blog

Rick Kempen: ‘Neo-Blauwe Knoop manipuleert demagogisch’

Café 1002

‘Verzet u zich tegen de neo-blauwe knoop’, aldus columnist Rick Kempen: ‘Deze deinst er niet voor terug cijfers omtrent alcoholgebruik demagogisch te manipuleren en alleen de nadelen op te sommen. Terwijl het een feit is dat Nederlanders minder én op latere leeftijd drinken én ruim 90 procent verantwoord omgaat met alcohol.’

Rick Kempen: ‘Neo-Blauwe Knoop manipuleert demagogisch’

Collega-columnist Martijn Veen wond zich enkele edities terug nogal op over het verbod van rookruimtes in de horeca, een verbod dat niet gaat gelden voor andere openbare gelegenheden. Of die opwinding ander beleid oplevert waag ik te betwijfelen – het verdedigen van rokersbelangen, en rookgerelateerde ondernemersbelangen, is vooral een achterhoedegevecht geworden. Eenzelfde negatief sentiment als over tabak steekt echter ook steeds meer de kop op als het om alcohol gaat: de roep van de neo-Blauwe Knoop klinkt steeds luider. Erger: de neo-Blauwe Knoop deinst niet terug voor demagogisch manipuleren.

De blauwe knoop in deze uitdrukking verwijst naar het blauwe insigne dat mensen droegen die zich rond de voorlaatste eeuwwisseling inzetten om drankmisbruik tegen te gaan. Drank veroorzaakte destijds veel ellende, vooral onder arbeiders. Recent onderzoek lijkt aan te tonen dat zelfs een glas alcohol per dag schadelijk is voor de mens, en er gaan steeds meer stemmen op alcohol eenzelfde weg te laten gaan als tabak. Overigens bleek al snel dat de cijfers uit het onderzoek onjuist geïnterpreteerd waren: pas na tien glazen per week ontstonden er verschillen met niet-drinkers. Belangrijker: de originele Blauwe Knoop bestreed drankmisbruik, iets dat vandaag de dag in Nederland behoorlijk onder controle is. Feit: de alcoholconsumptie is in Nederland al jaren fors dalende, en Nederlanders beginnen op steeds latere leeftijd met drinken. Feit: meer dan 90% van de Nederlanders geniet met mate en op een verantwoordelijke manier van alcohol.

Verantwoord gebruik van alcohol moet de norm zijn, en de Nederlandse bevolking houdt zich in overgrote meerderheid Rick Kempenaan die norm. Laten we niet meegaan met de anti-alcohollobby die vrijwel alleen de nadelen belicht: bier is, bijvoorbeeld, ook een sociaal smeermiddel. Eenzaam verpieteren op een glaasje water is wellicht erger dan een rijk sociaal leven in uw kroeg. En er zijn grotere bedreigingen in de wereld dan gematigd genieten van een goed glas.
Als ondernemer ziet u vanzelfsprekend toe op gematigd en verantwoord genieten door uw gasten. Zorg ook voor voldoende alcoholarme en alcoholvrije bieren in uw assortiment. Bieren met allerlei kleuren, geuren en smaken zijn tegenwoordig in een alcoholarme of -vrije variant verkrijgbaar. Daarbij: wilt u vermijden dat uw bedrijf over enkele jaren louter linksdraaiende yoghurt of een uitgeperste banaan mag serveren, dan maakt u nu al keuzes en verzet u zich tegen de neo-Blauwe Knoop – en zeker tegen het gegoochel met cijfers en de interpretaties daarvan.

Reageer op dit artikel