blog

Rick Kempen: De olifant in uw zaak die ‘alcohol’ heet

Café 2733

Natuurlijk houdt iedere ondernemer zich aan het principe ‘NIX 18’, betoogt Rick Kempen. ‘Maar schenkt u wel alcoholvrij bier aan minderjarigen? Ik ben daar principieel op tegen.’ En dan is er het altijd hete hangijzer: personeel en een drankje ‘voor de gezelligheid’. ‘Dat kan dus écht niet!’

Rick Kempen: De olifant in uw zaak die ‘alcohol’ heet

Met ‘the elephant in the room’ duid je in het Engels iets aan wat iedereen ‘ziet’ maar niemand ter sprake durft te brengen. Rick Kempen ziet in het gemiddelde Nederlandse horecabedrijf maar liefst twee olifanten staan.

‘De stormachtige groei van alcoholvrij en alcoholarm bier – 25% in 2017 en 285% sinds 2010 – is een goede ontwikkeling, passend in de tijdsgeest. Het heropent gebruiksmomenten voor verstandig biergenot. Het was in de tijd dat ik in de Amsterdamse horeca bediende geen uitzondering dat gasten twee pilsjes bij de lunch namen en afsloten met een jonkie-angostura. Dit gebruik is vrijwel uitgestorven – alcohol ‘onder’ werktijd, dat kun je niet maken. Alcoholvrij bier is een goed alternatief voor een glas water: smakelijker voor de gast, beter renderend voor u.

Hier dreigt olifant 1 op onze tenen te gaan staan. Vanzelfsprekend houdt u zich aan het principe ‘NIX 18’ – maar serveert u wel alcoholvrij bier aan minderjarigen? Principieel ben ik daar tegen: alcoholvrij bier is geen priklimonade en mag ook niet zo beleefd worden. Op een verjaardagsfeest liep mijn neefje van acht met een 0,0 Lemon rond – ik wist niet wat ik zag. Verstandig en matig alcoholgebruik, daar ben ik voor – maar kinderen een flesje bier geven, hoe alcoholvrij ook, daar heb ik grote bezwaren tegen. Maak deze olifant in uw horecabedrijf zichtbaar en bespreek het met uw team.

Olifant 2 is nog groter. Werken in de horeca grenst aan schizofrenie: je verkoopt alcohol en moet je tegelijkertijd bewust cafe Nescio Ilian Trichopouloszijn van de daaraan verbonden risico’s. Ik ken geen andere bedrijfstak waarin dit praktijk en norm is. Autofabrikanten en -dealers, wapenfabrikanten en wederverkopers: zij controleren hoogstens leeftijd en antecedenten. Doorsta je die test, dan wensen ze je veel plezier. Natuurlijk zijn u en uw medewerkers getraind in sociale hygiëne, wat erop neerkomt dat je misbruik van en verslaving aan wat je verkoopt leert herkennen en voorkomen.

De olifant drinkt echter achter de bar. Te vaak zie ik nog een kastelein of serveerster onder werktijd ‘gezellig met de gasten meedrinken’. Dat kan dus echt niet – een helder hoofd in noodsituaties is vereist en een slechter ‘voorbeeld’ kun je niet geven. Schop deze olifant daarom direct uw zaak uit!


Rick Kempen is sinds 1987 actief in de bierwereld en is naast gediplomeerd biersommelier vooral bierambassadeur bij Bier&cO.

Reageer op dit artikel