artikel

Trends terrasdranken horeca: dit drinkt jouw gast deze zomer

Café 12648

Trends terrasdranken horeca: dit drinkt jouw gast deze zomer

Gasten gaan bewuster om met eten en drinken. Er is een trend naar gezond, minder of geen alcohol, duurzaamheid en verkwikkend. Dat is ook terug te zien op de drankkaart voor het nieuwe terrasseizoen. Misset Horeca zet dé trends op een rij.

Laagcalorische frisdranken

Wat betreft frisdranken kiezen gasten steeds vaker voor de light- en zerovarianten omdat die minder suiker en daardoor minder calorieën bevatten. Daarnaast is de Nederlandse consument op zoek naar dranken die ingrediënten van een natuurlijke oorsprong hebben en verrassende smaken bieden. De verwachting is dat de caloriereductie-trein wat betreft frisdranken ook de komende jaren zal doordenderen. Producenten van frisdranken spelen hier ook op in met herformuleringen van bestaande frisdranken en nieuwe introducties. De vraag naar laagcalorische frisdrankjes op het terras stijgt niet alleen, ook biologische frisdranken doen hun intrede op de terraskaart. Simpelweg omdat door de gast steeds meer wordt gelet op toevoegingen in producten.

Alcoholvrije cocktails

De laatste jaren is de cocktail steeds populairder, ook de alcoholvrije. Theesommelier Kiona Malinka verwacht dat Seedlip nog meer terrein gaat veroveren in de Nederlandse horeca. ‘Wordt ook wel de gin zonder alcohol genoemd.’ Om in te spelen op de populariteit van non-alcoholische mixen en cocktails, bracht Ben Branson Seedlip op de markt. Een alcoholvrije spirit gemaakt van verschillende kruiden en groenten. Het bevat geen calorieën, suiker, zoetstoffen of kunstmatige smaken. Seedlip is er in drie variaties: Spice 94, Grove 42 en Garden 108. Mixen met tonic, ijs en mintblaadje of sugar snap en je hebt een fijn alcoholvrij alternatief voor gin tonic.

Bartender Tess Posthumus schreef in haar Misset Horeca-blog ‘De kunst van de alcoholvrije cocktail’: ‘Waar je bij het maken van non-alcoholische cocktails wel op moet letten, is dat je de alcohol mist die vaak zorgt voor een extra laag aan smaak en complexiteit. Als je niet oplet, riskeer je dat de alcoholvrije cocktail lijkt op een ‘sapje’, terwijl het voor de prijs die je ervoor rekent toch wel echt iets speciaals moet zijn. Door de sterke drank weg te laten, die vaak de basis voor de cocktail vormt, kan het een uitdaging zijn om met iets echt leuks te eindigen in plaats van dat gewone sapje. Gebruik bijvoorbeeld fruit wat niet mooi meer is voor garneringen een siroop of shrub. Hiermee bewaar je de smaak van het fruit zoals aardbeien, frambozen of ananas, en kun je er binnen een handomdraai een heerlijk fris en non-alcoholisch drankje mee maken. Wanneer je hieraan nog wat vers fruit, citroensap en sodawater toevoegt, kun je het zelfs als non-alcoholische cocktail verkopen. Heerlijk voor de omzet. Zelf zoek ik het antwoord op deze ontbrekende complexiteit en gelaagdheid vaak in ‘gekke ingrediënten’ die iets interessants bieden. Zo gebruikte ik verse eieren om een mooi eiwitschuim te creëren, chili-siroop en gele paprika voor de Golden Sour Cocktail. De extra gelaagdheid kun je dus zoeken in spannende smaken en exotische ingrediënten, maar je kunt ook juist kiezen voor bittere of spicy smaken. Daardoor wordt de alcoholvrije cocktail al snel wat volwassener, waardoor je niet bang hoeft te zijn dat het een ‘sapje’ lijkt.

Kombucha

Kombucha, gefermenteerde thee, wordt al eeuwen gedronken in Azië, maar geniet nu ook in de rest van de wereld populariteit. Omschreven als ‘een gezonde frisdrank die ook nog eens heel lekker is’ verovert het drankje terrein in de horeca. Kombucha is een drank die ontstaat uit fermentatie van gezoete thee, door toevoeging van Lactobacil- en gistculturen. Dit ‘levend’ membraan noemt men ook wel een Scoby. Met een Scoby kun je thee gaan fermenteren. Door het toevoegen van een zogeheten Scoby worden de aanwezige suikers gefermenteerd. De bacteriën en gisten ‘eten’ de suikers in de theedrank en produceren hierbij koolzuurgas, alcohol, azijnzuur, gluconzuur, glucuronzuur, foliumzuur, melkzuur, enzymen, vitamine C en B-vitamines. De alcohol die ontstaat bij dit proces is normaal bij het vergisten van suikers. Dit percentage is laag, hooguit 1%. Theesommelier Kiona Malinka omschrijft het als ‘mega gezond en een drank die heel diep van smaak is, met een lekker zuurtje’. Zelf kombucha maken is mogelijk, maar vanwege de toevoeging van het levende organisme, de zwam, vraagt het wel wat aandacht. Kleine en grote spelers investeren in de ontwikkeling van kombucha. Onderzoeksbureau MarketsandMarkets voorspelt een groei van 25 procent in kombucha gerelateerde omzet per jaar.

