blog

Dromen over het WK voetbal

Café 458

Zo, de eerste week van het WK voetbal in Rusland zit erop. Cristiano Ronaldo heeft laten zien dat hij werkelijk God is, de Goddelijke Kanaries staan weer met beide beentjes op de grond en onze zuiderburen gaan het nog ver schoppen.

Dromen over het WK voetbal

Langzaam word ik bevangen door WK-koorts.

De komende twee weken wordt het weer een groot deinend feest in de stad. De eerste kroegen zijn inmiddels begonnen met het opbouwen van podia en tv-schermen. Bijna één op de drie horecazaken verwacht deze maand tot wel 30 procent meer omzet te halen. Volgens branche-organisatie Koninklijke Horeca Nederland zullen tussen een half miljoen en een miljoen Nederlanders het WK in de horeca volgen.

Ik ook, zoals altijd. Van alle halve finales die het Nederlands elftal de afgelopen twintig jaar speelde, weet ik nog in welk café ik was en met wie. De extatische sfeer in een bomvolle, hossende, compleet oranjegekleurde kroeg vergeet ik nooit meer. Geen mooier geluid dan de herrie van een oranje vuvuzela.

En dan die briljante marketingacties van de brouwers. Het oranje Bavaria-jurkje, het sambashirt van Heineken, de pletterpet. Ongeëvenaarde pareltjes uit de historie van de bierreclame.

Of je nou van voetbal houdt of niet, een WK is een hoogtepunt in een mensenleven. Nee, meer. WK’s zijn de oranje hoogmissen uit onze vaderlandse geschiedenis. Met een glansrol voor de horeca.

Alles hangt nu natuurlijk af van wat het Nederlands elftal in Rusland gaat doen.

Vannacht had ik een akelige droom. We waren er niet bij. Er was geen groot oranjefeest. De straten en pleinen waren leeg. Niet één kroeg was begonnen met het opbouwen van podia en schermen. Er waren geen oranje jurkjes, shirtjes, petten of toeters. De enige oranjeparafernalia die ik in de supermarkt aantrof, waren de rood-wit-blauwe ijsjes van Ola in het vriesvak. In mijn stamkroeg ging het gesprek over Trump.

Je moet er niet aan denken.

Radboud Bergevoet, columnist en horeca-journalist

Reageer op dit artikel