artikel

Yuri Hegge over Foeders: ‘Bier is een middel, niet het doel’

Café 2953

Yuri Hegge over Foeders: ‘Bier is een middel, niet het doel’

Foeders viert dit jaar haar tweejarig bestaan. Het biercafé in Amsterdam wordt bestierd door de Belgische bier- én caféliefhebber Yuri Hegge. De ondernemer neemt geen blad voor de mond. Over twee jaar ondernemen in Nederland, bieren, cafés en principes. ‘Ik steun geen marketeers die morgen net zo lief melk zouden verkopen als dat dan hip is.’

Wie Yuri Hegge een vraag wil stellen tijdens een interview zal hem moeten onderbreken. Als de Belg eenmaal ‘losgaat’ over zijn grote liefdes ‘bier’ en ‘café’, lijkt hij slechts hinder te ondervinden van het feit dat hij af en toe ook nog moet inademen. Hegge, die inmiddels zo’n drie jaar in Nederland woont, heeft een dubbele nationaliteit: de Belgische en de Amsterdamse. ‘Toen ik naar Amsterdam kwam wist ik gelijk: dít is het voor mij. Je hebt Nederland en je hebt Amsterdam, en ik pas volledig in deze stad.’

Als je je bier ergens anders laat brouwen, zit je niet koosjer in je vak

Het lijkt zijn derde grote liefde, naast ‘café’ en ‘bier’. Hegge: ‘Deze stad is mij op het lijf geschreven, dat wist ik na een maand al. Amsterdam is liberaal: alles kan en mag zolang het andermans vrijheid maar niet beknot. In België is het ook vrij racistisch in vergelijking met hier. Dat is overigens gevoelsmatig hè. Misschien dat mensen met een andere huidskleur dit niet zo ervaren, het is mijn gevoel.’

Hegge is op dreef: ‘En wat ook zo fantastisch is: de hele wereldkeuken is hier aanwezig, het ‘bourgondische aanbod’ is hoog, maar vooral: hier is een fantastisch ondernemersklimaat. Natuurlijk: de gemiddelde levensduur van een onderneming ligt op negen maanden, maar als je goed bent, dan blijf je. En zo niet, maak dan plaats voor iets of iemand die dat wel is. Dat is goed voor de stad en dat is goed voor de consument. ‘Be good or be out’, het is Darwinisme pur sang en zo hoort het ook. Fantastisch!’ En dat goede ondernemersklimaat zit ‘m volgens Hegge ook in de ‘rompslomp’ eromheen. ‘Dat is in Nederland zoveel beter geregeld dan in België. De KvK is bij wijze van spreken een kwartiertje werk.’

AMSTERDAM, 4 Februari 2019: Biercafe Foeders van ondernemer Yuri Hegge. © Sebastiaan Rozendaal

En ook de financiering viel alleszins mee. ‘Ik hoorde toentertijd dat banken ‘niks met horeca doen’, en ik zat een beetje in m’n Belgische reflex: banken zijn de enige mogelijkheid. Dus ik heb toch een financieel plan en een ondernemingsplan geschreven.’ Dat financiële plan liet Hegge toetsen bij een erkene curator, alvorens het aan de bank voor te leggen. ‘Dus toen ik bij de bank kwam, was dat al weer een voordeel. Twee weken later stond het geld al op m’n rekening. En dat terwijl ik als buitenlander geen enkele trackrecord hier had. Dát maakt mijn liefde voor Amsterdam zo groot: je krijgt voldoende kansen als je goed je werk doet, en vervolgens moet je het waarmaken.’

Lees ook:

Lees ook:

Bier als concept

En dat waarmaken moest gebeuren in een voor hem vreemde cultuur. Want Nederland en België liggen dicht bij elkaar en de taal in beide landen is hetzelfde, toch hebben ze niks met elkaar gemeen, betoogt Hegge.’We verstaan elkaar, maar spreken niet dezelfde taal. De mentaliteit is zó anders. De Nederlander is efficiënter, de marges wegen hier zwaarder. De Belg is anders: de gast staat centraal en in Nederland is dat toch meer de economie.’ Er verschijnt een grote grijns op Hegge’s gezicht als we vragen of dat een goed iets is. ‘Ik hoop dat Nederland zo blijft, dan kunnen wij het verschil blijven maken.’

Dan serieus: ‘De cafécultuur is ook anders. Ik zou bijvoorbeeld nooit een café met 42 kranen hebben geopend in België. De Belg drinkt over het algemeen graag uit een flesje, de Nederlander bij voorkeur ‘tapjes’. Prima. Dan pas ik me aan.’ Sterker nog: er zijn in Foeders zeer weinig flesjes of blikjes bier. ‘Ik wil niet concurreren met m’n eigen kranen’, aldus Hegge. ‘Die wisselen regelmatig, dus er moet wel doorloopsnelheid op zitten.’

