artikel

Overzicht: alcoholvrij bier blijft maar groeien

Café 2786

Overzicht: alcoholvrij bier blijft maar groeien
(c) Michel Zoeter

Gasten kiezen steeds vaker voor alcoholvrij bier omdat ze het lekker vinden. Alcoholvrije bieren zijn de terrasdranken bij uitstek, licht, smaakvol en een alternatief voor wie wel bier wil, maar geen alcohol. Maar niet alleen gezondheid is leidend voor de keuze voor ‘geen alcohol’. Smaak speelt een steeds grotere rol. Dat is te zien aan de opmars van andere bieren dan alleen pils zonder alcohol. Waar eerst alleen pils, radlers en een enkel witbier het alcoholvrije landschap domineerde, komen nu ook weizen, amber en IPA in versies van 0.0.

Heineken introduceerde eind 2016 al haar 0.0 en dat leek een startschot voor een ware race in dat segment. Grolsch verving in 2017 haar alcoholarme Stender door Grolsch 0.0 en in februari 2019 kwam de Enschedese brouwer met een 0.0-versie van haar Grolsch Kornuit. Alleen verkrijgbaar in blik en -evenals de Heineken 0.0- met de steunkleur blauw.

Lees ook:

Lees ook:

Minder laag-alcoholisch

Heineken’s dochterbedrijf Brand kwam in februari 2018 met het haar Brand Weizen Alcoholvrij en dit voorjaar doet de Brand IPA 0.0 zijn intrede op de markt. Swinkels kwam in maart 2018 met haar Palm 0.0 ter vervanging van de Palm n.a, dat alcoholarm was. Begin 2019 kwam Bavaria 0.0 IPA van de band rollen in Lieshout. Ook AB InBev blijft hierin niet achter. De bierreus lanceerde in april 2019 het eerste alcoholvrije abdijbier, Leffe Blond 0.0.

Inmiddels is vijf procent van alle bieren en ciders die verkocht worden alcoholvrij. Als je daar de laag-alcoholische bieren bij optelt, dus onder de 3 procent, dan kom je op een marktaandeel van zo’n 9 procent. Een trend die gestaag toeneemt en waarvan het einde nog lang niet in zicht lijkt. En dat lijkt zich met name te richten op ‘volledig alcoholvrij’. Laag-alcoholisch mag dan wel in de lift zitten, het verliest terrein aan het alcoholvrije assortiment. Bierbrouwer Heineken gaf eerder dit jaar al aan aan Misset Horeca een shift te zien van bijvoorbeeld Radler 2.0 naar Radler 0.0.

Alcoholvrij bier niet alleen pils

Cijfers uit het Nationaal Bieronderzoek (2014 – 2017/2018) laten zien dat de (zelf gerapporteerde) consumptie van alcoholvrij/alcoholarm bier stijgt, vooral onder jongvolwassenen (25 t/m 34 jaar). In 2014 dronk 4% van deze groep alcoholvrij/-arm bier minimaal 1 keer per maand, in 2018 is dit 17%. Gemiddeld drinkt 14% van de Nederlanders deze biersoort (in 2014 was dit 7%).

Alcoholvrij bier van de grote vier

Alcoholvrij bier wordt al langere tijd aangeboden in Nederland. Maar sinds de introductie van Heineken’s 0.0 in 2016 schiet het aanbod van omhoog. De alcoholvrije versie van ’s lands grootste bierbrouwer was nog maar het begin.
Het aanbod alcoholvrije bieren/radlers:


HEINEKEN
• Heineken 0.0
• Amstel 0.0
• Amstel Radler Fris 0.0
• Amstel Radler Dubbel Citrus 0.0
• Amstel Radler Citroen 0.0
• Amstel Radler Fris Grapefruit 0.0
• Brand Weizen 0.0
• Brand IPA 0.0 (vanaf week 22)
• Wieckse Witte 0.0
• Wieckse Radler 0.0
• Wieckse Rosé 0.0
• Jillz 0.0


AB INBEV
• Leffe Blond 0,0
• Jupiler 0,0%
• Dommelsch 0,0%
• Franziskaner Alkoholfrei
• Hoegaarden wit 0,0%
• Hoegaarden Rosee 0,0%
• Hoegaarden Radler Citrus 0,0%


