blog

Blog Rick Kempen: Bier en de Café Top 100

Café 657

Hoe staat jouw onderneming ervoor?’ Dit is de kernvraag die beantwoord wordt bij deelname aan de Misset Horeca Café Top 100. Het is de lijst met 100 Nederlandse horecabedrijven die er goed tot uitmuntend voor staan. Van harte, allemaal! Als bierliefhebber ben ik verheugd dat in de lijst veel bedrijven staan waar bier een grote, of zelfs bepalende, rol speelt. Sterker: ‘de bierkaart’ is onderdeel van de criteria waarop de jury de deelnemers beoordeelt, en dat vind ik een goede zaak.

Blog Rick Kempen: Bier en de Café Top 100

Uit het Nationaal Bieronderzoek 2018 blijkt overduidelijk dat de markt voor speciaalbier nog steeds groeit, sterker: ‘Het onderzoek naar biertrends laat zien dat de bierdrinker bewuster kiest voor een bier’. Bijna de helft van de bierdrinkers kiest vaker een ander bier dan voorheen omdat het aanbod diverser is geworden; ook vindt bijna de helft het belangrijk dat er verschillende soorten bier van tap worden aangeboden. Een goed aanbod van lokaal bier en een uitgebreide bierkaart scoren hoog op de wensen- en waarderingslijst van de Nederlandse consument. Kortom: bier is niet alleen hip, hot en happening, het speelt een steeds belangrijkere rol bij de verwachtingen die een gast van een horecaonderneming heeft.

De Café Top 100 2018 kent tientallen bedrijven waar bier een hoofdrol speelt – geen toeval. Nummer 1, Huppel The Pub, heeft acht kranen, waaronder een huisbier dat lokaal wordt gebrouwen en zestig flesbieren. Het aanbod wisselt regelmatig. Nummers 4 en 5, De Klep in Venlo en De Hete Brij in Zwolle, afficheren zich nadrukkelijk als horecabedrijven waar bier centraal staat. De Klep heeft zelfs een eigen brouwerij. ‘Cause Beer Loves Food, dat draait om de smaakcombinaties van bier en gerechten, vinden we op plaats 21. Een uitgekiende, weloverwogen bierselectie is nog geen garantie op een plek in de Café Top 100 maar lijkt er zeker aan bij te dragen dat ‘jouw onderneming er goed voor staat’.

Natuurlijk zijn ‘de begroeting’, ‘de uitstraling van de medewerkers’ en ‘het uitserveren en afruimen’ uiterst belangrijke criteria waarop een horecabedrijf wordt beoordeeld. En aangezien de gast bier meer en meer waardeert, maakt een uitgekiende, weloverwogen bierselectie dat jouw onderneming er pico bello voor staat. Ik hoop voor 2019 op een volledig bierige Top 100!

Rick Kempen is sinds 1987 actief in de bierwereld en is naast gediplomeerd biersommelier vooral bierambassadeur bij Bier&cO.

Reageer op dit artikel