artikel

Patrick Beijk: ‘Succes behaal je met beleving’

Café 1361

Ondernemer Patrick Beijk (54) breidde zijn Mr. Mofongo in Groningen uit met een coffeecorner, winebar en een greenhouse met chef’s table. De ruimtes staan bol van de gadgets en slimme innovaties, waarvan ook de jury van de verkiezing ‘Meest Markante Horecaondernemer van Groningen’ onder de indruk raakte.

Patrick Beijk: ‘Succes behaal je met beleving’
Patrick Beijk met de robotarm

Beijk kreeg de titel voor de derde keer toebedeeld. Het is voor hem een compliment, maar het winnen was nooit een doel op zich. ‘Het is een mooie bevestiging dat we op de goede weg zijn.’ De cocktailbar met de robotarm. Zo staat het Groningse café-restaurant Mr. Mofongo bekend, maar robotarm Armando is niet de enige innovatie of gadget waarmee eigenaar Patrick Beijk zich weet te onderscheiden. Zo wordt er iedere ochtend verse koffie gebrand in de coffeecorner, stookt de Australische Beech-oven in de Greenhouse het pand warm, zorgt de bovenbar op basis van contragewicht voor een voorraad van 200 flessen in plaats van 30 en wordt alle techniek bediend met een app.

bar robotarm

De bovenbar met contragewicht bevat een voorraad van 200 flessen.

Ook verrassend is de mini-distillery op de tweede verdieping waar het grootste gedeelte van de drank voor de cocktails wordt gestookt. Dan hebben we het hypermoderne wine by the glass-systeem met twee robotarmen in de Mr. Mofongo Rooftop Winebar nog niet eens genoemd. Alles bij elkaar opgeteld, is Mr. Mofongo een bijzondere horecazaak. De bedenker van al die gadgets, eigenaar Patrick Beijk, noemt zichzelf creatief, een out-of-the-boxdenker en iemand die zijn team bij al zijn plannen betrekt. ‘Het winnen van de titel is een mooie bevestiging van het feit dat we op de goede weg zitten. Wat voor mij veel belangrijker is, is mijn team. Daar ben ik trots op’, zegt hij zonder omhaal. ‘Het is fantastisch om te horen dat gasten zeggen dat het lijkt alsof de medewerkers het over hun eigen bedrijf hebben als ze over Mr. Mofongo vertellen. Dat is toch supergaaf? Dat je je team op het level krijgt dat ze ook als ondernemer gaan denken.’

bar robotarm

Tim Schreuder, distilleerder bij Mr. Mofongo.

Technische snufjes

Buiten kijf staat dat het concept van Mr. Mofongo heel bijzonder is. ‘Je kunt hier een geweldige belevenis meemaken van acht uur ’s ochtends tot en met drie of vier uur ’s nachts’, aldus Beijk. ‘Wat het vervolgens helemaal bijzonder maakt zijn alle gadgets die bijdragen aan die beleving.
Onze robotarm Armando kan in 45 seconden een shotglaasje met likeur ophalen uit de metershoge wand met 56 soorten drank. Het begon als een praktische oplossing, om die metershoge wand te kunnen benutten. Maar Armando zorgt er ook voor dat er niet wordt geknoeid, de hoeveelheid drank is altijd hetzelfde en de tijd die de robotarm nodig heeft, kan door de barman worden gebruikt voor andere voorbereidingen voor de cocktail.’
Beijk is niet verbaasd over de vraag of zo’n gadget als de robotarm niet veel te duur is. ‘Zolang je zwarte cijfers blijft draaien inclusief afschrijving, doe je het volgens mij heel goed. Natuurlijk is zo’n robotarm qua beleving fantastisch, maar het levert ons veel meer op dan alleen sfeer. Hij zorgt ook voor tijdswinst en een kwaliteitsplus, dat is de toegevoegde waarde.’

Beleving is essentieel

‘Bovendien zorgen de gadgets er onder andere voor dat onze gasten onze ambassadeurs worden. Mensen die ons aanbevelen bij anderen of gasten die hun vrienden onze zaak en distilleerderij laten zien, zijn onze ambassadeurs. Dat is heel veel waard. Dat is me zelfs veel meer waard dan bijvoorbeeld 2,5 procent budget voor reclame en marketing. Daar geef ik weinig geld aan uit, want dat investeer ik liever in de belevingsaspecten van het concept.’

