blog

Martijn Veen: biologisch is grote kans voor horeca

Café 370

Martijn Veen ‘is niet zo van de betutteling’. Naar zijn idee zijn we allemaal slim genoeg in dit land om zelf te bepalen wat goed of minder goed voor ons is. Maar sinds de cursus voedingsleer van zijn vrouw, kijkt hij wel anders naar biologisch en ziet hij kansen voor de horeca.

Martijn Veen: biologisch is grote kans voor horeca

Mijn vrouw is sinds kort begonnen met een cursus voedingsleer. Je bent wat je eet. Stiekem kijk ik af en toe mee in het cursusboek en ik moet zeggen; er zit natuurlijk een hoop logica in het gegeven dat goede voeding vaak tot een betere gezondheid leidt. Goed nieuws dus voor mij!

Toevallig organiseerde ik onlangs een groot evenement voor een jubilerende supermarktketen en hoorde daar meerdere sprekers over de enorme verandering van de consument. Het boodschappenkarretje wordt steeds vaker gevuld met verantwoorde, biologische en gezonde producten. Als gevolg daarvan verdringen kleinere, gezonde producenten de grote multinationals uit de schappen in de supermarkt.

En voor de grote jongens die mee willen doen, let op: etiketten worden gespeld en eventuele bedriegers vervolgens geroosterd bij consumentenprogramma’s. De gemiddelde supermarktbezoeker blijkt er ook extra budget voor over te hebben om deze duurdere producten te kopen. Een enorme verschuiving die het laatste jaar lijkt te exploderen. Vroeger hielden zich hier, naar mijn idee, alleen de ‘geitenwollensokken’ zich mee bezig. Maar ik kan u vertellen: ook in huize Veen doen we inmiddels een stuk gezonder qua eten en drinken.

Dat deze hype al aan het overslaan is naar de horeca, zal u niet verbazen. Een kindermenu met alleen de ‘keuze’ uit patat, cola en een burger kan anno nu écht niet meer. Mijn advies aan u: zet eens een paar biologische, verantwoorde gerechten op uw menukaart, voor zover dat nog niet gedaan is natuurlijk. Het liefst van lokale versleveranciers met een verhaal. Of tover uw zaak helemaal om tot een biologisch restaurant met streekproducten. Over 5 jaar is de helft van de horeca biologisch en verantwoord aan het koken. Grijp uw kans.


Martijn Veen is oprichter en directeur van Horecabrains. Een netwerkorganisatie voor de horeca waarbij zo’n 300 zaken
zijn aangesloten.
martijn@horecabrains.nl

Reageer op dit artikel