IJskoffie

De populariteit van ijskoffie is enorm toegenomen en deze trend hebben retail en horeca goed opgepikt. De laatste jaren is een verscheidenheid aan ijskoffies op de markt gekomen. Wanneer het kwik de 25 graden overstijgt, is een aanzienlijke stijging te zien in de vraag naar ijskoffie. Dat blijkt uit onderzoek van Tapp dit jaar, dat data levert aan de horeca. Koffie-expert Joost Leopold: ‘Aan de meeste ijskoffies is veel suiker, room en vanille-extracten toegevoegd. Soms lijkt het meer te gaan om de toevoeging dan om de koffie. Mijns inziens zijn al deze toevoegingen overbodig als we kijken naar de huidige kwaliteit van de koffie. Sinds 1900 wordt het vruchtvlees van de arabicaboon in water afgekweekt, waardoor de smaak van de koffie veel helderder en frisser wordt. Vergelijkbaar met de fruitigheid van een Cabernet Sauvignon. Bij koffie met dit soort smaken en sensaties wil je niets maskeren en juist alle schoonheid naar voren brengen. Wanneer je ijs toevoegt aan koffie kan het te waterig worden. Dit is op te lossen door Japanse ijskoffie te maken: hoge dosering van koffie en 50/50 water en ijs. Met het hete water maak je een sterke koffie die direct op het ijs afkoelt en verdunt tot een normale waarde. Heerlijk fris en puur. Bij zo’n koffie hoef je niets weg te poetsen. En wil je toch iets met smaakjes doen, voeg dan een klein scheutje ginger ale, tonic of cola toe. Deze benadering houdt de koffie in ere, versterkt de mooie kanten en zorgt ervoor dat u zich als ondernemer kunt onderscheiden ten opzichte van de rest.’ En dan nog een feitje van Tapp? De meeste vraag naar ijskoffie is in de middag, namelijk tussen 15:00 en 17:00 uur.

Water met een smaakje

Gearomatiseerde waters zitten in de lift. Dat zijn mineraal- en bronwaters waaraan fruitaroma’s worden toegevoegd. In 5 jaar tijd is de consumptie hiervan met meer dan 60 procent gestegen. Maar omdat smaak voor veel gasten ook belangrijk is, en je op de smaak van water snel bent uitgekeken, groeit de markt voor water met een smaakje enorm. Dit is eenvoudig zelf te maken door bijvoorbeeld munt en limoen, of citroengras en frambozen een paar uur te infuseren in een kan koud water. Maar ook leveranciers komen met waters met een smaakje op de proppen. Op het terras kan je je ook onderscheiden met homemade ijsthee. Ook daarin zien we een toename in de vraag.

Blauwe ijsthee

Theesommelier Kiona Malinka verwacht dat dé nieuwe trend van 2019 blauwe thee wordt, een 100 procent natuurlijke blauwe thee zonder kleurstoffen. Hij wordt zowel warm gedronken als koud, bijvoorbeeld als ijsthee of coldbrew tea. Door de opvallende blauwe kleur en unieke smaak is de thee een dankbaar ingrediënt voor cocktails en mixen. Natural Blue Tea bevat een bijzonder ingrediënt dat een felblauwe kleur afgeeft zodra je er heet water overheen giet. Dit bloemetje wordt in Thailand niet alleen gebruikt vanwege de opvallende kleur, ook vanwege de talrijke positieve eigenschappen op het menselijk lichaam en het kalmerende effect. Kiona Malinka: ‘Mensen willen tegenwoordig iets bijzonders in hun glas, niet een standaard kopje thee. Liefst met een opvallende smaak of kleur, thee met een bijzonder verhaal of die een positief effect heeft op de gezondheid. Deze Thaise thee heeft het allemaal en ik verwacht dan ook dat deze thee de zomerterrassen gaat overspoelen.

De kleur is zo bizar intens, dan je niet verwacht dat het een natuurlijk product is. Leuk detail: als je er een drupje citroensap aan toevoegt, verandert de kleur in roze of krijgt de thee een paarse gloed.’ Het kruid van deze thee (infusie) is afkomstig uit de bergen van de Thaise regio Hang Dong. Het is de bloesem van de Butterfly Pea, oftewel de vlindererwt. In Azië wordt dit kruid vaak gecombineerd met lemongrass en wordt het onder andere gedronken voor een heldere geest, tegen ontstekingen of huiduitslag, om veroudering van de huid tegen te gaan en bij bepaalde oogziekten. De smaak van de indigoblauwe thee is bloemig met kruidige tonen en heeft een licht pepertje. Door de veelzijdigheid is hij uitstekend te combineren. De thee is verkrijgbaar via de webwinkel van Crusio.

