artikel

18 tips voor (re)stylen horecazaak met weinig geld

Café 1447

18 tips voor (re)stylen horecazaak met weinig geld
Afscheidingswand van ringen en riemen bij Vondelgym in Amsterdam. Design en foto: Tank in Amsterdam.

Designers komen het vaak tegen: horecaondernemers die een beperkt budget hebben om te (re)stylen, maar wel een compleet nieuwe look en feel willen creëren in hun zaak. De ontwerpers geven allemaal aan dat een restyling dan niet werkt. Wat kan de ondernemer doen om de zaak te pimpen of wat moet hij juist niet doen bij het restylen van zijn horeca interieur met weinig geld? Tips van negen designers.

Een compleet nieuwe look en feel willen geven aan de zaak kan niet met een beperkt budget. ‘Het levert niet het gewenste resultaat op.’ De meerwaarde valt meestal tegen. Wat is wél mogelijk bij een restyling van horeca inrichting met een beperkt budget en waar moet je op letten? Tips van de deskundigen.

1 Voorkom teleurstelling

Beter goed doen en de kans op succes vergroten dan (beperkt) geld stoppen in iets wat nooit het gewenste resultaat zal halen.

2 Doe niet overal ‘iets’

Probeer niet overal iets te doen, maar pak er iets uit dat echt zoden aan de dijk zet.

3 Gebruik van goedkope materialen

Gebruik goedkope materialen door ze op een aparte manier toe te passen.

horeca interieur inrichting met weinig geld

Niet duur en toch bijzonder? Gebruik goedkope materialen en pas die op een aparte manier toe. Ontwerpbureau Tank in Amsterdam deed dat met holle betonblokken bij Vondelgym in Amsterdam.

4 Toon lef

Durf te investeren.

5 Geen copycat

Richt geen ‘copycat’-zaak zonder DNA en verhaal in.

6 Het gehele plaatje moet kloppen

Zorg dat de restyling in alle ruimtes wordt toegepast, dus van entree tot aan de toiletten toe. Het gehele plaatje moet kloppen.

7 Sparen

Weinig middelen? Spaar door totdat je wel de middelen hebt om een doordachte en kwalitatieve restyling door te kunnen voeren.

8 Authentiek en uniek positioneren

Wees authentiek en imiteer niet. Heb een goed idee met een unieke positionering. Leg daar vervolgens een solide ontwerp overheen en voer dat uit binnen de beschikbare middelen.

Alibi Hostel

De zelf ontworpen bedden bij Alibi Hostel in Leeuwarden zijn authentiek en passen bij het thema én het gebouw: slapen in de oude gevangenis.

9 Heldere boodschap aantrekkelijk verpakken

Zorg dus voor een heldere, unieke boodschap en verpak die op een aantrekkelijk wijze. Ga niet in paniek allerlei zaken toevoegen aan een horeca interieur die voor onduidelijkheid bij een gast zorgen. Onthoud dat een gast binnen 10 seconden besluit of hij bij je wil zitten of niet.

10 Geef vooral geld uit aan een goed lichtplan

Geef vooral geld uit aan een goed lichtplan; daarmee staat of valt alles. Liever dineren in een betonnen parkeergarage met een gezellig kaarsje dan in de duurste ruimte met verkeerd kil licht.

11 Ziel van de zaak

Bedenk bovenal wat de ziel is van de zaak; waar gaat het over en hoe kun je die identiteit het sterkst naar boven halen? Bedenk voor wie je het doet en leef je in.

12 Koester elementen van gebouw

Koester elementen van een oud gebouw en voeg geen nep toe. De gast wil namelijk vooral authenticiteit en echtheid.

13 Pak de grootste vlakken in de zaak aan

De simpelste oplossing voor een verandering in de zaak is het aanpakken van de grootste vlakken in een ruimte: een nieuw verfje op de wanden doet wonderen.

14 Vervang stoelen

Vervang stoelen, het object waar de gast het meest fysiek mee in aanraking komt. Deze vernieuwing valt op en wordt al snel positief ontvangen door de gasten.

15 Glimlach meer effect dan een mooie marmeren bar

Gastvrijheid is essentieel. Een vriendelijke glimlach zal meer effect hebben dan de mooiste marmeren bar. Vaak is de wens om het interieur aan te pakken, terwijl een gastvrijheidscursus voor het personeel waarschijnlijk meer effect zal hebben.

16 Goedkope blikvanger

Een mooie basis met een blikvanger. Deze hoeft niet altijd duur te zijn, maar geeft de zaak wel een eigenheid.

17 Kijk wat er lokaal te vinden is

Kijk wat er lokaal te vinden is of wat er qua historie en context al verborgen ligt, wat als basis kan dienen voor een interieur.

18 Maak een gebaar

Je moet altijd één groot gebaar in je zaak hebben. Dus geen opgezette vogel in je zaak (=blikvanger), maar dertig opgezette vogels. Dat is een gebaar. En maak dit niet te duur, zodat je daar jaarlijks mee kunt spelen.

birdhouse

Bij The Birdhouse in Amsterdam is het vogelthema in alle ruimtes doorgevoerd. 

De designers die tips geven voor restylen horeca interieur inrichting met weinig geld

Tommy Kleerekoper van Tank Amsterdam, Paul Linse van Studio Linse Amsterdam, Esther Stam van Studio Modijefsky Amsterdam, Jeroen Smeele van bureau Smeele in Rotterdam, Hans Kuijten in Nuenen, Rein Rambaldo van De Horeca Fabriek Den Haag, Team DutchConcept in Helmond en Will Erens van Too Many Agencies in Antwerpen.