blog

Kwaliteit vs kwalitijd

Café 127

In de horeca zijn aandacht en tempo eerder elkaars vijanden dan vrienden van elkaar. Zeker in horecazaken waar gasten weinig tijd nemen om te genieten van hetgeen ze bestellen of zelfs het bestelde meenemen om elders te nuttigen, zoals koffie to go.

Kwaliteit vs kwalitijd

We hebben in de koffiebar verschillende uitdagingen waardoor een snelle uitgifte in het geding is. De verkeerde indeling kan remmend werken maar ook de koffiekaart bevat dranken die tijd nodig hebben om bereid te worden.

Een espresso is snel gemaakt, soms al binnen 1,5 minuut. Maar in het geval van een latte macchiato dient de melk eerst te draineren voordat de espresso erop geschonken wordt. De bereiding van deze drank duurt al gauw 3 minuten meer.

Uit onderzoek van een aantal jaar terug is gebleken dat een mens op jaarbasis gemiddeld 1 week wacht… Hoe kunnen we het vervelende wachten tegen gaan in de horeca?

In het geval van de koffiebereidingen heb ik wel een aantal suggesties:

  • Haal de ‘gewone’ koffie niet uit het espressoapparaat, aangezien de bereiding hiervan minstens zo lang is als de espresso of soms langer. Kies in plaats hiervan voor filterkoffie. In hele drukke locaties kan je zelfs kiezen voor een automatisch filterapparaat. Het schenken van de koffie is in een wip gedaan en smaakt ook heel prima zolang hier verse koffie in gaat en de juiste afstelling heeft.
  • Meerdere uitgiftepunten creëert kortere rijen. Denk aan de kassa’s bij de supermarkt.
  • Werk bij het espressoapparaat in koppels of zelfs met drie barista’s: 1 barista neemt de bestelling op, 1 bereid de espresso, 1 schuimt de melk, de eerste serveert uit.
  • Communiceer met je gasten en laat hen zien wat je doet. Hoe meer ze mee kunnen kijken met de handelingen van de barista hoe korter de tijd wordt ervaren. Niets is dodelijker voor de beleving dan niet kunnen meemaken wat de barista doet om de drank te bereiden. Wanneer de barista aangeeft dat je lekker kan gaan zitten terwijl de bestelling gemaakt wordt, getuigd dit wel van goed gastheerschap maar zal je als gast niet meekrijgen wat er gedaan wordt.

Kwaliteit kost tijd en mag ook even duren. Wanneer geen rekening gehouden wordt met de tijd gaat dit altijd ten koste van de kwaliteit. Vandaar dat kwaliteit eigenlijk beter als kwalitijd geschreven kan worden.

 


Joost Leopold is koffiekenner en smaakpurist. Met zijn Koffieschool traint hij menig barista en hij bracht het boekje ‘Water, koffiebonen & melk’ uit. Hij is als koffie-expert verbonden aan Misset Horeca en deelt zijn kennis, mening en ervaring in columns en blogs.

Meer blogs van Joost Leopold

Reageer op dit artikel