

Het paviljoen is een aanwinst voor Dronten, vinden veel inwoners, die zich lange tijd stoorden aan het saaie, veel te De Rede van Drontengrote Meerpaalplein. Met 195 bij 65 meter is dit plein twee voetbalvelden groot en heeft het dezelfde afmetingen als het Centre Pompidou. Daarmee is het plein langer dan De Brink in Deventer (145 meter) of het Vrijthof in Maastricht (140 meter). Tijdens de Meerpaaldagen werd het plein ten volste benut, maar de rest van het jaar lag het er wat verloren bij. Met de komst van het paviljoen heeft ook de gemeente Dronten voor meer aankleding van het plein gezorgd door het plaatsen van een kunstwerk, een speeltoestel en een waterpartij met ‘opspringende’ fonteinen. Zeker op warme dagen spelen hier tientallen kinderen tussen de fonteinen, terwijl de ouders op een bankje eromheen zitten.

Naast de aankleding van het plein wordt ook gezorgd voor meer leven in de brouwerij door het organiseren van evenementen. Groot neemt actief deel in de organisatie ervan. Naast de jaarlijkse Meerpaaldagen zijn dat onder meer een beach event, waarin het plein wordt omgetoverd tot een grote zandbak voor sport en spel en de jaarlijkse haringparty, georganiseerd door de Rotary en De Rede.

Groot is opgegroeid in een horecagezin, zijn ouders hadden een bar in het Noord-Hollandse Schagen. Via het werken in een casino en op het strand kwam hij in contact met Carl en Alice Jansen, die hem vroegen mee te helpen met het opstarten van een nieuwe zaak, destijds nog Havana geheten. Aanvankelijk zou Groot er twee maanden blijven, maar inmiddels is dat al 20 jaar. Nog altijd is de familie Jansen eigenaar, maar is Groot het gezicht van de zaak. De dagelijkse leiding is in zijn handen, op de achtergrond kijkt en beslist de familie Jansen mee. ‘Wekelijks hebben we een managementoverleg waarin we alles bespreken.’


De Rede van Dronte en Bataviahaven

Er zijn twee ‘De Rede’, één in Dronten en één in Bataviahaven. De Rede van Dronten is in 2006 geopend en gasten kunnen er zeven dagen in de week terecht vanaf 11.00 uur, op zondag vanaf 13.00 uur. De Rede van Bataviahaven, in Lelystad opende haar deuren in 2013 en is elke dag geopend vanaf 11.00 uur.


Begrip door constante kwaliteit

Havanna groeide uit van een cafetaria met café tot een discotheek met klandizie uit de hele polder. Twaalf jaar geleden werd het roer drastisch omgegooid. Het pand van de buurman werd aangekocht en na een ingrijpende verbouwing was Eeterij & Drinkerij De Rede geboren, een grand-café annex restaurant. Naast De Rede staat cafetaria Het Eiland, ook De Rede van Dronteneigendom van Jansen. Van het begin af aan was De Rede een succes, zegt Groot. Van jong tot oud, iedereen in Dronten en wijde omgeving kende al snel de weg naar het etablissement. De populariteit is vooral te danken aan de constante kwaliteit, denkt de geboren gastheer. Over alles is nagedacht en alles moet voldoen aan een bovengemiddelde standaard. Het eten bijvoorbeeld. De varkenssaté van De Rede is vermaard. Wekelijks wordt de saté verdeeld over de twee vestigingen zeker 500 keer uitgeserveerd. Ook de zelfgemaakte pesto doet het goed. Zeker in aanloop naar de feestdagen is het niet aan te slepen. Voor de kerstdagen wordt er ruim 200 liter verkocht.

In deze tijd van het jaar zijn de asperges van De Rede geliefd. Groot haalt ze bij Ogink in Raalte, waar ook Jonnie Boer ze vandaan haalt. Dit jaar kon er bij Ogink pas laat worden geoogst, toch weigerde Groot de asperges ergens anders af te nemen. ‘Ik wil geen concessies doen, dus hebben we besloten te wachten. Iedere dag kregen we meerdere telefoontjes van gasten of we de asperges al hadden.’ Groot gelooft in continuïteit. De kwaliteit en smaak moet top zijn en altijd van dezelfde kwaliteit. Daar horen vaste leveranciers bij.

