blog

Blog Martijn Veen: de logica van de horeca

Café 446

Blog Martijn Veen: de logica van de horeca

Enige tijd geleden ben ik naar een ondernemersseminar geweest waar Mo Gawdat sprak over zijn boek ‘De logica van geluk’ Geluk wordt vaak beschreven als een zaak van het hart. Toch werkt het hoofd niet alleen maar tegen. Volgens Gawdat zit er zelfs een logica achter. In zijn boek laat hij zien welke illusies en waarheden ons in het dagelijks leven beïnvloeden. Een mooi voorbeeld vond ik zijn stelling ‘kijk niet omhoog maar kijk omlaag’. Ofwel, het gaat er niet om wat je niet hebt (omhoog) maar kijk eens wat je wel hebt. (omlaag).

Geïnspireerd door Mo heb ik de geprobeerd om de logica voor een succesvol horecabedrijf te formuleren. De formule is geworden: Passie + Beleving + Kwaliteit = Succes. Passie staat voor mij op nummer 1. Je moet doen wat je het leukst vindt, namelijk van jouw zaak de beste maken, met volle overtuiging en 100 procent energie.

Als je dit uitstraalt naar je gasten en medewerkers wordt ondernemen een feest. Beleving is onontbeerlijk anno 2018 en zit in de kleinste dingen. Overtref de verwachtingen van je gasten en zij zullen erover praten. Beleving geldt niet alleen voor je gasten maar ook voor je medewerkers. Het moet een feest zijn om bij jou te werken. Zorg voor de leukste werksfeer en je krijgt er de leukste gastenbeleving bij cadeau. Kwaliteit verloochent zich niet. Zorg voor de beste producten en het liefst met een verhaal. De tijd van goedkope huiswijn en slappe bitterballen is echt voorbij. Verras je gast met unieke producten van superieure kwaliteit.

Formule in de Café Top 100

Ik heb bovenstaande formule getest tijdens de hoofdjurybezoeken van de Café Top 100. De acht finalisten lopen allemaal over van de passie en hebben een voorbeeldfunctie voor onze branche. Qua beleving hadden alle deelnemers een duidelijke eigen identiteit en missie. Ook was overal een mooi assortiment van (di)verse producten verkrijgbaar. Het was dan ook een hele opgave voor ons, als hoofdjury, om een keuze te maken wie op welke plaats zou moeten eindigen. Het verschil in top ondernemerschap was echt minimaal. Daarnaast zaten we met het dilemma dat een grand café moeilijk met een bruincafé te vergelijken is, hetgeen het jureren nog ingewikkelder maakte. Gelukkig zijn we toch tot een gezamenlijk eindoordeel gekomen en proost ik met u op een mooie lijst en een mooi nieuw jaar. 


Martijn VeenMartijn Veen is oprichter en directeur van Horecabrains. Een netwerkorganisatie voor de horeca waarbij zo’n 300 zaken
zijn aangesloten.
Horecabrains.nlmartijn@horecabrains.nl

Reageer op dit artikel