Yuri Hegge

Yuri Hegge is afkomstig uit Hamont-Achel. Het grensdorp AMSTERDAM, 4 Februari 2019: Biercafe Foeders van ondernemer Yuri Hegge. © Sebastiaan Rozendaalop zo’n 20 kilometer van Eindhoven is in de bierwereld bekend om de Achel Trappist. Hegge’s ouders hadden een café in zijn geboorteplaats waardoor hij opgroeide in de ‘cafécultuur’. In het nabijgelegen Lommel bestierde Hegge twee eigen cafés voordat hij naar Nederland kwam om als manager aan de slag te gaan voor Delirium in Amsterdam.

Die bieren zijn louter Nederlands en Belgisch. ‘België heeft veel mooie traditionele stijlen: denk aan lambiek en geuze, maar ook de dubbel, de trippel en de saison. Nederland is juist heel goed in de relatief nieuwe bierstijlen als stout en IPA. Die twee landen samen vormen een mooi compleet plaatje. Bovendien kan ik zo heel lokaal werken, dat vind ik ook belangrijk, want dat is één van de pijlers waarop de nieuwe craftbeweging ooit is ontstaan: werk lokaal en met een kleine afzetmarkt en vers bier uit je eigen omgeving.’

Dat bier haalt Hegge vaak zelf op bij de brouwerijen in de lage landen. ‘Zo bouw ik ook een relatie op en kan ik mooie bieren meekrijgen. Maar ook omdat ik zeker weet dat ik vers bier meekrijg. IPA’s wil ik rechtstreeks van de brouwerij krijgen of zelf gaan halen. Die mogen maximaal een week oud zijn. Ik wil kwaliteit leveren. Dat zit in honderdduizend dingen, maar vers bier is daar zeker één van.’

Dus geen Amerikaanse bieren bij Foeders. ‘Nee, ik vind dat hele mooie bieren, maar ik wil juist conceptmatig gaan werken. Ik geloof niet in een ratjetoe van alles.’ Een uitzondering maakt Hegge onder voorbehoud. ‘Dit jaar ga ik waarschijnlijk wel met Duitse bieren werken. Omdat daar in Amsterdam nog niet heel veel mee gedaan wordt en omdat ze stijlen hebben die niet in Nederland of België bestaan, denk aan gose, goede weizens, alt-bier of kellerbier. En Duitsland is tastbaar: niet te ver.’

Belang van het ‘café’

Zo belangrijk als bier is, zo belangrijk is ook het begrip ‘café’. ‘Mijn ouders hadden een café, ik ben er opgegroeid’, verklaard Hegge. 26 was hij toen hij z’n eerste ‘biercafé’ opende en zeven jaar later was het ‘bier’ dat er voor zorgde dat hij naar Amsterdam verhuisde. ‘Ik kreeg een baan aangeboden om Delirium op poten te zetten.’ Het werd geen succes. ‘Toen het eenmaal open was, werd het plan om verschillende gebieden te creëren die met bier te maken hebben, losgelaten. Ineens was de focus weg. Alles moest bijvoorbeeld van één leverancier komen, dat kan natuurlijk helemaal niet als je het brede aanbod wil vertegenwoordigen.’

AMSTERDAM, 4 Februari 2019: Biercafe Foeders van ondernemer Yuri Hegge. © Sebastiaan Rozendaal

‘En daarnaast kwam er ook een soort ‘toeristenmanager’ die het concept moest verkopen aan bedrijven. Maar die komen voor ‘Heineken en bitterballen’. En dat gebeurde dus ook. Grote partijen voor honderd tot vijfhonderd personen. Daar is niks mis mee, alleen heb je mij daar niet voor nodig. Pils en bitterballen krijgt een ander ook wel verkocht.’ Dus het verwijt dat hij ‘wist waaraan hij begon’, kan hij zichzelf niet maken. ‘Nee. En bovendien heeft het er wel voor gezorgd dat ik in Amsterdam ben. En nu wil ik nooit meer terug naar België.’

Het feit dat Hegge’s eigen manier van gastvrijheid, zoals hij dat noemt, aanslaat, bewijst het tweejarig jubileum van Foeders dat hij in januari van dit jaar vierde. ‘Er is gelukkig nog altijd ruimte voor authenticiteit in de horeca.’ Foeders zit in het voormalige café Amstelvaart, het oudste café van De Pijp, vertelt Hegge trots. En naast vernieuwingen is er ook veel bij het oude gebleven. Waaronder de kenmerkende, lage bar. Hegge, die zelf klein van stuk is, met een glimlach: ‘Daar krijg ik natuurlijk de nodige grappen over te horen, dat die speciaal voor mij op maat zou zijn gemaakt. Maar dit, de tegeltjes, de lambrisering…er zit veel ziel in deze zaak.’