GROLSCH
• Grolsch 0.0%
• Kornuit 0.0%
• Grolsch Weizen 0.0%
• Grolsch Radler Limoen 0.0%
• Grolsch Radler Ice Tea Citroen 0.0%


SWINKELS
• Bavaria 0.0% IPA
• Bavaria 0.0%
• Bavaria 0.0% Wit
• Bavaria 0.0% Radler
• Bavaria 0.0% Fruity Rosé
• Palm 0.0%
• Estaminet 0.0

De stijging van de verkoop van alcoholvrij bier zet door. De afgelopen jaren konden met 17,9 procent (2016), 24,7 procent (2017) al spectaculaire groeipercentages van alcoholvrij bier worden gerapporteerd. In 2018 heeft deze trend een substantiële versnelling ingezet. Sinds 2010 is de consumptie van 0.0-bier ruim vervijfvoudigd. Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers: ‘Na al een aantal jaren dubbele cijfers in de plus zou je misschien denken dat de groei wel een keer wat stabiliseert, maar we zien juist een ongekende versnelling met deze stijging van 32,4 procent.’ Inmiddels is 1 op de 20 genuttigde biertjes al alcoholvrij.

Gezondheid en verantwoordelijkheid

Misset proeft 13x alcoholvrij bier

Misset proeft 13x alcoholvrij bier

Nederlandse Brouwers voorspelt dat de trend blijft doorzetten en verbreden. Adema: ‘We zien ook steeds meer aanbod van alcoholvrije en laag-alcoholische speciaalbieren. Van 0.0 bockbier en IPA, tot weizeners en session IPA rond de 3%. Dit sluit aan bij zowel de trend van het steeds verantwoorder omgaan met alcohol en de dalende alcoholconsumptie, als de populariteit van speciaalbier.’

Gezondheid is een belangrijk aspect voor veel mensen om te kiezen voor alcoholvrij- of laag alcoholisch bier. Het past precies in de trend die gaande is op dat gebied. Maar ook niet onbelangrijk; alcoholvrij bier is gegroeid, zowel kwantitatief als kwalitatief. In 2018 testte Misset Horeca 13 alcoholvrije bieren en de resultaten waren verrassend positief. ‘Eigenlijk best lekker‘, luidde het oordeel.

Alcoholvrij niet altijd ‘zonder alcohol’

Cafe Nescio alcoholvrij bier alcohol arm bier proeverij test Brewdog Nanny StateAlcoholvrijbier is lang niet altijd alcoholvrij. Voor buitenlandse bieren gelden andere regels dan voor Nederlandse bieren. Bas Besselink van Bier&cO legt uit: ‘Wij volgen in onze communicatie de term alcohol-vrij of alcohol-arm zoals het door de brouwer op het etiket is gezet. Dit komt niet altijd overeen met de regels zoals die gelden in Nederland. Volgens het Warenwetbesluit Gereserveerde aanduidingen mag alcoholvrij bier tot 0,1% alcohol bevatten voor Nederlandse bieren. Alcoholarm bier, in Nederland geproduceerd, mag maximaal 1,2% hebben. Dus alleen als merken 0.0% op hun etiket vermelden, dan zit er ook daadwerkelijk géén alcohol in. Er is echter ook ‘alcoholvrij’ bier uit het buitenland op de Nederlandse markt dat deze grens overschrijdt. Bier mag in vrijwel alle landen in Europa alcoholvrij heten als er minder dan 0,5% alcohol in zit.’

Wil je de speciale Bier Update ontvangen?

Wil je de speciale Bier Update ontvangen?

‘De alcoholwetgeving begint pas bij 0,5%. In frisdrank en sappen is het feitelijk toegestaan dat er onbedoeld 0,5% alcohol in zit. Dit kan ontstaan door gisting van de suikers in deze dranken. Buitenlandse brouwers houden zich dus aan de Europese adviezen, waarin bier met een alcoholpercentage onder de 0,5% alcohol vrij mag heten, zoals Weihenstephaner Hefeweizen Alkolholfrei of de BrewDog Nanny State (allen < 0,5%)’. Voor ondernemers is het goed dit duidelijk te vermelden aan hun gasten. Bijvoorbeeld zwangere gasten kunnen onaangenaam verrast zijn als hun ‘alcoholvrije bier’ toch nog alcohol blijkt te bevatten’.

Reageer op dit artikel