blog

De koffiekaart 2.0

Café 1611

Iedere zaak waar koffie wordt geschonken, wil de gast op zijn wenken bedienen met verschillende koffiedranken. Maar tegelijkertijd is het een uitdaging om deze zo snel mogelijk uit te leveren. Niet ieder drankje op de koffiekaart is immers even snel klaar.

De koffiekaart 2.0

Een manier om de tijd zo efficiënt mogelijk te benutten, is de koffiekaart zo vorm te geven dat de gast sneller een keus kan maken, iets wat de workflow bespoedigt. Gedurende de piekmomenten is het ook niet raadzaam om dranken te maken die veel tijd kosten en de routine in de war schoppen, zoals het bereiden van filterkoffie. Tenzij de zaak er goed op ingericht is.

Wellicht doet een zaak er goed aan om af te stappen van de statische kaart, waar alle koffiedranken te allen tijde besteld kunnen worden, en over te stappen op de flexibele kaart: de hele dag zijn zo’n vijf basisdranken altijd te bestellen en tijdens de rustige periode worden hieraan ingewikkeldere dranken toegevoegd. Het probleem is wel dat de zaak in geval van drukte ‘nee’ moet verkopen of heel duidelijk kan maken hoe het zit.

Om te zorgen dat gasten precies weten wat ze bestellen, zou je de koffiekaart als een routekaart kunnen inrichten. Heeft u weinig tijd maar zin in een melkdrank, kies dan voor de cortado. Heeft u meer tijd, kies dan gerust voor een siphon.

‘Een goede koffiekaart
begeleidt gasten in hun keuze,
wat omzetverhogend werkt’


Een ander idee is om de bereidingstijd toe te voegen. Espresso: 1 minuut 20; cappuccino: 2 minuut 12; latte macchiato: 4 minuut 32, slow coffee: 11 minuut 35 etc. Het roept ongetwijfeld vragen op maar managet ook de verwachtingen van de gast. Dat gebeurt ook wanneer de gast niet kiest voor een naam maar voor een afbeelding, bijvoorbeeld dwarsdoorsnedes van de verschillende dranken. Het maakt immers in één oogopslag duidelijk welke samenstelling de drank heeft.

Een zaak kan er ook voor kiezen de koffiekaart tot de essentie terug te brengen, zoals Lot Sixty One heeft gedaan, door alleen zwarte koffie, witte koffie en filterkoffie aan te bieden op de kaart en dat per gast individueel in te vullen. Maar of dat de snelheid verhoogt, durf ik te betwijfelen.

Hoe de koffiekaart er ook uitziet, die zou gezien moeten worden als een afspiegeling van de zaak. Een goede kaart geeft gasten helderheid en begeleidt hen in hun keuze, wat omzetverhogend werkt.


Joost Leopold is koffiekenner en smaakpurist. Met zijn Koffieschool traint hij menig barista en hij bracht het boekje ‘Water, koffiebonen & melk’ uit. Hij is jurylid voor SCAE en hoofdjurylid in de Misset Koffie Top 100. Hij is als koffie-expert verbonden aan Misset Horeca en deelt zijn kennis, mening en ervaring in columns en blogs.

Meer blogs van Joost Leopold:

Reageer op dit artikel