Café Foeders

Vernoemd naar de houten vaten waar wilde of gemengde vergisting plaatsvindt, is Foeders een biercafé dat zowel ‘bier’ als ‘café’ hoog in het vaandel heeft staan. Eigenaar AMSTERDAM, 4 Februari 2019: Biercafe Foeders van ondernemer Yuri Hegge. © Sebastiaan RozendaalYuri Hegge werkt al praktisch zijn hele leven met bier en groeide op in het ‘pilscafé’ van zijn ouders. Foeders heeft 42 kranen, waarvan het merendeel regelmatig wisselt. De 50 vierkante meter in de Amsterdamse Pijp ligt regelmatig bezaaid met de doppen van de pelpinda’s die op iedere tafel in glazen staan. ‘Dat staat voor het volkse, de gezelligheid. Dat is wat Foeders biedt.’

En dat slaat aan. Zo’n 90 procent van omzet haalt Foeders volgens Hegge uit ‘wederkerende gasten’. ‘En of dat nu een paar keer per jaar is of iedere week: er zijn gasten die de moeite nemen om regelmatig langs te komen.’ Dat ging uiteraard niet vanzelf. ‘Het eerste jaar heb ik er nog flink aan moeten trekken, maar inmiddels wil iedereen hier wel zijn. Er hangt altijd een leuke sfeer. Dan sta je al met 1-0 voor als mensen hier binnen komen. Dat in combinatie met de producten en de gastvrijheid die we bieden; dat is een klassiek ‘Horeca-ABC’, waarin alles samenkomt.’

In de afgelopen twee jaar heeft Foeders zich gevormd tot wat Hegge voor ogen had, zegt hij. ‘Ja, precies zoals ik het wilde, zo is dit café nu.’ Met 42 kranen, waarvan de meeste regelmatig wisselen, is het kleine Foeders een biercafé van formaat. Toch moet bier volgens Hegge niet de hoofdrol opeisen. ‘Ik wil juist niet dat het hier alleen om bier draait. Kijk, die taplijst krijg ik wel vol met mooie bieren die je – vaak- niet in Nederland kan drinken. Dat brengt de mensen wel deze kant op. Maar ik wil juist de gezelligheid en de gastvrijheid bewaken van deze zaak. Het mag geen hoogdravende zaak worden waar je voor de meest exclusieve bieren komt. Niet dat elitaire dat je vaak in wijnbars ziet. Ik wil er voor de buurt zijn, volks. Ik heb ook Amstel op tap, dat wil ik nóóit kwijt. Ik heb genoeg gasten die drie keer in de week een pilsje komen drinken en nog nooit een speciaalbier hebben aangeraakt. Bier is hier het doel, niet het middel.’

De pilstap wil ik nooit kwijt: er komen hier voldoende mensen die nog nooit een speciaalbier gedronken hebben

Het is een graadmeter voor Heggers. ‘Als ik geen Amstel meer zou verkopen, ben ik wellicht een heel goed bierproeflokaal, maar wel een heel slecht café. En nu ben ik beiden.’ En zo eigenzinnig als dat klinkt, zo zijn Hegge en zijn café Foeders ook wel. Eigenwijs wellicht. ‘Nou, ik heb toevallig een hele eigen kijk op gastvrijheid en dat heeft er ook voor gezorgd dat ik vertrok bij vorige werkgevers hier in Amsterdam. Ik vind de buurtfunctie erg belangrijk.’ Daarvoor is Foeders ook onderscheiden in 2018 door een Britse biervereniging. ‘Beste bierbar, juist omdat we zo’n buurtcafé-achtige uitstraling hadden.’

AMSTERDAM, 4 Februari 2019: Biercafe Foeders van ondernemer Yuri Hegge. © Sebastiaan Rozendaal

Afkeer van huurbrouwers

Nederland beleeft een hoogconjunctuur betreffende de biercultuur. Hegge zegt er met gemengde gevoelens naar te kijken. ‘Aan de ene kant zijn er brouwerijen die veel kwaliteit leveren, die weten waar ze mee bezig zijn. Denk aan ’t Uiltje, De Kromme Haring, De Moersleutel, Tommie Sjef Wild Ales…legio voorbeelden.’ Maar wie ‘aan de ene kant’ zegt, heeft ook een ‘andere kant’. ‘Dat klopt, zegt Hegge. ‘Ik heb een gruwelijke hekel aan de ‘huurbrouwersgemeenschap’. Eén van de stelregels bij Foeders is dat we niet samenwerken met brouwerijen zonder eigen ketels. Dan kom je hier niet op tap.’ Het betekent overigens niet dat huurbrouwers geen goed bier maken, vindt Hegge. ‘Goede kwaliteit is de ondergrens, maar om maar eens heel kort door de bocht te gaan: er zijn heel veel marketeers die geld ruiken omdat craftbier zó populair is momenteel.’