Diverse bierstijlen zonder alcohol

De opmars van alcoholvrij bier op de terrassen zet zich voort. Immers, het leent zich uitstekend voor de warmere dagen van het jaar en het aanbod groeit spectaculair: kwantitatief én kwalitatief. Inmiddels is 5 procent van alle bieren en ciders die verkocht worden alcoholvrij. En als je daar de laag-alcoholische bieren bij optelt, dus onder de 3%, dan kom je op een marktaandeel van zo’n 9 procent. Een trend die gestaag toeneemt en waarvan het einde nog lang niet in zicht lijkt. En dat lijkt zich met name te richten op ‘volledig alcoholvrij’. Laag-alcoholisch mag dan wel in de lift zitten, het verliest terrein aan het alcoholvrije assortiment. Aan Misset Horeca gaf bierbrouwer Heineken eerder dit jaar al aan een shift te zien van bijvoorbeeld Radler 2.0 naar Radler 0.0.

Gezondheid is een belangrijk aspect voor veel mensen om te kiezen voor alcoholvrij- of laag alcoholisch bier. Het past precies in de trend die gaande is op dat gebied. Maar ook niet onbelangrijk; alcoholvrij bier is gegroeid, zowel kwantitatief als kwalitatief. In 2018 testte Misset Horeca dertien alcoholvrije bieren en de resultaten waren verrassend positief. ‘Eigenlijk best lekker‘, luidde het oordeel. En De Nederlandse Brouwers zag eerder al dat de gasten steeds meer afwisselen. Directeur Cees-Jan Adema noemde dat ‘een positieve ontwikkeling’. ‘Wat ons opvalt, is dat vooral ook jongvolwassenen, twintigers en dertigers, steeds vaker voor alcoholvrij bier kiezen. Consumenten zijn steeds bewuster bezig met de consumptie van bier. Enerzijds genieten ze van een mooi glas speciaalbier, maar ze kiezen er ook bewust voor om af en toe geen alcohol te drinken. Alcoholvrij bier is dan een mooi alternatief.’ En het beste van die beide werelden wordt komend jaar zichtbaar op de Nederlandse terrassen. Want het zijn niet langer de 0.0-pilsners die het segment beheersen. Steeds meer brouwers brengen alcoholvrije varianten uit van hun speciaalbieren. Denk daarbij aan IPA’s, blond bieren, witbieren en natuurlijk Radlers zonder alcohol. Wie ‘vroeger’ geen alcohol wilde drinken op het terras, was aangewezen op een frisje of een watertje. Later werd daar alcoholvrij bier aan toegevoegd en deze zomer lijken de vele varianten van alcoholvrij bier door te breken. Geen enkele ondernemer kan het nog maken maar één alcoholvrij bier op de kaart te hebben.

Aanzienlijk alcoholvrij aanbod
Alcoholvrij bier wordt al langere tijd aangeboden in Nederland. Maar sinds de introductie van Heineken’s 0.0 in 2016 schiet het aanbod ervan omhoog. De alcoholvrije versie van ’s lands grootste bierbrouwer was nog maar het begin van de groei in het aanbod alcoholvrije bieren/radlers.


Momenteel biedt Heineken in Nederland de volgende alcoholvrije bieren aan:
• Heineken 0.0
• Amstel 0.0
• Amstel Radler Fris 0.0
• Amstel Radler Dubbel Citrus 0.0
• Amstel Radler Citroen 0.0
• Amstel Radler Fris Grapefruit 0.0
• Brand Weizen 0.0
• Brand IPA 0.0 (vanaf week 22)
• Wieckse Witte 0.0
• Wieckse Radler 0.0
• Wieckse Rosé 0.0
• Jillz 0.0.


Ook AB InBev timmert hard aan de weg met haar alcoholvrije portfolio. In de eerste week van april 2019 kwam daar Leffe Blond als nieuwste introductie bij.
Momenteel biedt AB InBev de volgende alcoholvrije bieren aan op de Nederlandse markt:
• Leffe 0,0
• Jupiler 0,0%
• Dommelsch 0,0%
• Franziskaner Alkoholfrei
• Hoegaarden wit 0,0%
• Hoegaarden Rosee 0,0%
• Hoegaarden Radler Citrus 0,0%


Bierbrouwer Grolsch verving in 2017 haar alcoholarme Stender door een alcoholvrije versie van het bier. Inmiddels zet de Enschedese brouwer ook flink in op dit segment.
Het portfolio ziet er als volgt uit:
• Grolsch 0.0%
• Kornuit 0.0%
• Grolsch Weizen 0.0%
• Grolsch Radler Limoen 0.0%
• Grolsch Radler Ice Tea Citroen 0.0%


Swinkels is één van de grondleggers met haar alcoholvrije bier. De voormalige Bavaria-brouwerij kwam dit jaar onder meer met Bavaria 0.0 IPA. Het totale aanbod van de Brabantse brouwer op de Nederlandse markt is als volgt:
• Bavaria 0.0% IPA
• Bavaria 0.0%
• Bavaria 0.0% Wit
• Bavaria 0.0% Radler
• Bavaria 0.0% Fruity Rosé
• Estaminet 0.0%
• Palm 0.0%

Reageer op dit artikel