artikel

Bouwen met de brouwer: Heineken en Winkel van Sinkel

Café 903

Al decennialang ontwerpen Peter Roozeboom en Antoine Pruyn, samen met de collega’s van Heineken Interior Design, diverse horecaconcepten. Onlangs werd een deel van de Winkel van Sinkel in Utrecht onder handen genomen. ‘Het merk komt hier sterk terug in het design, maar omdat het past, niet omdat het moet.’

Bouwen met de brouwer: Heineken en Winkel van Sinkel
(c) foto's: Michel Zoeter

Met een team van vijf interieurarchitecten bestrijkt Heineken Interior Design het hele land. Verdeeld over de verschillende regio’s, ontwerpen en adviseren zij in 6 ‘horecakanalen’. Peter Roozeboom (50) doet dit al weer 20 jaar en teamleider Antoine Pruyn (56) bijna 25 jaar. Klanten zijn uiteraard zaken die het bier schenken van de brouwer. Ze kunnen zichzelf melden of worden aangedragen via bijvoorbeeld een accountmanager van Heineken. Pruyn: ‘En als beide partijen potentie zien in een samenwerking dan gaan we in gesprek en stel je een programma van eisen vast. Wat willen jullie, wat vinden wij en dan komen we elkaar tegen.’ Peter Roozeboom: ‘En dat overleg is cruciaal, wij zullen nooit wat opleggen, dat willen we ook helemaal niet. Wij adviseren nadrukkelijk en dokteren samen het concept en de bedoelingen uit met de ondernemers.’

Branding als het kan

Het is het de heren dan ook niet te doen om zo groot mogelijk het merk ‘Heineken’ terug te laten komen in het interieur, al hoewel dat natuurlijk wel -in verschillende gradaties van subtiliteit- aanwezig is. Pruyn: ‘Maar het moet dan écht wel passen bij het ontwerp.’ Roozeboom: ‘Branding van Heineken komt naar voren, maar wel als het gedragen wordt door de ondernemer.’ Pruyn verwijst naar de locatie waar het interview plaatsvindt, de Winkel van Sinkel. ‘Hier komt ons merk duidelijk terug in het design, maar het pást ook hier. Het heeft geen zin om grote lichtbakken op te hangen, zo van: hier zijn we!’. Dus als iemand het niet wil, dan gebeurt dat niet? Pruyn: ‘Als iemand dat niet wil, dan leggen wij dat natuurlijk niet op. Natuurlijk vinden wij branding belangrijk, maar er zijn ook bedrijven die wij ‘gedaan’ hebben, waar je onze branding niet tegenkomt.’

Bekijk het video-interview met Antoine Pruyn en Maryse François over de samenwerking tussen Heineken en de Winkel van Sinkel.

De Winkel van Sinkel

De Winkel van Sinkel is door Antoin Pruyn gerestyled. Een traject dat in januari van dit jaar begon en een kleine zes maanden later afgerond werd. ‘Maar dan praat je over het hele traject; van de eerste gesprekken tot aan de laatste handelingen’, aldus de teamleider. Het ging overigens puur om het café-gedeelte. Het hele gebouw heeft diverse zalen met evenzoveel verschillende functies. Pruyn: ‘Ik ken De Winkel van Sinkel natuurlijk al langer en had al eerder dingen gedaan.’ Maryse François, ondernemer van De Winkel van Sinkel: ‘Het is niet zo dat wij per se Heineken wilden of moesten. We hebben zelfs ook met Grolsch gesproken. Maar ik ken Antoine al langer en toen wij in januari in Amsterdam de eerste plannen bespraken, was ik direct enthousiast over wat hij schetste.’ Pruyn: ‘We hebben daarbij goed nagedacht over de historie van het pand. Het was voorheen een warenhuis en dat wilde we laten terugkomen in het nieuwe design.


Heineken Interior Design
Antoine Pruyn (56) en Peter Roozeboom (50) vormen met 3 andere interieurdesigners de afdeling Interior Design van bierbrouwer Heineken. Naar schatting adviseren en verbouwen zij rond de 400 à 500 horecaconcepten per jaar. Pruyn: ‘Maar dat kan een ‘simpel advies’ of een nieuwe bar zijn, tot aan een complete restyling van het hele concept.’ Heineken Interior Design ontwerpt voor ‘zes toonaangevende kanalen in de horecamarkt’: Eten & Drinken (‘Concepten waar je de hele dag terecht kan voor een hapje en een drankje, zoals De Winkel van Sinkel) , Restaurant, Café + (‘de betere cafés’), High Energy (‘Denk aan Ziggo Dome), Events + (‘Denk aan: Champions League Finale’) en Voetbal & Hockey (‘Denk aan business clubs’).


Waarom er iets moest gebeuren? : ‘Ondermeer omdat de tijden zijn veranderd en de buffetbar die we hadden, niet meer pastte bij het aanbod dat we wilden gaan voeren.’ Eén van de meest in het oog springende veranderingen is dan ook de verplaatsing van de bar. Pruyn: ‘Die is van de ingang naar de zijkant geplaatst. Eerst dachten we er nog aan om de bar

Winkel van Sinkel Utrecht

Vlnr. Peter Roozeboom en Antoine Pruyn van Heineken Interior Design, met Maryse François van de Winkel van Sinkel.

centraal in de ruimte te plaatsen, maar daar zou hij alleen maar in de weg staan bij de nachtfunctie die dit bedrijf ook heeft.’ Nu staan de banken en tafels (waarvan een deel verhoogd) centraal in de ruimte. Pruyn: ‘Maar die kunnen eenvoudig verplaatst worden als er ruimte gemaakt moet worden om de dansvloer vrij te geven.’ Dat ziet er in eerste instantie niet zo naar uit, omdat de banken een stevige, robuuste uitstraling hebben. Bewust, aldus Pruyn. ‘Het mocht niet zo lijken dat het ‘verrijdbaar’ meubilair is. Het zijn dus ‘normale’ banken, maar met wieltjes eronder die je via een systeem zoals je dat kent van de banken en obstakels bij gym, kan laten zakken, via een hendel.’

Terug naar luxe

Qua uitstraling is gekozen voor een warme en wat luxere sfeer. Niet strak modern of het ruige industriële. Pruyn: ‘Je kan zo’n ontwerp op verschillende manieren benaderen. Bijvoorbeeld door de hele andere kant te kiezen en een strak, modern interieur te ontwerpen in een klassiek oud pand. Los van het pand denken, kijk naar het Concertgebouw in Amsterdam, waar een modern deel tegenaan gezet is. Maar dat was niet de bedoeling en ik vind dit zoals het nu is beter passen bij deze formule.’

Foto's

Reageer op dit artikel