blog

(H)eerlijke koffie: kies met hart én mond

Café 1671

A ls ondernemer wil je toekomstbestendig zijn. Maar hoe toekomstbestendig is koffie? Ik las afgelopen week een artikel uit het toonaangevende Brits wetenschappelijke tijdschrift Nature waarin werd uitgelegd wat er zou gebeuren met de koffieproductie in Ethiopië als er niks gebeurt aan de klimaatverandering en ontbossing in dat land.

(H)eerlijke koffie: kies met hart én mond

Helaas speelt het probleem niet alleen daar, maar in bijna alle koffieproducerende landen, zéker die in Afrika. Koffiegebieden zullen veranderen in verdroogde landschappen. En die gebieden die overblijven zullen lagere kwaliteit koffies oogsten.

Nu ben ik niet zo ideologisch dat ik denk dat we dat nog kunnen stoppen. Maar wat we wel kunnen, is samenwerken met de producerende landen zodat zij zich kunnen wapenen tegen de veranderingen in de natuur.

Eerlijke koffie

Wat kun jij als ondernemer doen? Je kunt koffie inkopen met een Fair Trade-, Rainforest Alliance/UTZ- en/of Skall (Organic) label. Ik ga hier niet uitleggen wat deze labels inhouden, maar de organisaties zetten zich allen op hun eigen manier in voor eerlijke handel, verbetering van de sociale omstandigheden van de boeren, beschermen van het milieu en verbeteren van ecologische omstandigheden.

‘helaas zijn er nog maar
weinig keurmerken die
de kwaliteit van koffie aangeven’

Dit is natuurlijk fantastisch en ik ben er ook zeker van overtuigd dat het goed is om bij de keuze van je koffie rekening te houden met de herkomst. Niet alleen omdat je er zelf een beter gevoel aan overhoudt maar ook omdat je gast daar steeds meer waarde aan hecht. Wat weer goed is voor je omzet.

Maar je gast hecht ook waarde aan kwaliteit. En dat is dan weer dat ene puntje waar deze bovenstaande duurzaamheidslabels níet op controleren. Er zijn gelabelde koffies van zowel goede als minder goede kwaliteit. Gek genoeg denken nog heel veel gasten: ‘Er staat een label op, we betalen er meer voor dus het zal wel goede kwaliteit zijn.’ Dit is een misvatting. Helaas zijn er nog maar weinig labels die daadwerkelijk de kwaliteit van de koffie aangeven. Eén die dat wel doet is Cup of Excellence. De koffie die dat keurmerk draagt mag zich, gedurende één jaar, met recht hoge kwaliteitskoffie noemen, gekeurd door een selecte groep koffiefijnproevers.

Moraal van dit verhaal: als je koffies kiest met je hart, kies dan ook met je mond.


Joost Leopold is koffiekenner en smaakpurist. Met zijn Koffieschool traint hij menig barista en hij bracht het boekje ‘Water, koffiebonen & melk’ uit. Hij is als koffie-expert verbonden aan Misset Horeca en deelt zijn kennis, mening en ervaring in columns en blogs.

Meer blogs van Joost Leopold

Reageer op dit artikel