artikel

Tips voor bijspijkeren productkennis horecapersoneel

Café 914

Tips voor bijspijkeren productkennis horecapersoneel

Productkennis bijspijkeren bij horecapersoneel. Hoe doe je dat? Geef je je medewerkers huiswerk mee? Laat je ze veel proeven? Of heb je een andere creatieve manier gevonden om je medewerkers op de hoogte te brengen van nieuwe gerechten of dranken op de kaart. Misset Horeca legde de vraag voor bij 25 horecaondernemers?

Productkennis gaat een steeds belangrijkere rol spelen in de horeca. Niet alleen verwacht de gast dat een medewerker  iets kan vertellen over smaak en ingrediënten, ook het verhaal achter een product wordt steeds belangrijker. Storytelling kan bijdragen aan de identiteit van een horecabedrijf en zorgen voor onderscheid. Wie met achtergrondverhalen en kennis weet te boeien, zal de gast aan zich binden. Maar hoe breng je deze kennis bij?

1. Productkennis-quiz

Hotel ‘s Gravenhof in Zutphen pakt het bijbrengen van productkennis heel creatief aan. Bij elke nieuwe kaart, stelt het horecabedrijf een quiz op. Door er een spel van te maken, voelt het niet als een verplicht nummertje bij de medewerkers, het is een gezellig samenzijn én spelenderwijs hebben de medewerkers de nieuwe kaart veel sneller onder de knie.

2. Rollenspellen

Restaurant Diverso in Nederweert organiseert tweemaal per jaar een bijeenkomst om het personeel kennis over nieuwe producten bij te brengen. In de vorm van rollenspellen worden situaties uit de praktijk nagespeeld. Ook wordt tijdens deze bijeenkomst aandacht gegeven aan wijnen. Overige aandachtspunten worden tussendoor via e-mail en in de groepsapp aan de kaak gesteld.

3. Groepsapp

De groepsapp speelt ook een belangrijke rol bij Jan&Jan Didam. ‘Dranken die tussendoor nieuw op de kaart komen, lichten we toe in de groepsapp, indien nodig met een video. Veranderingen op de lunch en dinerkaart worden ook toegelicht in de groepsapp. ‘Productkennis bijspijkeren is een doorlopend proces en ben je eigenlijk elke week mee bezig.’ Jan&Jan laat nieuwe medewerkers ook alle wijnen proeven, zodat ze weten wat ze verkopen. ‘Daarnaast houden we vóór het zomerseizoen altijd een bijeenkomst om de bereidingswijzen van alle nieuwe dranken uit te leggen.’

4. E-learning

Grandcafe ’t Gerecht in Heerenveen werkt met een e-learning voor algemene kennis en specifieke kennis van producten in het bedrijf. Daarnaast worden er inhouse trainingen gegeven door het eigen personeel. ‘De kok geeft een training over de menukaart, onze huissommelier verzorgt de trainingen voor wijnen, maar ook sterke dranken. De barman zorgt ervoor dat men weet welke cocktails er worden geschonken en hoe deze worden gemaakt. Daarnaast worden er ook trainingen gegeven met betrekking tot leren van alle systemen die wij gebruiken en hoe een wijk gemanaged wordt.’ Ook Pelle’s eten&drinken in Deurningen en Het Rheins in Enter werken met e-learnings.

5. Proeven

Hotel-Restaurant Thuis! in Dinteloord laat de medewerkers regelmatig producten van de kaart proeven. Datzelfde, naast workshops en trainen, doet Hotel Akershoek in Ouddorp ook. ‘Door het zelf te ervaren en proeven blijft de informatie erachter veel beter hangen. Ook Lunchroom De Koffiepot in Hardenberg organiseert speciale proefavonden en momenten waarop met z’n allen de menukaart wordt doorgenomen. Amused in Hardenberg spijkert productkennis bij in een informele setting: tijdens de naborrel en bij het eten.

6. Training

Fellini in Enschede geeft regelmatig een cursus om medewerkers productkennis bij te brengen.BRASA Purmerend geeft ook interne trainingen, maar het personeel krijgt er ook elke dag een briefing. Bistro de Oale Ste in Nijverdal organiseert wijn- en biertraingen in samenwerking met de leverancier.

Kasteel TerWorm in Heerlen geeft briefings en biedt masterclasses aan. Daarnaast motiveert ze personeel om altijd goed te blijven luisteren, kijken en praten. ‘Zodat iedereen – zowel intern als extern – kan bijdragen aan productinnovaties en productverbeteringen.’The Harbour Club in Rotterdam geeft ‘on the job’ training, maar geeft ook georganiseerde trainingen. Het Wapen van Ens organiseert terrasbootcamps, workshops, proeverijen en cursussen, maar geeft het personeel ook huiswerk. Van de medewerkers wordt verwacht dat ze de gerechten die op de kaart staan uit het hoofd leren. ‘Wij vinden dat we dat mogen verwachten.’ Hof van Huijbers in Mierlo tipt op zijn beurt: ‘Blijven communiceren met het personeel en regelmatig team-bijeenkomsten organiseren om een en ander te finetunen.’ De Vier Seizoenen in Lisse noemt dat ook het belangrijkste: ‘Begeleiden en uitleggen.’ De Lindeboom in Den Burg tipt vooral om productkennis te blijven herhalen.

7. Op schrift

’t Oale Roadhoes (De Burgemeester) in Tubbergen heeft de informatie over de bieren en wijnen die ze schenkt gebundeld in speciale mappen. ‘Altijd is er een vaste medewerker aan het werk die deze kennis beheerst. We motiveren de ambulante medewerkers deze kennis over te nemen om zo het vakmanschap te verhogen.’

8. Kennis checken

Landgoed & Golfbaan Tespelduyn in Noordwijkerhout organiseert voorafgaand op het terrasseizoen een meeting waarin al het personeel een update krijgt over de dranken en gerechten op de kaart. ‘Af en toe stellen we uit het niets een vraag over onze producten.’ Dit om te kijken hoe het staat met het kennisniveau.


Buitenplaats Slangevegt in Breukelen adviseert ook om vaak informatie te geven én te toetsen. ‘En wanneer het een dag slecht weer is, iedereen toch te laten komen. Een prima moment om bij te leren.’

Reageer op dit artikel