blog

Assortiment is een signaal aan de gast

Café 817

Het nieuws dat Heineken een minderheidsbelang nam in de kleine en onafhankelijke Engelse brouwerij Beavertown sloeg enkele maanden geleden in als een bom. Fanatieke bierliefhebbers schreeuwden hun ongenoegen van de daken. James Watt, mede-oprichter van de rebelse brouwerij BrewDog, kondigde onmiddellijk aan Beavertown- bier uit zijn BrewDog-bars te smijten. Hier kunt u, Nederlandse horecaondernemer, van leren.

Assortiment is een signaal aan de gast

Bij de keuze van de producten die u verkoopt, geeft u een signaal aan uw gasten: u verkoopt datgene waar u voor staat. Fair Trade, biologisch of lokaal geproduceerd, mondiale eenheidsworst; allemaal statements waarmee u uw zaak duidelijk profileert en positioneert.
Nu is niet iedere horecaondernemer 100 procent vrij in zijn keuze. Zij die een pand huren van een brouwerij of financieel afhankelijk zijn van de brouwerij-bank weten zich in meer of mindere mate beperkt. In ruil voor een lening of bruikleenovereenkomst van uw biertapinstallatie vraagt de brouwer meestal een afnameverplichting. Die beperkt zich niet tot het leveren van dranken, maar schrijft vaak voor wat u wel of niet mag inkopen, en dus verkopen.

Is er dan niets te kiezen? Wel zeker. Ongeacht uw overeenkomst bestaat er altijd ruimte minstens een kwart van uw inkopen daar te doen waar u wilt. Het ‘verbieden’ van bepaalde bieren op de tap door uw huisbrouwer is vaak lastiger te doorbreken. Het is bovendien in mijn ogen een ongezond, vrije marktverstorend gegeven dat zo gauw mogelijk moet worden afgeschaft. Wie nu 100 procent vrij wil ondernemen en 100 procent vrije keuzevrijheid wenst, moet zichzelf 100 procent financieren. Dit lijkt mij overigens veruit te verkiezen boven je nek in andermans strop te steken.

Terug naar Beavertown. Uw gast wil iets te kiezen hebben, en steeds meer gasten willen geen bier drinken van mondiale grootbrouwers simpelweg omdát het grootbrouwers zijn. Bierliefhebbers omarmen kleine en onafhankelijke brouwerijen niet alleen omdat deze creatief en smaakrijk bier maken. Het is diepgevoelde emotie. Fiona de Lange betoogde op BNR Nieuwsradio dat de bierliefhebber niet bang hoeft te zijn voor smaakvervlakking van Beavertown-bieren: ‘Die fout maken overnemende grootbrouwers niet meer.’ Dat kan wel zijn, en gelukkig maar, maar het gaat volledig voorbij aan het feit dat bewuste consumenten verder kijken dan hun smaakneus lang is.

Rick Kempen is sinds 1987 actief in de bierwereld en is naast gediplomeerd biersommelier vooral bierambassadeur bij Bier&cO.

Reageer op dit artikel