artikel

Top 5 meest verkochte dranken in het café

Café 3241

Top 5 meest verkochte dranken in het café

Wat is de top vijf verkochte dranken in het café? Voor welke prijs worden deze dranken gemiddeld verkocht en hoe zit het met de drankverkoop zomer versus winter? Tapp, het bedrijf dat data levert aan de horeca, zette de trends voor Misset Horeca op een rij.

Tapp levert data aan de horeca die dit inzichtelijk maakt. Hoe het werkt? Met een slim kastje dat kassagegevens kan uitlezen, ongeacht het kassasysteem. ‘Zo koppelen we de vertrouwde horeca van gisteren aan de innovatie van morgen.’ Frans van Hoogstraten wordt door zijn compagnon Sjoerd Rothweiler omschreven als een echte uitvinder. Nachtenlang sleutelde hij aan een op Marktplaats aangeschafte kassa, waarna hij een sensor uitvond die ieder kassasysteem in de horeca kan uitlezen. Dat levert interessante inzichten op. Tapp zet maandelijks een aantal inzichten voor Misset Horeca op een rij.

Wat wordt wanneer gedronken in het café? De feiten op een rij

Wat wordt wanneer gedronken in het café? De feiten op een rij

Top vijf meest verkochte dranken

Zo valt uit de verzamelde gegevens op te maken dat op het gebied van speciaalbieren,  blondbier – met een marktaandeel van 21 procent – bovenaan staat in de top vijf verkochte speciaalbieren. Op het gebied van gedistilleerd zien we dat gin nog niet is gedaald in populariteit. Wanneer een frisdrank wordt besteld, is dat de helft van de tijd een cola.

Gemiddelde prijzen

Gemiddeld wordt voor een glas cola een bedrag van 2,34 euro gevraagd. Een Ice Tea wordt verkocht voor gemiddeld 2,51 euro. Blond bier staat op de bierkaart voor gemiddeld 4,56 euro. Voor tien cent meer wordt weizen verkocht

Klik op de foto voor een uitvergroting

Witbier wordt, zoals wellicht verwacht, meer verkocht in de zomer dan in de winter. Verrassend is echter dat blond bier 5 procent meer werd verkocht in de winter, terwijl blond bier meer wordt gerelateerd aan de zomer.

Als laatste zetten we Amsterdam en Rotterdam tegenover elkaar. Opvallend is dat er bijna de helft meer wodka wordt besteld in Amsterdam. Rum en whiskey is weer net wat populairder in het Rotterdamse café.

Over Tapp

‘Onze techniek weet in welke stad of regio de deelnemende cafés liggen en om wat voor soort zaak het gaat; of het een terras heeft, of dat het een feestcafé, grand café, eetcafé, of een bruincafé is. Daarnaast meet ons systeem behalve de prijs – welke consumpties op welk tijdstip worden verkocht. We houden bij onder welke categorie verkochte consumpties vallen: wijn, warme dranken, bier, gedistilleerd of soft drinks. Per categorie kunnen we ook zien om wat voor een soort drank het gaat en van welk merk. Optioneel houden we de doelgroep bij.’

Tapp vergelijkt de prestaties van een café met een benchmark van de horecamarkt. Producten, merken, prijzen en verkopen per tijdstip worden vergeleken met de prestaties van andere soortgelijke horecazaken. Een deelnemer ziet zijn cijfers in een overzichtelijk online dashboard. ‘Data en trends presenteren we op een vierweekse basis.’ Zo maakt de data ook inzichtelijk welke gedistilleerde dranken het meest werden verkocht tijdens een event, zoals bijvoorbeeld ADE.
‘We kunnen ook precies zeggen welke dranken in opkomst zijn en wat hardlopers zijn in de zomer- en winterperiode.’ Als voorbeeld noemt Rothweiler de snelle opkomst van 0,0% bier. ‘Maar zo kunnen we ook zien hoe bizar snel één specifiek merk ineens de helft van de markt heeft veroverd.’ Meer info? Tapp.café.nl