De kracht van Social Media

Foeders opende twee jaar geleden zijn deuren in Amsterdam en was vrij snel een succes. Volgens eigenaar Yuri Hegge is dat deels te danken aan social media. ‘We zijn zelf actief op Twitter, Facebook en Instagram. Maar omdat we toentertijd nieuw waren, kwamen er diverse mensen op Foeders af.’ Dan met een tevreden knipoog: ‘Alles wat nieuw is, moet immers uitgeprobeerd worden. Zij waren erg enthousiast en verspreidde dit in hun netwerk. Dat is heel belangrijk geweest voor ons. Maar uiteraard zijn we er zelf ook verantwoordelijk voor. Foeders moet zijn eerste slechte recensie nog krijgen.’

‘Dat zijn mensen die graag een graantje mee willen pikken, en bij wie de kennis omtrent ‘bierbrouwen’ ophoudt bij hoe je een Facebook-pagina moet maken. Dat is voor mij niet craft. Craft vertaalt zich naar ‘ambacht’, en dat is niet de hele dag hip gekleed in de cafés je vaten verkopen om Jopen te kunnen bellen om nog maar een brouwsel te brouwen. Als dat jouw ambacht is, dan steun ik dat niet. Dan steun ik liever de mensen die leningen afsluiten, ondernemen, elke maand afbetalen, die elke dag brouwen en die bezig zijn met hun vak. Kijk, er zijn veel brouwerijen in Nederland en daar gaan straks bedrijven afvallen. Dan wil ik niet dat dat degene zijn die daadwerkelijk iets kunnen en hun dromen najagen. Die mensen steun ik liever dan degene die een kunstje beheersen en meegaan op de golf van populariteit en straks net zo lief melk verkopen als dat ineens ‘hot’ is.’ Maar, zo wil Hegge nog wel benadrukken: het is een principekwestie. ‘Want als jij je bier bij Jopen laat brouwen, dan is het gewoon goed bier, absoluut. Maar dan zit je mijns inziens gewoon niet koosjer in het vak.’

Geen AB InBev

Zo principieel staat Hegge ook in de discussie over brouwerijen die overgenomen worden door grote brouwers. ‘Ik heb daar geen enkele moeite mee, maar ik heb op dat gebied wel één restrictie: AB InBev. Dan werk ik niet meer met je samen. Ik heb niks tegen ‘groot’, maar wel iets tegen het feit dat je ‘groot’ gebruikt om anderen uit de markt te duwen. Dan misbruik je je macht. Kijk, Duvel Moortgat, Swinkels en Heineken zijn ook groot. Maar die staan best competitief in de markt, ieder op z’n eigen manier maar wel ‘leven en laten leven’.

'Ik heb niks tegen 'groot', wel als je dat misbruikt om anderen uit de markt te duwen

Dus als we Hegge voorleggen dat in principe Lagunitas (gekocht door Heineken) wel op tap zou kunnen bij Foeders en Goose Island (AB InBev) niet, antwoordt hij bevestigend. ‘En dat zegt dus niks over de kwaliteit van het bier, maar wel over de mensen erachter. Carlos Brito (hoogste baas van AB InBev, MS) is vooral bezig met de aandelen en de winst. Die is echt niet bezig met de kwaliteit van het bier. En Heineken, dat is toch ook groot, maar is nog altijd wel een volmout pils. Hertog Jan wordt met mais gebrouwen om de kosten naar beneden te halen. Geef mij dan maar Heineken.’

Het is een strenge, maar toch bewuste keuze, die Hegge lang niet altijd makkelijk valt. ‘Neem Pontus Brewing. Nando Servais is vrij snel na mijn komst naar Nederland een vriend geworden. En in het begin schonk ik zijn bieren, maar ook hij is brouwerijhuurder. En dan moet ik met pijn in het hard voor mijn principes kiezen. Niet voor mezelf, maar voor Foeders en om mijn gasten iets mee te geven. Denk hier eens aan, dit gebeurt er achter de schermen, het is niet alleen het bier opdrinken, hoe komt het tot stand, wie maakt het en hoe. Een beetje bewustwording.’

Reageer op dit artikel