Maar het eten kan nog zo goed zijn, als het personeel niet gastvrij en vriendelijk is ga je toch met een wrang gevoel naar buiten, vindt Groot. Dat wil hij te allen tijde voorkomen. Allereerst door het aannemen van vlotte, gastvrije medewerkers. ‘Het belangrijkste vinden wij dat iemand die voor ons werkt in zijn of haar vrije tijd zich hetzelfde gedraagt als bij ons op de werkvloer. Wij zoeken mensen die vlot en amicaal zijn en een goede uitstraling hebben.’ Vervolgens krijgen de nieuwe medewerkers een interne basistraining. Iedereen moet werken volgens ‘De Rede-manier’. Daarvoor krijgt ieder nieuw personeelslid een handboek uitgereikt, waarin alles over de werkwijze te vinden is, zoals hoe het perfecte biertje te tappen en hoe iets op tafel neer te zetten. Het handboek was 140 pagina’s dik, maar dat bleek wel erg veel, dus wordt het momenteel teruggebracht tot 60 pagina’s.

Beginnen als runner

Groot vraagt veel van zijn personeel, maar geeft daar ook wat voor terug. ‘We zijn een goede, prettige werkgever. Bij ons werk je maximaal 38 uur. Overuren worden keurig gecompenseerd. In onze visie moet iemand voldoende vrije tijd hebben en meer doen dan alleen werken. Uiteindelijk is dat ook goed voor ons, want daar krijg je vrolijke teamleden voor terug.’

Iedereen komt binnen als runner, waarna bij gebleken geschiktheid steeds een stapje verder gezet kan worden. Het

De-Rede-van-Dronten-044

Jeroen Groot

verschil tussen een runner en de bediening is te zien aan de kleding. Een runner draagt een shirt. Wordt een stap hogerop de ladder gezet, dan krijgt degene een blouse van het merk Cavallaro. Het moment van de promotie gaat niet ongemerkt voorbij. We maken er echt een moment van, met een praatje en een drankje. Vervolgens delen we het met iedereen op de app. Je ziet dat degene dan ook felicitaties van anderen krijgt. In de visie van Groot krijgt eerst het eigen personeel de kans om een stap hogerop te maken. Pas als een functie echt niet kan worden ingevuld, wordt extern gekeken. Zo was de voormalig bedrijfsleider van de vestiging in Lelystad eerst assistent-bedrijfsleider in Dronten.

Risico in Lelystad

Vijf jaar geleden ging de zaak in de hoofdstad van Flevoland open. Met de zaak in de toen nog doodse haven namen Jansen en Groot best een risico. ‘De haven stelde niks voor, er was één restaurantje. Outletcenter Bataviastad was wel op steenworp afstand, maar net te ver weg om van de grote bezoekersaantallen te kunnen profiteren.’ Toch is het gelukt om de zaak tot een succes te maken. ‘Het staat als een huis’, zegt Groot. Vooral via social media profileert De Rede zich bij de Lelystedelingen. Daarnaast doet de mond tot mond-reclame haar werk. Dit jaar is de zaak zelfs horecapartner van de HISWA te water. Dat watersportevenement verhuist van ’t IJ bij Amsterdam naar de Bataviahaven en wordt gehouden van 5 tot en met 9 september.

Groot vindt dat een keten ervoor moet zorgen dat een keten overal hetzelfde is: De Rede in Lelystad moet dezelfde sfeer, gezelligheid en kwaliteit bieden als in Dronten. ‘Mensen die je zaak kennen vanuit Dronten moeten in Lelystad hetzelfde bediend worden en dezelfde gerechten en drankjes kunnen krijgen.’ Om dit in goede banen te leiden is vier jaar geleden een algemeen keukenmanager aangesteld die de verantwoordelijkheid draagt over beide keukens: Jacco Christen, voormalig souschef van De Librije. Of het bij twee locaties blijft, is maar zeer de vraag. ‘We kunnen dit concept naadloos kopiëren naar een andere plek’, laat Groot al weten. Waar die derde locatie zou moeten komen, wil hij nog niet kwijt.

Reageer op dit artikel