blog

Het nut van koffiewedstrijden

Café 360

Wedstrijden zijn belangrijk om de kwaliteit van koffie in het algemeen te verbeteren, maar benader niet elke gast alsof het een jurylid is. Dat is kortgezegd de boodschap van de nieuwste blog van Joost Leopold.

Het nut van koffiewedstrijden

Een collega-barista wees me een aantal jaar geleden op een hilarisch filmpje van Tim Varney en Tim Wendelboe (The Craft), toen al twee grootheden in de koffie. In het filmpje is te zien hoe een gast een horecazaak binnenloopt en op de bar afstapt. Het is duidelijk te zien dat ze haast heeft en een coffee to go wil. Tim begroet haar alsof ze een jurylid is en begint een routine die we kennen van de baristakampioenschappen. Tim merkt tijdens zijn presentatie niet op dat de gast allang is weggelopen, nog voor hij haar drankje heeft geserveerd.

Foto: Sebastiaan RozendaalIk moest hieraan denken terwijl ik het gejoel van de uitslag van de Misset Koffie Top 100 nog in mijn oren had en recent als technisch jurylid actief betrokken was bij de Noord Nederlandse Barista Kampioenschappen: wat zijn wedstrijden binnen de koffie toch mooi en wat staan ze tegelijkertijd ver van de praktijk af.

‘wat zijn wedstrijden toch mooi,
maar wat staan ze

ver van de realiteit’

Wij mensen willen ons altijd graag meten ten opzichte van elkaar. We willen de beste ergens in zijn omdat je dan ‘ertoe doet’. Maar waar er één iemand de beste is, zijn er ook vele mensen/zaken/partijen die dat niet zijn. Zijn zij er minder om geworden? Ik denk het niet.
Deelname aan een wedstrijd maakt je scherp. Het zorgt ervoor dat je je zaak en alle handelingen onder een vergrootglas zet. Dat kan nooit kwaad. Je kunt deze gelegenheid aangrijpen alles een keer strak te trekken en de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Meedoen aan een koffiewedstrijd maakt je veel bewuster van de producten die je levert. Je denkt na over elk detail: waar de koffie precies vandaan komt, welke aroma’s er te proeven zijn, waarom je voor welke melksoort kiest etc. Iedere zaak wordt beter wanneer je je zo bewust bent van de kleinste details.

Foto: Marcel van Hoorn

Maar er is ook een gevaar: doordat je je zo focust op minieme details en ogenschijnlijke onbenulligheden kan je de realiteit uit het oog verliezen. Hou daarom altijd je ogen open naar je gasten. Luister naar ze, praat met ze en serveer mooie koffies voor ze. Zij zijn jouw dagelijkse juryleden. En als je het goed doet, zullen ze je complimenteren met je mooie dranken. Zo word je ook zonder wedstrijd misschien wel de beste barista, in hun ogen!


Joost Leopold is koffiekenner en smaakpurist. Met zijn Koffieschool traint hij menig barista en hij bracht het boekje ‘Water, koffiebonen & melk’ uit. Hij is als koffie-expert verbonden aan Misset Horeca en deelt zijn kennis, mening en ervaring in columns en blogs.

Meer blogs van Joost Leopold

Reageer op dit artikel