De beleving van Mr. Mofongo is niet voor niets een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering. Beijk: ‘Veel retail verschuift naar de horeca en de komende jaren wordt de soep heel dun. Je moet daarover nadenken, want als je niet klaar bent voor de strijd in de komende pak ’m beet 10 jaar, dan ben je kwetsbaar. Je moet als horecazaak toegevoegde waarde gaan bieden. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld in de vorm van ambachtelijke producten als huisgemaakte pasta of ijs, duurzaamheid, gadgets of op het gebied van kwaliteit.’

‘Met alleen een sparerib en een sateetje op de kaart ga je het moeilijk krijgen’, denkt de doorgewinterde ondernemer. ‘In dat verhaal kun je niet blijven hangen, want het is niet spannend genoeg. Natuurlijk hebben wij ook spareribs en saté op het menu staan en dat blijft ook zo. Als we ze eraf halen, lopen veel gasten boos de deur uit. Maar we hebben ook nog heel veel meer. Er moet echt meer toegevoegde waarde komen in de horeca om de strijd te overleven.’

Een robotarm is qua beleving fantastisch, maar levert ons veel meer op

Hypermoderne winebar

In de Mr. Mofongo Rooftop Winebar zijn uiteraard ook technische snufjes te vinden. Naast de sfeervolle aankleding van werkbanken uit een oude lts-school, wijnvaten als tafels en grote, roestige kettingen, vind je in de vloer een transparant oled-scherm. ‘Hierop vertonen wij informatie over herkomst van de wijn op het moment dat de gast even moet wachten op zijn bestelling. Als de video is afgelopen, wordt het scherm weer volledig transparant en kun je een blik werpen op de wijnvoorraad en de robotarmen’, vertelt Beijk enthousiast.

bar robotarm
De robotarmen in de vloer kunnen tachtig verschillende wijnen inschenken per glas. ‘Dit systeem is echt het ultieme wine by the glass-systeem. De barman of -vrouw typt een nummer in op het kassasysteem en de eerste robotarm haalt de juiste fles op. Vervolgens wordt de kurk over een naald gedrukt en door gebruik te maken van edelgas komt de wijn niet in aanraking met zuurstof. Het herstel van de kurk duurt 25 seconden en in die tijd wordt de video op het scherm in de vloer afgespeeld. In Merckt (zie kader) gaan we dit systeem ook gebruiken, maar dan in xxl-formaat over drie verdiepingen met 800 flessen wijn.’
Ook boven de bar is een mooi staaltje techniek te vinden. ‘Samen met Mark Kingma van Kingma Techniek hebben we deze glazencarroussel bedacht. Zo heb ik drie tot vier keer zoveel opslagruimte voor glazen, het brengt wat beweging en beleving in de wijnbar en ik heb geen problemen meer met stof op de glazen.’

Groningse foodmarkt

Patrick Beijk is niet alleen ondernemer van Mr. Mofongo, Dog’s Bollocks en Chaplin’s Pub. Samen met compagnon en vastgoedontwikkelaar Kristiaan Capelle is hij de drijvende kracht achter Merckt, een foodmarktconcept op de Grote Markt in Groningen. Op de meest centrale plek in de binnenstad wordt op dit moment een hoekpand met drie lagen horeca, vijf verdiepingen met appartementen en een roof-topbar gebouwd. In het najaar van 2019 wordt de opening van de rooftopbar gevierd en een paar maanden later gaat de rest open. Totaal komt er zo’n 1600 m2 aan horeca, waarvan 200 m2 op het dakterras.
Op de onderste verdiepingen komt een foodmarktconcept, zoals in bijvoorbeeld Amsterdam, Eindhoven en de Mercado’s in Spanje. ‘Natuurlijk doen wij het wel wat anders’, zegt Beijk. ‘Wij gaan de hele dag open, van het ontbijt tot aan het nachtleven en passen daar de verkoop en indeling van het pand op aan.’ Er komen diverse foodcorners, die op de begane grond van zowel buiten als binnen te benaderen zijn en een diversiteit aan verschillende gerechten en culturen kennen. Net als in Mr. Mofongo komt in Merckt ook een distilleerderij waar drank wordt gemaakt voor de horeca en slijterij.
Op een andere splitlevelverdieping, tussen de begane grond en de entresol, komt een bierbrouwerij. Ook komt er een zichtbare koffiebranderij in Merckt, tussen de kelder en de begane grond. ‘Vanaf verschillende verdiepingen is de bedrijvigheid en dus beleving te zien’, besluit Beijk.

