artikel

Waar staat uw koffiezaak ten opzichte van collega’s?

Café 1167

Waar staat uw koffiezaak ten opzichte van collega’s?

Koffie is een belangrijk product in elke horecazaak. Maar verkoopt u net zoveel kopjes als uw collega’s? Als u tussen de 100 en 200 zitplaatsen heeft, verbruiken horecazaken met vergelijkbare omvang ruim 21 kilo koffiebonen per week. Deze en andere facts en figures staan in de Koffie Benchmark 2019 van Misset Horeca. Download hem hier!

Hoeveel kilo koffiebonen gebruikt een horecazaak met 40 zitplaatsen gemiddeld per week? En één met 120 zitplaatsen? Hoeveel fte heeft een koffiebedrijf gemiddeld in dienst? Als u denkt ‘ik neem koffie in mijn horecazaak serieus’, en u wilt antwoord op deze en andere vragen, download dan nu onze Koffie Benchmark 2019 en vergelijk jouw koffiezaak met de honderd bedrijven in de Misset Horeca Koffie Top 100 2018.

Koffie in mijn horecazaak facts

Koffie benchmark 2019

  • 30 procent van de koffiezaken biedt (ook) filterkoffie aan als zwarte koffie
  • 36 procent van de koffiezaken gebruikt biologische melk voor cappuccino
  • 14 procent van de koffiezaken gebruikt houdbare melk.
  • In 25 procent van de koffiezaken staat een espressomachine van La Marzocco
  • Gemiddeld verbruikt een horecazaak 15,4 kilo koffiebonen per week
  • Gemiddeld heeft een horecazaak 75 stoelen
  • Gemiddeld heeft een horecazaak 6 fulltimers en 10 parttimers in dienst
  • Het hoogste aantal kilo bonen per week is 45 kilo, in een zaak met 105 stoelen
  • Het laagste aantal kilo bonen per week is 3 kilo, in een zaak met 100 stoelen
  • Gemiddeld gebruikt een horecazaak 0,3 kilo bonen per stoel in de zaak. Daar zit take-away wel bij in.
  • Het hoogste aantal kilo bonen per week per stoel is 0,88 kilo, in een zaak met 40 stoelen (veel take-away).
  • Het laagste aantal kilo bonen per week per stoel is 0,03, in een zaak met 100 stoelen.

Prijsontwikkeling kop koffie in de horeca

Onderstaand grafiek laat de ontwikkeling zien van prijzen van een espresso, zwarte koffie en cappuccino sinds 2012. Dit toont aan dat de prijs van een espresso sinds 2012 10,9 procent gegroeid is: van 2,09 naar 2,32. Voor een kop zwarte koffie wordt 12,9 procent meer gerekend, dat was 2,12 euro in 2012, in 2018 was dat 2,39 euro. De prijs van een cappuccino nam met 14,3 procent toe, van 2,38 euro naar 2,72 euro.

Download hier de Koffiebenchmark 2019

prijsontwikkeling koffie in mijn horecazaak


Reageer op dit artikel