bar robotarm

Nieuwe Greenhouse

Een splitlevelverdieping verder is een enorme kas gebouwd: de Greenhouse. Het dak van de kas kan helemaal open en natuurlijk is dat ook volledig geautomatiseerd. ‘Wanneer het heel hard gaat waaien of regenen, sluit het dak zichzelf.’ Hier bevindt zich de Australische Beech oven, de chef’s table, een bewegende verticale kruidentuin en de kleinste distilleerderij in Nederland waarvoor een vergunning is aangevraagd. ‘Aan het begin van het diner aan de chef’s table kiezen de gasten welke likeur ze bij de koffie willen drinken. Die wordt dan tijdens het diner gemaakt. Niet alle stappen kunnen worden doorlopen, want lageren of infuseren is niet mogelijk in die tijd. Maar een soort van transparante limoncello, triple sec en zelfs een gin smaken echt perfect’, vertelt Beijk met gepaste trots.

bar robotarm

Een verticale kruidentuin in de Greenhouse.

Met de Australische oven verwarmt Beijk een gedeelte van het pand. ‘We hebben een speciale kast om die oven heen bedacht, waardoor de restwarmte van de oven kan worden gebruikt in het luchtbehandelingssysteem’, legt Beijk uit. ‘Ook dat gaat volautomatisch. Wanneer de buitentemperatuur onder de 12˚C komt, gaat via een automatische klep het systeem om waardoor de koude buitenlucht in de ombouw van de oven wordt verwarmd.’
Het systeem bedacht de ondernemer zelf, omdat hij baalde van de hoge energiekosten. ‘Dat moest anders. Er was een grote investering nodig voor een warmtesysteem en daarnaast had ik te maken met de jaarlijkse energiekosten. De investering hebben we daardoor in een paar maanden terugverdiend.’
Beijk bedenkt al deze innovatieve dingen zelf, in diverse samenwerkingen. ‘Mensen denken vaak dat creativiteit iets te maken heeft met gewoon roepen. Het uitvinden is een soort van schaakspel, goede uitvinders kunnen vaak goed analyseren. Het is simpelweg probleem-
oplossend denken’, verklaart hij. ‘Het is zonde dat er te weinig ondernemers, maar ook grote installatiebedrijven, te weinig nadenken over deze zaken. Geld kan geen issue zijn, want ik heb deze investering in warmteterugwinning al in twee maanden in de winterperiode terugverdiend. Aan de andere kant begrijp ik het wel. Een horecaondernemer krijgt zoveel voor zijn kiezen, dat de focus er niet op ligt. Ik heb het geluk dat ik goede mensen om me heen heb verzameld en me daardoor minder hoef bezig te houden met de dagelijkse gang van zaken.’

Beijk’s bijzondere carrière

bar robotarm

Patrick Beijk

Hij was oprichter van Beijk Catering Service dat hij verkocht in 2005. Beijk ging door met Mr. Mofongo en de Chaplins Pub, maar gaf de dagelijkse leiding uit handen. ‘Ik wilde wat anders en werd onderwaterfotograaf’, zegt hij. Door een situatie in Nederland kwam zijn bedrijfsvoering in gevaar en moest hij terug naar Nederland. ‘Ik heb er toen een pand bijgekocht, werd weer enthousiast en bedacht nieuwe dingen zoals de cocktailbar en de distilleerderij. Die openden in 2013. ‘Sindsdien ben ik weer uitdagingen aangegaan in de horeca, maar wel op een andere manier.’

 

Verloop van de wedstrijd

Koninklijke Horeca Nederland organiseert iedere 2 jaar de wedstrijd Meest Markante Horecaondernemer om innovatie onder horecaondernemers te stimuleren. De regionale verkiezingen vonden plaats in 2018 en de winnaars zijn inmiddels bekend. In 2019 wordt uit de regionale winnaars de
Meest Markante Horecaondernemer van Nederland gekozen. 

Reageer op dit artikel